20HH80B Teknologi-forståelse og anvendelse
20HH80B Teknologi-forståelse og anvendelse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH80B
- StudieprogramHelseteknologi
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2025 Høst
Emne 2 gir kunnskap om konkrete helseteknologiske løsninger, og innsikt i offentlige anskaffelser og innovative prosesser. I tillegg har vi integrert immersive teknologier og kunstig intelligens i vår læreplan. Et viktig aspekt ved helseteknologi er bærekraft, som sikrer at utviklingen av nye teknologier ikke bare møter dagens behov, men også fremmer god helse og livskvalitet for fremtidige generasjoner. Cybersikkerhet tas med i dette emnet fordi den er en kritisk komponent i helseteknologi. Den beskytter sensitive pasientdata og sikrer trygg bruk av av digitale helseløsninger.
Teknologier
Kunstig intelligens
Immersive teknologier
Design og innovasjon
Cybersikkerhet
Bærekraft
Immersive teknologier, som virtual reality (VR) og mixed reality (MR), gir studentene en unik mulighet til å oppleve læring på en engasjerende og interaktiv måte. Disse teknologiene kan simulere virkelige situasjoner og miljøer, noe som gir en dypere forståelse og praktisk erfaring som er uvurderlig i dagens arbeidsmarked.
Kandidaten
- kan finne løsninger på ulike typer utfordringer for den enkelte bruker ved hjelp av helseteknologiske hjelpemidler og løsninger.
- har kunnskap om trygghets- og sikkerhetsteknologi, kompensasjons- og velvære teknologi, teknologi for sosial kontakt og teknologi for behandling og pleie.
- har kunnskap om hvordan kunstig intelligens brukes i helsetjenesten.
- har kunnskap om hvordan immersive teknologier som virtuell reality og mixed reality brukes i helsevesenet.
- kan finne, henvise til og benytte teoretisk kunnskap om helseteknologi (kunnskapstranslasjon).
- har kunnskap om kost – nytteperspektivet ved både anskaffelser og ved bruk av helseteknologiske løsninger.
- skal kunne forklare hva FN's bærekraftsmal er, med særlig vekt på mål 3 (god helse og livskvalitet), og hvordan disse målene er relevante for helsevesenet og helseteknologi.
Kandidaten
- kan anvende kunnskap om velferdsteknologi, hjelpemidler og tilrettelegging til ulike brukergrupper for å bidra til økt aktivitet, deltakelse, mestring og selvstendighet.
- kan vurdere, anvende og tilpasse ulike helseteknologiske produkt og brukergrensesnitt på produktet.
Kandidaten
- har kjennskap til hvordan tverrfaglig kompetanse innen helseteknologi kan sikre gode anskaffelsesprosesser.
- har forståelse for kompleksiteten i en implementeringsprosess, og forståelse for at brukeren skal stå i sentrum.
- kan delta i kreative og innovative prosesser for å utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for arbeid med velferdsteknologi.
Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
- Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
- Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning på emnenivå (gjelder også de digitale samlingsdagene)
- Bidra til læring i gruppen/klassen
- Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Tema for arbeidskrav i dette emnet:
Arbeidskrav 1: Intervju
Arbeidskrav 2: Quiz
Arbeidskrav 3: Fagsamtale
Faglig refleksjonsnotat
Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriteriene for arbeidskravet. Ved emnets avslutning vurderes sluttkompetansen med karakteren A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått i emnet.
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning/veiledning | 50 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Selvstudium | 162 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Lærerstyrte aktiviteter mellom samlinger | 48 Time(r) | Nettbasert med samlinger |