58TP01M Hovedprosjekt
Emnefakta
- FagområdePetroleum
- Studiepoeng12
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
- StudiestadNygård
- StudieprogramBoring
- Startsemester2026 Haust
Om emnet
- Fagspesifikt fordypningsemne
- Norsk i hovedprosjekt
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om hvordan man skriver en prosjektrapport
- har særskilte kunnskaper om et selvvalgt tema med en problemstilling innenfor fordypningen
- har kunnskap om hvordan man innhenter informasjon om temaet for et hovedprosjekt
- har kunnskap om sammenhengen mellom teori og praksis
- kan vurdere eget prosjekt i forhold til gjeldende regelverk og standarder
- kjenner til bransjen/yrkene som er knyttet til temaet i hovedprosjektet
Ferdigheter
Studenten:
- kan gjøre rede for valg av tema for hovedprosjektet
- kan identifisere, kartlegge og vurdere en faglig problemstilling
- kan delta i teamarbeid, planlegge, kommunisere og presentere prosjektarbeid og resultat
- kan skrive en rapport om et prosjekt
- kan drøfte sammenhengen mellom teori og praksis
- kan reflektere over sitt eget prosjekt og justere dette under veiledning fra fagfolk
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff for å vurdere hvor relevant en problemstilling er i et prosjekt
Generell kompetanse
Ved fullført utdanning skal studenten
- kan planlegge og gjennomføre et prosjektarbeid alene og som deltaker i en gruppe i tråd med formelle og etiske krav og retningslinjer
- har utviklet en bevissthet rundt prosjektarbeid og kan fordype seg i temaer som danner grunnlag for prosjektet, samt tenke kreativt og nyskapende
- kan utføre et prosjektarbeid i tråd med bedriftens eller arbeidsgiverens behov
- kan utveksle synspunkter med andre i gruppen eller bedriften og delta i diskusjoner om utviklingen av et prosjekt
Undervisningsformer og aktivitet
Veileder informerer om hovedprosjektet rundt tidspunkter, søknad og søknadsprosess. Veileder følger også studentene opp frem til søknaden er levert, samt at studentene får en vurdering av prosjektet før søknaden utarbeides.
Forelesninger/klasseromsundervisning der innholdet blir lagt ut på læringsplattformen It’s learning. Samarbeid i grupper på 3-4 studenter. Veiledning både gruppevis og mellom student og veileder. Veiledning kan bli gitt både over nett og på skolen. Dokumenter, lenker, videosnutter og annet materiale blir delt ut eller lagt ut på It’s Learning. Selvstudium i form av lesing av faglitteratur, bruk av læringsressurser. Produksjon av arbeidskrav o.l. Egen læring i form av prosjektarbeid og ansvar for egen fremdrift.
Dokumentet "Retningslinjer for Tverrfaglig hovedprosjekt og prosjekteksamen" er utarbeidet av fagskolen og inneholder mange praktiske opplysninger om gjennomføringen av prosjektet.
Veiledere vil kontinuerlig vurdere om det er hensiktsmessig å tilrettelegge leksjoner for alle studentene samlet, eller om det skal gis veiledning gruppevis eller til den enkelte student.
Vurdering
Hovedprosjektet avsluttes med en todelt prosjekteksamen:
-
Del 1: En prosjektrapport og en gruppepresentasjon av denne. (40 %)
-
Del 2: En individuell muntlig utspørring som er basert på rapporten og et personlig refleksjonsnotat. (60 %)
Arbeidsmengde
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Timeplanfesta timer | 198 Time(r) | Heiltid |
Sjølvstudium | 142 Time(r) | Heiltid |
Arbeidskrav
Obligatorisk deltagelse for å være kvalifisert til vurdering i faget hovedprosjekt
- hovedprosjektsøknad
- underveispresentasjon
- hovedprosjektrapport
- presentasjon av hovedprosjekt i plenum
- individuelt oppsummerings- refleksjonsnotat
Tema | Søknad | Presentasjoner | Prosjektrapport | Refleksjonsnotat |
2. år | 1 | 2 | 1 | 1 |
Fagressursar
Dokumentet "retningslinjer for tverrfaglig hovedprosjekt og prosjekteksamen" skal følges.
Studentene velger selv relevant litteratur – gjerne i samarbeid med veileder.
Alle studieprogram som bruker dette emnet
- Boring