20TB59A Tverrfaglig materiallære og bearbeiding

20TB59A Tverrfaglig materiallære og bearbeiding

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Bygg, anlegg, KEM, FDV og VA
    • Emnekode
      20TB59A
    • Studieprogram
      Bygningsvern 2
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2021 Høst
Introduksjon

                Tverrfaglig materiallære jern og metall

-              Bygningsmaterialer

-              Bearbeiding av materialer i tre

-              Tverrfaglig handverkskompetanse

Emnets innhold

Tverrfaglig materiallære jern og metall

•             Beslag, verktøy og bygningsdeler i jern og metall

•             Materialer og teknikker benyttet til blikkenslagerarbeid

•             Materialer og teknikker benyttet til smiing

•             Brukshistorie, nedbryting, vedlikehold og reparasjon

 

Bygningsmaterialer og bearbeiding av materialer i tre

•             Verktøyutviklingen fra 1850-1970

•             Material og produktutvikling 1850-1970

•             Tilvirking av bygningsmaterialer

•             Profilhøvling - listverk

•             Tilvirking av labankdør med karm

•             Verktøyspor og verktøyprosesser

•             Vedlikehold og oppbevaring av verktøy

•             Sirkulær økonomi - Gjenbruk og ombruk av bygningsmaterialer

 

Tverrfaglig håndverkskompetanse

•             Samspill med andre håndverksfag og forvaltning

•             Bestillerkompetanse

 

Avsluttende oppgave

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

•             har kunnskap om brukshistorie og begreper innenfor smed- og blikkenslagerfaget

•             har kunnskap om tradisjonelle bygningsdeler innenfor blikkenslagerfaget, som tekking, beslag, renner og nedløp

•             har grunnleggende kunnskap i verktøybruk og praktiske arbeidsprosesser

•             har kunnskap om tradisjonelle bygningsdeler innenfor smedfaget, som spiker, låser, låskasser, hengsler og beslag

•             har grunnleggende innsikt i praktiske arbeidsprosesser innenfor smedfaget, som smiing av spiker og eggverktøy

•             har kjennskap til kvalitetsforskjeller på laminert eggverktøy som karboninnhold, herding og anløpning

•             har grunnleggende kunnskap om skadeårsaker og nedbrytningsprosesser på jern og metall

•             har innsikt i konserverende metoder for å overflatebehandle jern og metall

•             har grunnleggende innsikt i mangfoldet av bygningsmaterialer og produkter som utvikles til bruk innenfor tømrerfaget fra 1850 til 1970

•             har kunnskap om verktøyutviklingen i tømrerfaget fra 1850 til 1970, fra førindustrielle verktøy til industriell produksjon

•             har kunnskap om hvordan teknologiutviklingen har påvirket skurdmønsteret og oppdeling av trevirke fra 1800 til vår tid

Ferdigheter

Studenten

•             kan identifisere materialer og skadeårsaker på bygningsdeler av jern og metall

•             kan rust- og overflatebehandle bygningsdeler av jern og metall for å forlenge levetiden på materialene

•             kan argumentere for, og vurdere verdien av, tradisjonell rust- og overflatebehandling på jern og metall, versus bruk av nyere produkter

•             kan identifisere og beskrive bygningsmaterialer når det gjelder teknisk funksjon og antikvarisk verdi på konstruksjoner i tre

•             kan lage en kravspesifikasjon på bygningsmaterialer og bygningsdeler til antikvarisk istandsetting

•             kan bruke tradisjonelt tømrerverktøy som blant annet profilhøvler og grindsag i antikvarisk arbeid

•             Kan prinsippene for å lage ei drevspondør/labankdør og karm

•             kan på et grunnleggende nivå identifisere verktøyspor og verktøyprosesser, som pjål, høvel, oppgangssag, silkesag, håndsagskjæring, sirkelsag, båndsag, spretteteljing, rying og skanting

•             kan bruke verktøyspor og verktøyprosesser i arbeidet med å lese bygningens alder og endringshistorie

•             kan file sag, og kjenner til metoder for å vedlikeholde og behandle tradisjonelt håndverktøy

Generell kompetanse

Studenten

•             kan ut fra miljøhensyn og bygningsvernhensyn argumentere for erstatningsmaterialer for produkter som ikke lengre finnes på markedet, som erstatning for ulike papplateprodukter, maling, eternitt, betongtakstein, galvaniserte plater, osv.

•             har utviklet forståelse for sammenhengen mellom materialkvaliteter, materialvalg, fremstillingsprosess og bruksområde i arbeid på verneverdige bygninger

•             kan vurdere materialvalg og verktøybruk i forhold til bygningens alder, tilstand, vernestatus og prosjektets økonomi, og kan argumentere for når rasjonalisering er viktigere enn prosessuell autentisitet, og vice versa

•             har fått økt bestillerkompetanse ved å ha tverrfaglige innsikt i tømrer, smed- og blikkenslagerfaget, og kan dermed ta bedre valg i istandsettingsarbeidet

•             kan søke råd og samarbeide med andre håndverksfag

•             kan kommunisere med forvaltning, huseier og andre håndverkere om valg av bygningsmaterialer og metoder

•             har utviklet sin forståelse for bygningsvern og miljøvern, og tar vare på og gjenbruker mest mulig av de originale materialene og bygningsdelene

•             kan videreutvikle sin forståelse og kunnskap om handverksfaget i møte med fagfeller, og ved å oppsøke nytt og gammelt kildemateriell

•             kan rapportere på en profesjonell måte, muntlig og skriftlig/digitalt

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder:

•             Aktiv deltakelse i opplæringen

•             Bidra til læring i gruppen/klassen

•             Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter

•             Alle obligatoriske oppgaver, prøver og fremføringer i emnet skal være gjennomført og godkjent

 

Mer spesifikke arbeidskrav utarbeides av den enkelte lærer.

Ved mangelfull oppfølging av arbeidskrav vil det ikke bli gitt vurdering i emnet.

Pensumlitteratur
20TB59A Tverrfaglig materiallære og bearbeiding
Litteratur

Retningsgivende liste med forbehold om endringer. Boklister pr studium ajourføres før hver studiestart.

 

●             Bok: Pehrson (2009): Smedarbeid. SolumBokvennen AS. ISBN: 9788258405945

●             Publikasjon: Statens fastighetsverk (2016): Bygnadsplåt och smide (svensk – finnes på nett som nedlastbar pdf)

●             Egenprodusert materiell laget av skolens lærere

●             Utvalgte sider fra annen aktuell litteratur vil bli lenket til fra Canvas

 

Fra Bygningsvern 1:

●             Bok: Drange, Aanesen, Brænne (2011): Gamle trehus. Gyldendal. ISBN 978-82-05-40143-3 (Eldre utgaver finnes på nb.no)

●             Bok: Frøstrup, A (1993): Rehabilitering. Konstruksjoner i tre. (Utgått. Finnes på nb.no)

●             Bok: Godal, J. Bojer (2012): Tekking og kledning med emne frå skog og mark. Akademika forlag. ISBN 978-82-321-0039-2