00TP01A Realfaglege reiskap Boring

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Petroleum
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nygård
    • Studieprogram
      Boring
    • Startsemester
      2025 Haust

Om emnet

  •  Matematikk
  • Fysikk

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  •  har kunnskap om sentrale verktøy/metoder for å løse matematikk- og fysikkutfordringer
  • kjenner relevante matematiske begrep og notasjoner
  • vet hva derivasjon og integrasjon er og den praktiske tolkingen av dem
  • kjenner til SI-systemets oppbygging
  • kjenner sammenhengen mellom kraft, energi, effekt og virkningsgrad
  • kjenner sammenhengen mellom kraft, akselerasjon og bevegelse langs en rett linje
  • kjenner sammenhengen mellom trykk, temperatur og volum
  • kjenner til sentrale naturlover som Newtons lover, termofysikkens 1. lov og bevaring av energi

Ferdigheter

Studenten kan:

  •  bruke verktøy/metoder i løsning av matematikk- og fysikkutfordringer
  • bruke trigonometri til å beregne lengder, vinkler og areal i vilkårlige trekanter
  • omforme uttrykk, både symbolske og med tall, og løse likninger med reelle tall, ulikheter og ligningssystem av første og andre grad og enkle likninger med eksponential- og logaritmefunksjoner
  • derivere og integrere polynomfunksjoner uten bruk av kalkulator
  • behandle polynomfunksjoner og andre funksjoner som beskriver praktiske situasjoner, ved å fastsette nullpunkt, ekstremalpunkt, skjæringspunkt og bestemt integral, samt tolke den praktiske verdien av  resultatene
  •  sjekke om enhetene stemmer i en utregning
  • beregne resultantkrefter og likevekt i et system
  • utføre beregninger på systemer i rettlinjet bevegelse med konstant akselerasjon
  • gjøre beregninger med mekanisk energi
  • gjøre beregninger med tilstandslikningen og oppdrift
  • utføre kalorimetriske beregninger
  • kjenne til og kunne utføre beregninger med hydrostatisk trykk
  • behandle innsamlede data, presentere disse, samt vurdere nøyaktighet og gyldighet av resultatene
  • bruke formelsamlinger og tabeller på en hensiktsmessig måt
  •  løse problemer formulert som tekst knyttet til boring

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • presentere problemløsningen på en oversiktlig og forståelig måte
  • vurdere rimeligheten av resultater
  • bruke realfag til å løse problemer knyttet til boring
  • velge hensiktsmessig matematisk verktøy/metoder til teknisk problem knyttet til boring

Undervisningsformer og aktivitet

Studieplanen er grunnlag for all undervisning.

Undervisningen baseres i stor grad på lærebøker, klasseromsundervisning med forelesning, og oppgaveløsning på tavlen. Studentene har oppgaver som skal regnes/utføres mellom undervisningstimene/samlingene.   Studentene har innleveringer. Det blir laget/lagt  ut materiell/videoer relatert til aktuelt lærestoff. Mellom undervisningstimene/samlinger er lærer tilgjengelig for spørsmål angående faget. Undervisningsplan for hva som skal gjennomgås og oppgaver som vil bli benyttet i undervisningen er tilgjengelig for studentene på it’s learning.

Vurdering

Studentene vurderes ut fra gjennomførte arbeidskrav. Karakterer gis iht. fagskolens karakterskala.

Arbeidsmengde

AktivitetAktivitetsdetaljerVarighetStudieformKommentar
Timeplanfesta timer
165 Time(r)
Heiltid
Sjølvstudium
118 Time(r)
Heiltid

Obligatoriske læringsaktivitetar

4 arbeidskrav som gjennomføres som skriftlige tester på skolen

 

Litteratur- og utstyrsliste

Vi anbefaler å avvente med å kjøpe faglitteratur til studiet starter, da endringer kan forekomme frem mot studiestart. Dette gjelder alle emner.

Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2009), Fysikk for fagskolen, Oslo, NKI-forlaget, ISBN: 9788256269518, 235 sider

John Haugan, Eimund Aamot (2011), Gyldendals tabeller og formler i fysikk, Oslo, Gyldendal, ISBN: 9788205419193, 48 sider

Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2015), Matematikk for fagskolen, Oslo, NKI-Forlaget, ISBN: 9788256272730, 528 sider

Trond Ekern, Øyvind Guldahl, Erik Holst (2016), Løsningsforslag - Matematikk for fagskolen, Oslo,NKI-Forlaget, ISBN: 9788256274352

Tor Andersen, (2009), Aktiv formelsamling i matematikk, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245008753, 54 sider

 

Godkjent kalkulator (Anbefalt er casio fx-9860 g3 eller lignende)

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • Boring

Emneansvarlig

Roar Sandvik