20HH80B Teknologi-forståelse og anvendelse
20HH80B Teknologi-forståelse og anvendelse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH80B
- StudieprogramHelseteknologi
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2024 Høst
Emne 2 gir kunnskap om konkrete helseteknologiske løsninger, og innsikt i offentlige anskaffelser og innovative prosesser.
Teknologiforståelse.
Design og innovasjon.
Design for endring av praksis.
Ulike teknologiske hjelpemidler og løsninger. Både de som er i bruk, og fremtidige tanker rundt ulike løsninger.
Kandidaten
- kan finne løsninger på ulike typer utfordringer for den enkelte bruker ved hjelp av helseteknologiske hjelpemidler og løsninger.
- har kunnskap om trygghets- og sikkerhetsteknologi, kompensasjons- og velvære teknologi, teknologi for sosial kontakt og teknologi for behandling og pleie.
- har kunnskap om hvordan kunstig intelligens brukes i helsetjenesten.
- kan finne, henvise til og benytte teoretisk kunnskap om helseteknologi (kunnskapstranslasjon).
- har kunnskap om kost – nytteperspektivet ved både anskaffelser og ved bruk av helseteknologiske løsninger.
Kandidaten
- kan anvende kunnskap om velferdsteknologi, hjelpemidler og tilrettelegging til ulike brukergrupper for å bidra til økt aktivitet, deltakelse, mestring og selvstendighet.
- kan vurdere, anvende og tilpasse ulike helseteknologiske produkt og brukergrensesnitt på produktet.
Kandidaten
- har kjennskap til hvordan tverrfaglig kompetanse innen helseteknologi kan sikre gode anskaffelsesprosesser.
- har forståelse for kompleksiteten i en implementeringsprosess, og forståelse for at brukeren skal stå i sentrum.
- kan delta i kreative og innovative prosesser for å utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for arbeid med velferdsteknologi.
Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
- Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
- Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning på emnenivå (gjelder også de digitale samlingsdagene)
- Bidra til læring i gruppen/klassen
- Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Tema for arbeidskrav i dette emnet:
Arbeidskrav 1: Intervju
Arbeidskrav 2: Quiz
Arbeidskrav 3: Fagsamtale
Faglig refleksjonsnotat
Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriteriene for arbeidskravet. Ved emnets avslutning vurderes sluttkompetansen med karakteren A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått i emnet.