20HH54D Organisasjon, system og ledelse
20HH54D Organisasjon, system og ledelse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH54D
- StudieprogramMålrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
- Studiepoeng6
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2023 Høst
Aktører i pasient-/tjenestemottakerforløpet
Organisering og samhandling i pasientforløpet
Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
Kommunikasjon og veiledning
Aktører i pasient-/tjenestemottakerforløpet
- Familieomsorg
- Kommunale helse –og omsorgstjenester
- Spesialisthelsetjenester
- Lovregulerte og tilrettelagte boliger
- Frivillig arbeid
Organisering og samhandling i pasientforløpet
- Organisering og ledelse
- Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
- BEON-prinsippet
- Samarbeid med familie og frivillige aktører
- Tverrfaglig samarbeid
Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
- Yrkesrolle og identitet
- Kunnskapsbasert praksis
- Arbeidskultur, kreativitet, endringskompetanse
- Utviklingsarbeid
- Kulturmangfold og yrkesutøvelse
- Individuell plan
- E-helse
- Dokumentasjon og IKT
- Velferdsteknologi
- Saksbehandling
Kommunikasjon og veiledning
- Relasjonskompetanse
- Kommunikasjons- og veiledningskompetanse
- Grunnleggende pedagogiske prinsipper
Studenten
- har kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid, om saksbehandling og om koordinering av helse- og omsorgstjenester
- har kunnskap om ledelse, organisasjonsoppbygging, medarbeiderskap og organisasjonskultur i helse- og omsorgssektoren
- har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon knyttet til mennesker med utviklingshemming
- har kunnskap om familieomsorg og frivillig arbeid
- har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper, inkludert kollegaveiledning
- har kunnskap om kunnskapsbasert praksis og kjennskap til forskning knyttet til målrettet miljøarbeid
- har kunnskap om velferdsteknologi og innovasjon i helse-og omsorgssektoren rettet mot mennesker med utviklingshemming
- forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet
Studenten
- kan anvende kunnskap om pasientforløp og om aktørenes roller og ansvar i arbeid med utviklingshemmede
- kan anvende kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid, om saksbehandling og om koordinering av helse- og omsorgstjenester
- kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede tjenestemottakere, pårørende og kollegaer
- kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
- kan dokumentere observasjoner og bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i tjenesten
- kan anvende velferdsteknologi tilpasset den enkelte tjenestemottakers forutsetninger og behov
- Kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie, frivillige og annet nettverk
- kan finne og bruke grunnleggende empiri fra målrettet miljøarbeid og bidra til kunnskapsbasert praksis i tjenesten
Studenten
- kan bygge relasjoner med kollegaer og på tvers av avdelinger og etater og samarbeide om tjenestetilbud knyttet til mennesker med utviklingshemming
- kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen gjennom kunnskapsdeling, veiledning og refleksjon
Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent. Tema for arbeidskrav:
Arbeidskrav emne 4:
Arbeidskrav 1 Selvalgt tema fra emne 4
Arbeidskrav 2 Muntlig forsvarelse av arbeidskrav 1
Refleksjonsnotat
Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.
Bakken, T.L (2020). Håndbok i miljøterapi. Barn og voksne med kognitiv funksjonshemming. Fagbokforlaget
Disch, Per Gunnar, Lorentzen, Gro og Midtsundstad, Anders (2017) Aktiv omsorg – Samspill mellom kultur, aktiviteter, helse og trivsel
Eknes, J. & Løkke, J.A. (2022), Utviklingshemming og habilitering.
Haugland,S., Berge, U., Gjermestad, A.,Høium, K., Løkke, J.A. (2022). Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid. Universitetsforlaget.
Helsedirektoratet (2022): Gode helse og omsorgtjenester til mennesker med utviklingshemming. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming