00TB02A Emne A Realfaglege reiskap - 2026 Haust
Emnefakta
- FagområdeAnlegg
- Studiepoeng10
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.1
- StudiestadVoss
- StudieprogramAnlegg Voss
- Startsemester2026 Haust
Om emnet
- Matematikk
- Fysikk
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om sentrale verktøy/metoder for å løyse matematikk- og fysikkutfordringar
- kjenner relevante matematiske omgrep og notasjonar
- kjenner til komplekse tal
- veit kva derivasjon og integrasjon er og den praktiske tolkinga av dem
- kjenner til SI-systemet si oppbygging
- kjenner samanhengen mellom kraft, energi, effekt og virkningsgrad
- kjenner samanhengen mellom kraft, akselerasjon og bevegelse langs ei rett linje
- kjenner samanhengen mellom trykk, temperatur og volum
- kjenner til sentrale naturlover som Newton sine lover, termofysikken sin 1. lov og bevaring av energi
- veit kva ladning, strøm, spenning og motstand er
- kjenner samanhengen mellom elektrisitet og magnetisme
Ferdigheiter
Studenten kan:
- bruke verktøy/metodar i løysing av matematikk- og fysikkutfordringar
- bruke trigonometri til å berekne lengder, vinkler og areal i vilkårlege trekantar, samt koble dette til polar framstilling av komplekse tal
- omforme uttrykk, både symbolske og med tal, og løyse likningar med reelle og komplekse tal, ulikheiter og likningssystem av første og andre grad og enkle likningar med eksponential- og logaritmefunksjonar
- derivere og integrere polynomfunksjonar utan bruk av kalkulator
- behandle polynomfunksjonar og andre funksjonar som beskriver praktiske situasjonar i bygg, spesielt sinus- og eksponentialfunksjonen, ved å fastsetje nullpunkt, ekstremalpunkt, skjæringspunkt og bestemt integral, samt tolke den praktiske verdien av resultata
- sjekke om einingane stemmer i ei utrekning
- berekne resultantkrefter og likevekt i eit system
- utføre berekningar på system i rettlinja bevegelse med konstant akselerasjon
- gjøre berekningar med mekanisk energi
- gjøre berekningar med tilstandslikninga og oppdrift
- utføre kalorimetriske berekningar
- handsame innsamla data, presentere dei, samt vurdere nøyaktigheit og gyldigheit av resultata
- bruke formelsamlingar og tabellar på ein hensiktsmessig måte
- løyse problem formulert som tekst knytta til bygg
Generell kompetanse
Studenten kan:
- presentere problemløysinga på ein oversiktleg og forståeleg måte
- vurdere rimelegheita av resultat
- bruke realfag til å løyse problem knytta til bygg
- velje hensiktsmessig matematisk verktøy/metoder til teknisk problem knytta til bygg
Undervisningsformar og aktivitetar
Undervisninga blir gjennomført som tavleundervisning med assistert rekning av oppgåver. Studentane har oppgåver som skal reknast/utførast mellom undervisningstimane. Mellom undervisningstimane er lærar tilgjengeleg for spørsmål angåande faget. Undervisningsplan for kva som skal gjennomgåast og oppgåver som vil bli nytta i undervisninga er tilgjengeleg for studentane på itslearning. Forelesingsnotatar som blir nytta i forelesinga er tilgjengeleg på itslearning. Dei er tilgjengeleg i forkant av undervisninga. Logg på kva som er blitt undervist og kva som skal undervisast er tilgjengeleg for studentane på itslearning.
Undervisninga er i stor grad basert på lærebøker som utgangspunkt for klasseromsundervisning med forelesing, arbeid med oppgåver, og oppgaveløysing på tavla. I tillegg blir det brukt videoar relatert til aktuelt lærestoff og viss relevant blir det gjennomført laboratorieøvingar.
Vurdering
mappevurdering
| Vurdering | Praktisk info | Annet |
|---|---|---|
Vurderingsform Mappevurdering Sensortype Intern sensor Karakterskala A-F | Gruppering Individuell |
Arbeidsmengde
| Aktivitet | Aktivitetsdetaljer | Varighet | Studieform | Kommentar |
|---|---|---|---|---|
Timeplanfesta timer | 60 Tima(r) | Deltid | ||
Eigenstyrt aktivitet | 223 Tima(r) | Deltid |
Obligatoriske læringsaktivitetar
Ingen Obligatoriske læringsaktivitetar
Læringsaktivitetar
| Namn | Krav | Kommentar |
|---|---|---|
Skriftleg innlevering | Ingen obligatoriske læringsaktiviteter |
Litteratur- og utstyrsliste
Vi tilrår å kjøpe faglitteratur før studiet startar.
Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2009), Fysikk for fagskolen, Oslo, NKI-forlaget, ISBN: 9788256269518, 235 sider
John Haugan, Eimund Aamot (2011), Gyldendals tabeller og formler i fysikk, Oslo, Gyldendal, ISBN: 9788205419193, 48 sider
Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2015), Matematikk for fagskolen, Oslo, NKI-Forlaget, ISBN: 9788256272730, 528 sider
Trond Ekern, Øyvind Guldahl, Erik Holst (2016), Løsningsforslag - Matematikk for fagskolen, Oslo,NKI-Forlaget, ISBN: 9788256274352
Tor Andersen, (2009), Aktiv formelsamling i matematikk, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245008753, 54 sider