20HH80B Teknologi-forståelse og anvendelse
20HH80B Teknologi-forståelse og anvendelse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH80B
- StudieprogramHelseteknologi
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2023 Høst
Teknologiforståelse.
Design og innovasjon.
Design for endring av praksis.
Ulike teknologiske hjelpemidler og løsninger. Både de som er i bruk, og fremtidige tanker rundt ulike løsninger.
Studenten
- kan finne løsninger på ulike typer utfordringer for den enkelte bruker ved hjelp av helseteknologiske hjelpemidler og løsninger.
- har kunnskap om trygghets- og sikkerhetsteknologi, kompensasjons- og velvære teknologi, teknologi for sosial kontakt og teknologi for behandling og pleie.
- har kunnskap om hvordan kunstig intelligens brukes i helsetjenesten.
- kan finne, henvise til og benytte teoretisk kunnskap om helseteknologi (kunnskapstranslasjon).
- har kunnskap om kost – nytteperspektivet ved både anskaffelser og ved bruk av helseteknologiske løsninger.
Studenten
- kan anvende kunnskap om velferdsteknologi, hjelpemidler og tilrettelegging til ulike brukergrupper for å bidra til økt aktivitet, deltakelse, mestring og selvstendighet.
- kan vurdere, anvende og tilpasse ulike helseteknologiske produkt og brukergrensesnitt på produktet.
Studenten
- har kjennskap til hvordan tverrfaglig kompetanse innen helseteknologi kan sikre gode anskaffelsesprosesser.
- har forståelse for kompleksiteten i en implementeringsprosess, og forståelse for at brukeren skal stå i sentrum.
- kan delta i kreative og innovative prosesser for å utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for arbeid med velferdsteknologi.
Følgende arbeidskrav gjelder:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være
gjennomført og godkjent
Alle arbeidskrav bekjentgjøres for studentene ved oppstart av emnet
Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriteriene for arbeidskravet. Ved emnets avslutning vurderes sluttkompetansen med karakteren A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått i emnet.