20HH81A Veileders rolle og oppgaver

20HH81A Veileders rolle og oppgaver

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH81A
    • Studieprogram
      Veiledning i praksis
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2023 Høst
Tema
  • Meg og min rolle
  • Kommunikasjon
  • Relasjonskompetanse
  • Aktuelle lovverk
  • Begrepsavklaringer
Emnets innhold

Meg og min rolle

  • finne mitt eget ståsted
  • brukermedvirkning
  • rolleavklaringer
  • ansvarsområder

Kommunikasjon

  • kommunikasjonens betydning
  • kommunikasjon i utfordrende situasjoner
  • kommunikasjon for å fremme god opplæring og godt arbeidsmiljø
  • etikk og holdninger

Relasjonskompetanse

  • "Jeg blir meg i møte med deg"
  • mottak av lærlinger
  • støtte og motivasjon
  • menneskesyn
  • etikk og holdninger
  • menneskesyn i et flerkulturelt perspektiv

Aktuelle lovverk

  • aktuelle lover og regler
  • læreplanverket
  • arbeidsmiljøloven
  • opplæringslov m/forskrift
  • introduksjon om arbeidslivets rammer /HRM

Begrepsavklaringer

  • coaching
  • rådgivning
  • veiledning
  • felles forståelse av begreper
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kommunikasjon og veiledningsferdigheter i praksis
  • har kunnskap om gruppeprosesser i ulike situasjoner
  • har kunnskap om sentrale begreper og teorier knyttet til veiledning, opplæring og oppfølging
  • har innsikt i mål, planer og interne kvalitetssystemer som angår opplæring i arbeidslivet
  • har kunnskap om forberedelse og planer for mottak av nye lærlinger, ansatte og andre veisøkere
  • har kunnskap om krav til gjennomgående dokumentasjon i veiledningsprosessen
  • forstår betydning av samarbeid med veisøker for å legge til rette for økt kompetanse og verdiskaping i samfunnet
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere veiledningssituasjoner
  • kan ta imot veisøker og kartlegge behov for planer og tiltak, både individuelt, i gruppe og gjennom internt samarbeid
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkesetiske prinsipper for veiledning av veisøker i egen bransje
  • har innsikt i verdier og etisk grunnlag for veiledning
  • kan utføre veiledning av veisøker etter bransjens og samfunnets behov 
  • kan utføre underveisvurdering, dokumentasjon og evaluering i veiledning
  • kan bygge relasjoner med kollegaer på egen arbeidsplass og eksterne samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv
  • kan delta i utvikling av opplæringstilbudet 
  • kan veilede etter mål og planer som er gjeldene for opplæringen
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder:

· aktiv deltakelse i opplæringen

· bidra til læring i gruppen/klassen

· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter

· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og praktiske øvelser i emnet skal være

gjennomført og godkjent

Lærer i emnet setter kriterier for vurdering på om arbeidskravet er godkjent eller ikke.

Vurdering

Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriteriene for arbeidskravet. Ved emnets avslutning vurderes sluttkompetansen med bestått/ikke bestått.

Pensumlitteratur
20HH81A Veileders rolle og oppgaver