00TB02A Emne A Realfaglege reiskap - 2026 Haust

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Anlegg
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.1
    • Studiestad
      Voss
    • Studieprogram
      Anlegg Voss
    • Startsemester
      2026 Haust

Om emnet

  • Matematikk
  • Fysikk

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om sentrale verktøy/metoder for å løyse matematikk- og fysikkutfordringar
  • kjenner relevante matematiske omgrep og notasjonar
  • kjenner til komplekse tal
  • veit kva derivasjon og integrasjon er og den praktiske tolkinga av dem
  • kjenner til SI-systemet si oppbygging
  • kjenner samanhengen mellom kraft, energi, effekt og virkningsgrad
  • kjenner samanhengen mellom kraft, akselerasjon og bevegelse langs ei rett linje
  • kjenner samanhengen mellom trykk, temperatur og volum
  • kjenner til sentrale naturlover som Newton sine lover, termofysikken sin 1. lov og bevaring av energi
  • veit kva ladning, strøm, spenning og motstand er
  • kjenner samanhengen mellom elektrisitet og magnetisme

Ferdigheiter

Studenten kan:

  • bruke verktøy/metodar i løysing av matematikk- og fysikkutfordringar
  • bruke trigonometri til å berekne lengder, vinkler og areal i vilkårlege trekantar, samt koble dette til polar framstilling av komplekse tal
  • omforme uttrykk, både symbolske og med tal, og løyse likningar med reelle og komplekse tal, ulikheiter og likningssystem av første og andre grad og enkle likningar med eksponential- og logaritmefunksjonar
  • derivere og integrere polynomfunksjonar utan bruk av kalkulator
  • behandle polynomfunksjonar og andre funksjonar som beskriver praktiske situasjonar i bygg, spesielt sinus- og eksponentialfunksjonen, ved å fastsetje nullpunkt, ekstremalpunkt, skjæringspunkt og bestemt integral, samt tolke den praktiske verdien av resultata
  • sjekke om einingane stemmer i ei utrekning
  • berekne resultantkrefter og likevekt i eit system
  • utføre berekningar på system i rettlinja bevegelse med konstant akselerasjon
  • gjøre berekningar med mekanisk energi
  • gjøre berekningar med tilstandslikninga og oppdrift
  • utføre kalorimetriske berekningar
  • handsame innsamla data, presentere dei, samt vurdere nøyaktigheit og gyldigheit av resultata
  • bruke formelsamlingar og tabellar på ein hensiktsmessig måte
  • løyse problem formulert som tekst knytta til bygg

 

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • presentere problemløysinga på ein oversiktleg og forståeleg måte
  • vurdere rimelegheita av resultat
  • bruke realfag til å løyse problem knytta til bygg
  • velje hensiktsmessig matematisk verktøy/metoder til teknisk problem knytta til bygg

Undervisningsformar og aktivitetar

Undervisninga blir gjennomført som tavleundervisning med assistert rekning av oppgåver. Studentane har oppgåver som skal reknast/utførast mellom undervisningstimane. Mellom undervisningstimane er lærar tilgjengeleg for spørsmål angåande faget. Undervisningsplan for kva som skal gjennomgåast og oppgåver som vil bli nytta i undervisninga er tilgjengeleg for studentane på itslearning. Forelesingsnotatar som blir nytta i forelesinga er tilgjengeleg på itslearning. Dei er tilgjengeleg i forkant av undervisninga. Logg på kva som er blitt undervist og kva som skal undervisast er tilgjengeleg for studentane på itslearning.

Undervisninga er i stor grad basert på lærebøker som utgangspunkt for klasseromsundervisning med forelesing, arbeid med oppgåver, og oppgaveløysing på tavla. I tillegg blir det brukt videoar relatert til aktuelt lærestoff og viss relevant blir det gjennomført laboratorieøvingar.

Vurdering

mappevurdering

 

VurderingPraktisk infoAnnet
Vurderingsform
Mappevurdering
Sensortype
Intern sensor
Karakterskala
A-F
Gruppering
Individuell

Arbeidsmengde

AktivitetAktivitetsdetaljerVarighetStudieformKommentar
Timeplanfesta timer
60 Tima(r)
Deltid
Eigenstyrt aktivitet
223 Tima(r)
Deltid

Obligatoriske læringsaktivitetar

Ingen Obligatoriske læringsaktivitetar

Læringsaktivitetar

NamnKravKommentar
Skriftleg innlevering
Ingen obligatoriske læringsaktiviteter

Litteratur- og utstyrsliste

Vi tilrår å kjøpe faglitteratur før studiet startar. 

Trond  Ekern,  Øyvind Guldahl (2009), Fysikk for fagskolen, Oslo, NKI-forlaget, ISBN: 9788256269518, 235 sider

John Haugan, Eimund Aamot (2011), Gyldendals tabeller og formler i fysikk, Oslo, Gyldendal, ISBN: 9788205419193, 48 sider

Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2015), Matematikk for fagskolen, Oslo, NKI-Forlaget, ISBN: 9788256272730, 528 sider

Trond    Ekern, Øyvind    Guldahl,  Erik Holst (2016), Løsningsforslag - Matematikk for fagskolen, Oslo,NKI-Forlaget, ISBN: 9788256274352

Tor Andersen, (2009), Aktiv formelsamling i matematikk, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245008753, 54 sider

Emneansvarleg

Atle Østrem
Jøran Brekkhus