00TP01A Realfaglige redskap Boring
Emnefakta
- FagområdePetroleum
- Studiepoeng10
- StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
- StudiestadNygård
- StudieprogramBoring
- Startsemester2023 Haust
Om emnet
· Matematikk
Fysikk
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
· har kunnskap om sentrale verktøy/metoder for å løse matematikk- og fysikkutfordringer
· kjenner relevante matematiske begrep og notasjoner
· vet hva derivasjon og integrasjon er og den praktiske tolkingen av dem
· kjenner til SI-systemets oppbygging
· kjenner sammenhengen mellom kraft, energi, effekt og virkningsgrad
· kjenner sammenhengen mellom kraft, akselerasjon og bevegelse langs en rett linje
· kjenner sammenhengen mellom trykk, temperatur og volum
· kjenner til sentrale naturlover som Newtons lover, termofysikkens 1. lov og bevaring av energi
Ferdigheter
Studenten kan:
· bruke verktøy/metoder i løsning av matematikk- og fysikkutfordringer
· bruke trigonometri til å beregne lengder, vinkler og areal i vilkårlige trekanter
· omforme uttrykk, både symbolske og med tall, og løse likninger med reelle tall, ulikheter og ligningssystem av første og andre grad og enkle likninger med eksponential- og logaritmefunksjoner
· derivere og integrere polynomfunksjoner uten bruk av kalkulator
· behandle polynomfunksjoner og andre funksjoner som beskriver praktiske situasjoner, ved å fastsette nullpunkt, ekstremalpunkt, skjæringspunkt og bestemt integral, samt tolke den praktiske verdien av resultatene
· sjekke om enhetene stemmer i en utregning
· beregne resultantkrefter og likevekt i et system
· utføre beregninger på systemer i rettlinjet bevegelse med konstant akselerasjon
· gjøre beregninger med mekanisk energi
· gjøre beregninger med tilstandslikningen og oppdrift
· utføre kalorimetriske beregninger
· kjenne til og kunne utføre beregninger med hydrostatisk trykk
· behandle innsamlede data, presentere disse, samt vurdere nøyaktighet og gyldighet av resultatene
· bruke formelsamlinger og tabeller på en hensiktsmessig måte
løse problemer formulert som tekst knyttet til boring
Generell kompetanse
Studenten kan:
· presentere problemløsningen på en oversiktlig og forståelig måte
· vurdere rimeligheten av resultater
· bruke realfag til å løse problemer knyttet til boring
velge hensiktsmessig matematisk verktøy/metoder til teknisk problem knyttet til boring
Undervisningsformer og aktivitet
Studieplanen er grunnlag for all undervisning.
Undervisningen baseres i stor grad på lærebøker, klasseromsundervisning med forelesning, og oppgaveløsning på tavlen. Studentene har oppgaver som skal regnes/utføres mellom undervisningstimene/samlingene. Studentene har innleveringer. Det blir laget/lagt ut materiell/videoer relatert til aktuelt lærestoff og hvis relevant gjennomføres laboratorieøvelser. Mellom undervisningstimene/samlinger er lærer tilgjengelig for spørsmål angående faget. Undervisningsplan for hva som skal gjennomgås og oppgaver som vil bli benyttet i
undervisningen er tilgjengelig for studentene på it’s learning.
Vurdering
Studentene vurderes ut fra gjennomførte prøver, innleveringer, engasjement og utvikling i faget. Karakterer gis iht. fagskolens karakterskala. Prøver, innleveringer, og vurdering av innsats og interesse legges til grunn for vurderingen.
Avsluttende emneprøve.
Arbeidsmengde
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Timeplanfesta timer | 165 Time(r) | |
Sjølvstudium | 118 Time(r) |
Arbeidskrav
3 innleveringer, 1 emneprøve
Krav til minimum 80% frammøte til undervisning.
Fagressursar
Emne:. Realfaglige redskap Boring
Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2009), Fysikk for fagskolen, Oslo, NKI-forlaget, ISBN: 9788256269518, 235 sider
John Haugan, Eimund Aamot (2011), Gyldendals tabeller og formler i fysikk, Oslo, Gyldendal, ISBN: 9788205419193, 48 sider
Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2015), Matematikk for fagskolen, Oslo, NKI-Forlaget, ISBN: 9788256272730, 528 sider
Trond Ekern, Øyvind Guldahl, Erik Holst (2016), Løsningsforslag - Matematikk for fagskolen, Oslo,NKI-Forlaget, ISBN: 9788256274352
Tor Andersen, (2009), Aktiv formelsamling i matematikk, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245008753, 54 sider
Alle studieprogram som bruker dette emnet
- Boring