20HH81A Veileders rolle og oppgaver

20HH81A Veileders rolle og oppgaver

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH81A
    • Studieprogram
      Veiledning i praksis
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2024 Høst
Introduksjon

Dette emnet gir en innføring i veiledning der fokuset er på hvordan jeg som veileder tar imot veisøker. Sentrale temaer er kommunikasjon og relasjonsbygging.

Tema

Meg og min rolle

Kommunikasjon

Relasjonskompetanse

Aktuelle lovverk

Begrepsavklaringer

Emnets innhold

Meg og min rolle

  • finne mitt eget ståsted
  • brukermedvirkning
  • rolleavklaringer
  • ansvarsområder

Kommunikasjon

  • kommunikasjonens betydning
  • kommunikasjon i utfordrende situasjoner
  • kommunikasjon for å fremme god opplæring og godt arbeidsmiljø
  • etikk og holdninger

Relasjonskompetanse

  • "Jeg blir meg i møte med deg"
  • mottak av lærlinger
  • støtte og motivasjon
  • menneskesyn
  • etikk og holdninger
  • menneskesyn i et flerkulturelt perspektiv

Aktuelle lovverk

  • aktuelle lover og regler
  • læreplanverket
  • arbeidsmiljøloven
  • opplæringslov m/forskrift
  • introduksjon om arbeidslivets rammer /HRM

Begrepsavklaringer

  • coaching
  • rådgivning
  • veiledning
  • felles forståelse av begreper
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om kommunikasjon og veiledningsferdigheter i praksis
  • har kunnskap om gruppeprosesser i ulike situasjoner
  • har kunnskap om sentrale begreper og teorier knyttet til veiledning, opplæring og oppfølging
  • har innsikt i mål, planer og interne kvalitetssystemer som angår opplæring i arbeidslivet
  • har kunnskap om forberedelse og planer for mottak av nye lærlinger, ansatte og andre veisøkere
  • har kunnskap om krav til gjennomgående dokumentasjon i veiledningsprosessen
  • forstår betydning av samarbeid med veisøker for å legge til rette for økt kompetanse og verdiskaping i samfunnet
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere veiledningssituasjoner
  • kan ta imot veisøker og kartlegge behov for planer og tiltak, både individuelt, i gruppe og gjennom internt samarbeid
Generell kompetanse

Kandidaten

  • har forståelse for yrkesetiske prinsipper for veiledning av veisøker i egen bransje
  • har innsikt i verdier og etisk grunnlag for veiledning
  • kan utføre veiledning av veisøker etter bransjens og samfunnets behov 
  • kan utføre underveisvurdering, dokumentasjon og evaluering i veiledning
  • kan bygge relasjoner med kollegaer på egen arbeidsplass og eksterne samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv
  • kan delta i utvikling av opplæringstilbudet 
  • kan veilede etter mål og planer som er gjeldene for opplæringen
Arbeidskrav

Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet

  • Aktiv deltakelse i opplæringen
    • Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale. 
    • Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær 
    • Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning på emnenivå (gjelder også de digitale samlingsdagene)
  • Bidra til læring i gruppen/klassen 
  • Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter 
  • Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent. 

Arbeidskrav i emnet:

  • Arbeidskrav 1: Egen uro
  • Arbeidskrav 2: Oppmerksomt nærvær
  • Arbeidskrav 3: Video med refleksjonsspørsmål
  • Arbeidskrav 4: Skriftlig, individuell oppgave
  • Refleksjonsnotat (2 stk)

Lærer i emnet setter kriterier for vurdering på om arbeidskravet er godkjent eller ikke.

Vurdering

Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriteriene for arbeidskravet. Ved emnets avslutning vurderes sluttkompetansen med bestått/ikke bestått.

Pensumlitteratur
20HH81A Veileders rolle og oppgaver