58TP01M Hovedprosjekt

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Petroleum
    • Studiepoeng
      12
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nygård
    • Studieprogram
      Boring
    • Startsemester
      2025 Haust

Om emnet

  • Fagspesifikt fordypningsemne
  • Norsk i hovedprosjekt

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om hvordan man skriver en prosjektrapport
  • har særskilte kunnskaper om et selvvalgt tema med en problemstilling innenfor fordypningen
  • har kunnskap om hvordan man innhenter informasjon om temaet for et hovedprosjekt
  • har kunnskap om sammenhengen mellom teori og praksis
  • kan vurdere eget prosjekt i forhold til gjeldende regelverk og standarder
  • kjenner til bransjen/yrkene som er knyttet til temaet i hovedprosjektet

Ferdigheter

Studenten:

  • kan gjøre rede for valg av tema for hovedprosjektet
  • kan identifisere, kartlegge og vurdere en faglig problemstilling
  • kan delta i teamarbeid, planlegge, kommunisere og presentere prosjektarbeid og resultat
  • kan skrive en rapport om et prosjekt
  • kan drøfte sammenhengen mellom teori og praksis
  • kan reflektere over sitt eget prosjekt og justere dette under veiledning fra fagfolk
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff for å vurdere hvor relevant en problemstilling er i et prosjekt

Generell kompetanse

Ved fullført utdanning skal studenten

  • kan planlegge og gjennomføre et prosjektarbeid alene og som deltaker i en gruppe i tråd med formelle og etiske krav og retningslinjer
  • har utviklet en bevissthet rundt prosjektarbeid og kan fordype seg i temaer som danner grunnlag for prosjektet, samt tenke kreativt og nyskapende
  • kan utføre et prosjektarbeid i tråd med bedriftens eller arbeidsgiverens behov
  • kan utveksle synspunkter med andre i gruppen eller bedriften og delta i diskusjoner om utviklingen av et prosjekt

Undervisningsformer og aktivitet

Veileder informerer om hovedprosjektet rundt tidspunkter, søknad og søknadsprosess. Veileder følger også studentene opp frem til søknaden er levert, samt at studentene får en vurdering av prosjektet før søknaden utarbeides.

Forelesninger/klasseromsundervisning der innholdet blir lagt ut på læringsplattformen It’s learning. Samarbeid i grupper på 3-4 studenter. Veiledning både gruppevis og mellom student og veileder. Veiledning kan bli gitt både over nett og på skolen. Dokumenter, lenker, videosnutter og annet materiale blir delt ut eller lagt ut på It’s Learning. Selvstudium i form av lesing av faglitteratur, bruk av læringsressurser. Produksjon av arbeidskrav o.l. Egen læring i form av prosjektarbeid og ansvar for egen fremdrift.

 

Dokumentet "Retningslinjer for Tverrfaglig hovedprosjekt og prosjekteksamen" er utarbeidet av fagskolen og inneholder mange praktiske opplysninger om gjennomføringen av prosjektet.

Veiledere vil kontinuerlig vurdere om det er hensiktsmessig å tilrettelegge leksjoner for alle studentene samlet, eller om det skal gis veiledning gruppevis eller til den enkelte student.

 

Vurdering

Hovedprosjektet avsluttes med en todelt prosjekteksamen:

Del 1: En prosjektrapport og en gruppepresentasjon av denne.

Del 2: En individuell muntlig utspørring som er basert på rapporten og et personlig refleksjonsnotat.

Del 1:

 «Prosjektarbeidet skal oppsummeres i en prosjektrapport, der kvaliteten på rapportens innhold og en gruppepresentasjon av rapporten avgjør karakteren.

Siden to av ti studiepoeng er relatert til norsk i hovedprosjektet, vil vurdering av rapportens språklige kvalitet utgjøre 20 % av helhetsvurderingen. Gjennomføringen av prosjektet inkludert gruppepresentasjonen vil utgjøre 20 % og det faglige i rapporten 60 % av helhetsvurderingen.

Karakteren i hovedprosjektet settes av fagveilederne og ekstern sensor, etter at det er avholdt et møte der norsk-i-hovedprosjektlærer og veilederne deltar. I dette møtet reflekteres det i felleskap rundt karaktersettingen.

I utgangspunktet vil denne karakteren gis til alle gruppens medlemmer, men faglærer kan i særskilte tilfeller differensiere karakterene til gruppens medlemmer.

Før den muntlige utspørringen har de interne veilederne, den eksterne sensoren og norsklæreren blitt enig om en karakter på del 1.

Del 2:

På den muntlige utspørringen skal hver enkelt student forsvare karakteren fra del 1.
Del 1 teller 40% og utspørringen i del 2 teller 60%.
Den tar utgangspunkt i prosjektrapporten og det obligatoriske refleksjonsnotatet studenten skal ha levert i forkant. Studentene spørres ut og vurderes individuelt. Studentene skal redegjøre for refleksjoner om prosjektarbeidet med tanke på faglige utfordringer, erfaringer og lærdom.
 

Under høringen er det 2 sensorer til stede: 1 intern veileder og 1 ekstern sensor. Dersom det er uenighet i hvilken karakter som skal settes er det den eksterne sensoren som har den avgjørende stemmen. Dersom det er flere veiledere/ norsk faglærer til stede, er de kun tilskuere og har ingen innvirkning på karakteren.

 

Utspørringen gjennomføres individuelt. Uteksaminerte studenter venter på venterom adskilt fra gruppemedlemmer som venter på å bli eksaminert. Umiddelbart etter eksamineringen vurderer veileder og ekstern sensor studentens prestasjon før karakter fastsettes. Etter at hele gruppen er uteksaminert, vil hver student blir innkalt og karakteren meddelt.

 

Det skal leveres inn et skjema til administrasjonen der 1.sensor og  2.sensor sitt forslag til karakter og den endelige karakteren de har blitt enige om står oppført. Det er kun denne karakteren som skrives på vitnemålet.

 

 

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Timeplanfesta timer
198 Time(r)
Heiltid
Sjølvstudium
142 Time(r)
Heiltid

Arbeidskrav

Obligatorisk deltagelse for å være kvalifisert til vurdering i faget hovedprosjekt

  • hovedprosjektsøknad
  • presentasjon av prosjektformulering i plenum
  • kort prosjektbeskrivelse i vitnemål
  • hovedprosjektrapport
  • presentasjon av hovedprosjekt i plenum
  • individuelt oppsummerings- refleksjonsnotat
  • individuell muntlig eksamen

 

Tema

Søknad

Presentasjoner

Prosjektrapport

Refleksjonsnotat

2. år

1

2

1

1

 

Fagressursar

Dokumentet "retningslinjer for tverrfaglig hovedprosjekt og prosjekteksamen" skal følges.

Studentene velger selv relevant litteratur – gjerne i samarbeid med veileder.

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • Boring

Emneansvarlig

Jaap Hofmeester
Gustav Bahus
Monica Solberg