20TB59A Tverrfaglig materiallære og bearbeiding

20TB59A Tverrfaglig materiallære og bearbeiding

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Bygg, anlegg, KEM, FDV og VA
    • Emnekode
      20TB59A
    • Studieprogram
      Bygningsvern 2
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2022 Høst
Tema

Tverrfaglig materiallære jern og metall

Bygningsmaterialer

Bearbeiding av materialer i tre

Tverrfaglig handverkskompetanse

Emnets innhold

Tverrfaglig materiallære jern og metall

•             Beslag, verktøy og bygningsdeler i jern og metall

•             Materialer og teknikker benyttet til blikkenslagerarbeid

•             Materialer og teknikker benyttet til smiing

•             Brukshistorie, nedbryting, vedlikehold og reparasjon

Bygningsmaterialer og bearbeiding av materialer i tre

•             Verktøyutviklingen fra 1850-1970

•             Material og produktutvikling 1850-1970

•             Tilvirking av bygningsmaterialer

•             Profilhøvling - listverk

•             Tilvirking av labankdør med karm

•             Verktøyspor og verktøyprosesser

•             Vedlikehold og oppbevaring av verktøy

•             Sirkulær økonomi - Gjenbruk og ombruk av bygningsmaterialer

Tverrfaglig håndverkskompetanse

•             Samspill med andre håndverksfag og forvaltning

•             Bestillerkompetanse

Avsluttende oppgave

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

•             har kunnskap om brukshistorie og begreper innenfor smed- og blikkenslagerfaget

•             har kunnskap om tradisjonelle bygningsdeler innenfor blikkenslagerfaget, som tekking, beslag, renner og nedløp

•             har grunnleggende kunnskap i verktøybruk og praktiske arbeidsprosesser

•             har kunnskap om tradisjonelle bygningsdeler innenfor smedfaget, som spiker, låser, låskasser, hengsler og beslag

•             har grunnleggende innsikt i praktiske arbeidsprosesser innenfor smedfaget, som smiing av spiker og eggverktøy

•             har kjennskap til kvalitetsforskjeller på laminert eggverktøy som karboninnhold, herding og anløpning

•             har grunnleggende kunnskap om skadeårsaker og nedbrytningsprosesser på jern og metall

•             har innsikt i konserverende metoder for å overflatebehandle jern og metall

•             har grunnleggende innsikt i mangfoldet av bygningsmaterialer og produkter som utvikles til bruk innenfor tømrerfaget fra 1850 til 1970

•             har kunnskap om verktøyutviklingen i tømrerfaget fra 1850 til 1970, fra førindustrielle verktøy til industriell produksjon

•             har kunnskap om hvordan teknologiutviklingen har påvirket skurdmønsteret og oppdeling av trevirke fra 1800 til vår tid

Ferdigheter

Studenten

•             kan identifisere materialer og skadeårsaker på bygningsdeler av jern og metall

•             kan rust- og overflatebehandle bygningsdeler av jern og metall for å forlenge levetiden på materialene

•             kan argumentere for, og vurdere verdien av, tradisjonell rust- og overflatebehandling på jern og metall, versus bruk av nyere produkter

•             kan identifisere og beskrive bygningsmaterialer når det gjelder teknisk funksjon og antikvarisk verdi på konstruksjoner i tre

•             kan lage en kravspesifikasjon på bygningsmaterialer og bygningsdeler til antikvarisk istandsetting

•             kan bruke tradisjonelt tømrerverktøy som blant annet profilhøvler og grindsag i antikvarisk arbeid

•             Kan prinsippene for å lage ei drevspondør/labankdør og karm

•             kan på et grunnleggende nivå identifisere verktøyspor og verktøyprosesser, som pjål, høvel, oppgangssag, silkesag, håndsagskjæring, sirkelsag, båndsag, spretteteljing, rying og skanting

•             kan bruke verktøyspor og verktøyprosesser i arbeidet med å lese bygningens alder og endringshistorie

•             kan file sag, og kjenner til metoder for å vedlikeholde og behandle tradisjonelt håndverktøy

Generell kompetanse

Studenten

•             kan ut fra miljøhensyn og bygningsvernhensyn argumentere for erstatningsmaterialer for produkter som ikke lengre finnes på markedet, som erstatning for ulike papplateprodukter, maling, eternitt, betongtakstein, galvaniserte plater, osv.

•             har utviklet forståelse for sammenhengen mellom materialkvaliteter, materialvalg, fremstillingsprosess og bruksområde i arbeid på verneverdige bygninger

•             kan vurdere materialvalg og verktøybruk i forhold til bygningens alder, tilstand, vernestatus og prosjektets økonomi, og kan argumentere for når rasjonalisering er viktigere enn prosessuell autentisitet, og vice versa

•             har fått økt bestillerkompetanse ved å ha tverrfaglige innsikt i tømrer, smed- og blikkenslagerfaget, og kan dermed ta bedre valg i istandsettingsarbeidet

•             kan søke råd og samarbeide med andre håndverksfag

•             kan kommunisere med forvaltning, huseier og andre håndverkere om valg av bygningsmaterialer og metoder

•             har utviklet sin forståelse for bygningsvern og miljøvern, og tar vare på og gjenbruker mest mulig av de originale materialene og bygningsdelene

•             kan videreutvikle sin forståelse og kunnskap om handverksfaget i møte med fagfeller, og ved å oppsøke nytt og gammelt kildemateriell

•             kan rapportere på en profesjonell måte, muntlig og skriftlig/digitalt

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder:

· aktiv deltakelse i opplæringen

· bidra til læring i gruppen/klassen

· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter

· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være

gjennomført og godkjent

Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.

Pensumlitteratur
20TB59A Tverrfaglig materiallære og bearbeiding
Litteratur

Retningsgivende liste med forbehold om endringer. Boklister pr studium ajourføres før hver studiestart.

 

●             Bok: Pehrson (2009): Smedarbeid. SolumBokvennen AS. ISBN: 9788258405945

●             Publikasjon: Statens fastighetsverk (2016): Bygnadsplåt och smide (svensk – finnes på nett som nedlastbar pdf)

●             Egenprodusert materiell laget av skolens lærere

●             Utvalgte sider fra annen aktuell litteratur vil bli lenket til fra Canvas

 

Fra Bygningsvern 1:

●             Bok: Drange, Aanesen, Brænne (2011): Gamle trehus. Gyldendal. ISBN 978-82-05-40143-3 (Eldre utgaver finnes på nb.no)

●             Bok: Frøstrup, A (1993): Rehabilitering. Konstruksjoner i tre. (Utgått. Finnes på nb.no)

●             Bok: Godal, J. Bojer (2012): Tekking og kledning med emne frå skog og mark. Akademika forlag. ISBN 978-82-321-0039-2