00TP01A Realfaglige redskap Boring

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Petroleum
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nygård
    • Studieprogram
      Boring
    • Startsemester
      2023 Haust

Om emnet

·         Matematikk

Fysikk

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

·         har kunnskap om sentrale verktøy/metoder for å løse matematikk- og fysikkutfordringer

·         kjenner relevante matematiske begrep og notasjoner

·         vet hva derivasjon og integrasjon er og den praktiske tolkingen av dem

·         kjenner til SI-systemets oppbygging

·         kjenner sammenhengen mellom kraft, energi, effekt og virkningsgrad

·         kjenner sammenhengen mellom kraft, akselerasjon og bevegelse langs en rett linje

·         kjenner sammenhengen mellom trykk, temperatur og volum

·         kjenner til sentrale naturlover som Newtons lover, termofysikkens 1. lov og bevaring av energi

Ferdigheter

Studenten kan:

·         bruke verktøy/metoder i løsning av matematikk- og fysikkutfordringer

·         bruke trigonometri til å beregne lengder, vinkler og areal i vilkårlige trekanter

·         omforme uttrykk, både symbolske og med tall, og løse likninger med reelle tall, ulikheter og ligningssystem av første og andre grad og enkle likninger med eksponential- og logaritmefunksjoner

·         derivere og integrere polynomfunksjoner uten bruk av kalkulator

·         behandle polynomfunksjoner og andre funksjoner som beskriver praktiske situasjoner, ved å fastsette nullpunkt, ekstremalpunkt, skjæringspunkt og bestemt integral, samt tolke den praktiske verdien av resultatene

·         sjekke om enhetene stemmer i en utregning

·         beregne resultantkrefter og likevekt i et system

·         utføre beregninger på systemer i rettlinjet bevegelse med konstant akselerasjon

·         gjøre beregninger med mekanisk energi

·         gjøre beregninger med tilstandslikningen og oppdrift

·         utføre kalorimetriske beregninger

·         kjenne til og kunne utføre beregninger med hydrostatisk trykk

·         behandle innsamlede data, presentere disse, samt vurdere nøyaktighet og gyldighet av resultatene

·         bruke formelsamlinger og tabeller på en hensiktsmessig måte

løse problemer formulert som tekst knyttet til boring

Generell kompetanse

Studenten kan:

·         presentere problemløsningen på en oversiktlig og forståelig måte

·         vurdere rimeligheten av resultater

·         bruke realfag til å løse problemer knyttet til boring

velge hensiktsmessig matematisk verktøy/metoder til teknisk problem knyttet til boring

Undervisningsformer og aktivitet

Studieplanen er grunnlag for all undervisning.

Undervisningen baseres i stor grad på lærebøker, klasseromsundervisning med forelesning, og oppgaveløsning på tavlen. Studentene har oppgaver som skal regnes/utføres mellom undervisningstimene/samlingene.   Studentene   har   innleveringer.  Det   blir  laget/lagt  ut materiell/videoer relatert til aktuelt lærestoff og hvis relevant gjennomføres laboratorieøvelser. Mellom undervisningstimene/samlinger er lærer tilgjengelig for spørsmål angående faget. Undervisningsplan for hva som skal gjennomgås og oppgaver som vil bli benyttet i

undervisningen er tilgjengelig for studentene på it’s learning.

Vurdering

Studentene vurderes ut fra gjennomførte prøver, innleveringer, engasjement og utvikling i faget. Karakterer gis iht. fagskolens karakterskala. Prøver, innleveringer, og vurdering av innsats og interesse legges til grunn for vurderingen.

Avsluttende emneprøve.

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Timeplanfesta timer
165 Time(r)
Sjølvstudium
118 Time(r)

Arbeidskrav

3 innleveringer, 1 emneprøve

Krav til minimum 80% frammøte til undervisning.

Fagressursar

Emne:. Realfaglige redskap Boring

Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2009), Fysikk for fagskolen, Oslo, NKI-forlaget, ISBN: 9788256269518, 235 sider

John Haugan, Eimund Aamot (2011), Gyldendals tabeller og formler i fysikk, Oslo, Gyldendal, ISBN: 9788205419193, 48 sider

Trond Ekern, Øyvind Guldahl (2015), Matematikk for fagskolen, Oslo, NKI-Forlaget, ISBN: 9788256272730, 528 sider

Trond Ekern, Øyvind Guldahl, Erik Holst (2016), Løsningsforslag - Matematikk for fagskolen, Oslo,NKI-Forlaget, ISBN: 9788256274352

Tor Andersen, (2009), Aktiv formelsamling i matematikk, Bergen, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245008753, 54 sider

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • Boring

Emneansvarlig

Ole Kristian Hollevik
Jaap Hofmeester