00TP01A Realfaglege reiskap Boring

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Petroleum
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nygård
    • Studieprogram
      Boring
    • Startsemester
      2025 Haust

Om emnet

  •  Matematikk
  • Fysikk

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  •  har kunnskap om sentrale verktøy/metoder for å løse matematikk- og fysikkutfordringer
  • kjenner relevante matematiske begrep og notasjoner
  • vet hva derivasjon og integrasjon er og den praktiske tolkingen av dem
  • kjenner til SI-systemets oppbygging
  • kjenner sammenhengen mellom kraft, energi, effekt og virkningsgrad
  • kjenner sammenhengen mellom kraft, akselerasjon og bevegelse langs en rett linje
  • kjenner sammenhengen mellom trykk, temperatur og volum
  • kjenner til sentrale naturlover som Newtons lover, termofysikkens 1. lov og bevaring av energi

Ferdigheter

Studenten kan:

  •  bruke verktøy/metoder i løsning av matematikk- og fysikkutfordringer
  • bruke trigonometri til å beregne lengder, vinkler og areal i vilkårlige trekanter
  • omforme uttrykk, både symbolske og med tall, og løse likninger med reelle tall, ulikheter og ligningssystem av første og andre grad og enkle likninger med eksponential- og logaritmefunksjoner
  • derivere og integrere polynomfunksjoner uten bruk av kalkulator
  • behandle polynomfunksjoner og andre funksjoner som beskriver praktiske situasjoner, ved å fastsette nullpunkt, ekstremalpunkt, skjæringspunkt og bestemt integral, samt tolke den praktiske verdien av  resultatene
  •  sjekke om enhetene stemmer i en utregning
  • beregne resultantkrefter og likevekt i et system
  • utføre beregninger på systemer i rettlinjet bevegelse med konstant akselerasjon
  • gjøre beregninger med mekanisk energi
  • gjøre beregninger med tilstandslikningen og oppdrift
  • utføre kalorimetriske beregninger
  • kjenne til og kunne utføre beregninger med hydrostatisk trykk
  • behandle innsamlede data, presentere disse, samt vurdere nøyaktighet og gyldighet av resultatene
  • bruke formelsamlinger og tabeller på en hensiktsmessig måt
  •  løse problemer formulert som tekst knyttet til boring

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • presentere problemløsningen på en oversiktlig og forståelig måte
  • vurdere rimeligheten av resultater
  • bruke realfag til å løse problemer knyttet til boring
  • velge hensiktsmessig matematisk verktøy/metoder til teknisk problem knyttet til boring

Undervisningsformer og aktivitet

Studieplanen er grunnlag for all undervisning.

Undervisningen baseres i stor grad på lærebøker, klasseromsundervisning med forelesning, og oppgaveløsning på tavlen. Studentene har oppgaver som skal regnes/utføres mellom undervisningstimene/samlingene.   Studentene har innleveringer. Det blir laget/lagt  ut materiell/videoer relatert til aktuelt lærestoff. Mellom undervisningstimene/samlinger er lærer tilgjengelig for spørsmål angående faget. Undervisningsplan for hva som skal gjennomgås og oppgaver som vil bli benyttet i undervisningen er tilgjengelig for studentene på it’s learning.

Vurdering

Studentene vurderes ut fra gjennomførte arbeidskrav. Karakterer gis iht. fagskolens karakterskala.

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Timeplanfesta timer
165 Time(r)
Heiltid
Sjølvstudium
118 Time(r)
Heiltid

Arbeidskrav

4 arbeidskrav som gjennomføres som skriftlige tester på skolen

 

Fagressursar

Vi anbefaler å avvente med å kjøpe faglitteratur til studiet starter, da endringer kan forekomme frem mot studiestart. Dette gjelder alle emner.

Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2009), Fysikk for fagskolen, Oslo, NKI-forlaget, ISBN: 9788256269518, 235 sider

John Haugan, Eimund Aamot (2011), Gyldendals tabeller og formler i fysikk, Oslo, Gyldendal, ISBN: 9788205419193, 48 sider

Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2015), Matematikk for fagskolen, Oslo, NKI-Forlaget, ISBN: 9788256272730, 528 sider

Trond Ekern, Øyvind Guldahl, Erik Holst (2016), Løsningsforslag - Matematikk for fagskolen, Oslo,NKI-Forlaget, ISBN: 9788256274352

Tor Andersen, (2009), Aktiv formelsamling i matematikk, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245008753, 54 sider

 

Godkjent kalkulator (Anbefalt er casio fx-9860 g3 eller lignende)

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • Boring

Emneansvarlig

Jaap Hofmeester
Roar Sandvik