20HH81A Veileders rolle og oppgaver
20HH81A Veileders rolle og oppgaver
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH81A
- StudieprogramVeiledning i praksis
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2024 Høst
Dette emnet gir en innføring i veiledning der fokuset er på hvordan jeg som veileder tar imot veisøker. Sentrale temaer er kommunikasjon og relasjonsbygging.
Meg og min rolle
- finne mitt eget ståsted
- brukermedvirkning
- rolleavklaringer
- ansvarsområder
Kommunikasjon
- kommunikasjonens betydning
- kommunikasjon i utfordrende situasjoner
- kommunikasjon for å fremme god opplæring og godt arbeidsmiljø
- etikk og holdninger
Relasjonskompetanse
- "Jeg blir meg i møte med deg"
- mottak av lærlinger
- støtte og motivasjon
- menneskesyn
- etikk og holdninger
- menneskesyn i et flerkulturelt perspektiv
Aktuelle lovverk
- aktuelle lover og regler
- læreplanverket
- arbeidsmiljøloven
- opplæringslov m/forskrift
- introduksjon om arbeidslivets rammer /HRM
Begrepsavklaringer
- coaching
- rådgivning
- veiledning
- felles forståelse av begreper
Kandidaten
- har kunnskap om kommunikasjon og veiledningsferdigheter i praksis
- har kunnskap om gruppeprosesser i ulike situasjoner
- har kunnskap om sentrale begreper og teorier knyttet til veiledning, opplæring og oppfølging
- har innsikt i mål, planer og interne kvalitetssystemer som angår opplæring i arbeidslivet
- har kunnskap om forberedelse og planer for mottak av nye lærlinger, ansatte og andre veisøkere
- har kunnskap om krav til gjennomgående dokumentasjon i veiledningsprosessen
- forstår betydning av samarbeid med veisøker for å legge til rette for økt kompetanse og verdiskaping i samfunnet
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere veiledningssituasjoner
- kan ta imot veisøker og kartlegge behov for planer og tiltak, både individuelt, i gruppe og gjennom internt samarbeid
Kandidaten
- har forståelse for yrkesetiske prinsipper for veiledning av veisøker i egen bransje
- har innsikt i verdier og etisk grunnlag for veiledning
- kan utføre veiledning av veisøker etter bransjens og samfunnets behov
- kan utføre underveisvurdering, dokumentasjon og evaluering i veiledning
- kan bygge relasjoner med kollegaer på egen arbeidsplass og eksterne samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv
- kan delta i utvikling av opplæringstilbudet
- kan veilede etter mål og planer som er gjeldene for opplæringen
Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
- Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
- Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning på emnenivå (gjelder også de digitale samlingsdagene)
- Bidra til læring i gruppen/klassen
- Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Arbeidskrav i emnet:
- Arbeidskrav 1: Egen uro
- Arbeidskrav 2: Oppmerksomt nærvær
- Arbeidskrav 3: Video med refleksjonsspørsmål
- Arbeidskrav 4: Skriftlig, individuell oppgave
- Refleksjonsnotat (2 stk)
Lærer i emnet setter kriterier for vurdering på om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriteriene for arbeidskravet. Ved emnets avslutning vurderes sluttkompetansen med bestått/ikke bestått.