20HH81A Veileders rolle og oppgaver
20HH81A Veileders rolle og oppgaver
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH81A
- StudieprogramVeiledning i praksis
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2022 Høst
- Meg og min rolle
- Kommunikasjon
- Relasjonskompetanse
- Vurdering
- Aktuelle lovverk
- Begrepsavklaringer
Meg og min rolle |
|
Kommunikasjonsferdigheter |
|
Relasjonskompetanse |
|
Vurdering |
|
Aktuelle lovverk |
|
Begrepsavklaring |
|
- har kunnskap om kommunikasjon og veiledningsferdigheter i praksis
- har kunnskap om gruppeprosesser i ulike situasjoner
- har kunnskap om sentrale begreper og teorier knyttet til veiledning, opplæring og oppfølging
- har innsikt i mål, planer og interne kvalitetssystemer som angår opplæring i arbeidslivet
- har kunnskap om forberedelse og planer for mottak av nye lærlinger, ansatte og andre veisøkere
- har kunnskap om krav til gjennomgående dokumentasjon i veiledningsprosessen
- forstår betydning av samarbeid med veisøker for å legge til rette for økt kompetanse og verdiskaping i samfunnet
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere veiledningssituasjoner
- kan ta imot veisøker og kartlegge behov for planer og tiltak, både individuelt, i gruppe og gjennom internt samarbeid
- har forståelse for yrkesetiske prinsipper for veiledning av veisøker i egen bransje
- har innsikt i verdier og etisk grunnlag for veiledning
- kan utføre veiledning av veisøker etter bransjens og samfunnets behov
- kan utføre underveisvurdering, dokumentasjon og evaluering i veiledning
- kan bygge relasjoner med kollegaer på egen arbeidsplass og eksterne samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv
- kan delta i utvikling av opplæringstilbudet
- kan veilede etter mål og planer som er gjeldene for opplæringen
Følgende arbeidskrav gjelder:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og praktiske øvelser i emnet skal være
gjennomført og godkjent
Lærer i emnet setter kriterier for vurdering på om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriteriene for arbeidskravet. Ved emnets avslutning vurderes sluttkompetansen med bestått/ikke bestått.