20HH54D Organisasjon, system og ledelse

20HH54D Organisasjon, system og ledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH54D
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiepoeng
      6
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2021 Høst
Emnets innhold

Aktører i pasient-/tjenestemottakerforløpet

Sentrale tema:

  • Familieomsorg
  • Kommunale helse –og omsorgstjenester
  • Spesialisthelsetjenester
  • Lovregulerte og tilrettelagte boliger
  • Frivillig arbeid

Organisering og samhandling i pasientforløpet

Sentrale tema:

  • Organisering og ledelse
  • Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
  • BEON-prinsippet
  • Samarbeid med familie og frivillige aktører
  • Tverrprofesjonelt samarbeid

Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

Sentrale tema:

  • Yrkesrolle og identitet
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Arbeidskultur, kreativitet, endringskompetanse
  • Utviklingsarbeid
  • Kulturmangfold og yrkesutøvelse
  • Individuell plan
  • E-helse
  • Dokumentasjon og IKT
  • Velferdsteknologi
  • Saksbehandling

Kommunikasjon og veiledning

Sentrale tema:

  • Relasjonskompetanse
  • Kommunikasjons- og veiledningskompetanse
  • Grunnleggende pedagogiske prinsipper
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om tverrfaglig og flerfaglig samarbeid, om saksbehandling og om koordinering av helse- og omsorgstjenester
  • har kunnskap om ledelse, organisasjonsoppbygging, medarbeiderskap og organisasjonskultur i helse- og omsorgssektoren
  • har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon knyttet til mennesker med utviklingshemning
  • har kunnskap om familieomsorg og frivillig arbeid
  • har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper, inkludert kollegaveiledning
  • har kunnskap om kunnskapsbasert praksis og kjennskap til forskning knyttet til målrettet miljøarbeid
  • har kunnskap om velferdsteknologi og innovasjon i helse-og omsorgssektoren rettet mot mennesker med utviklingshemning
  • forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan anvende kunnskap om pasientforløp og om aktørenes roller og ansvar i arbeid med utviklingshemmede
  • kan anvende kunnskap om tverrfaglig og flerfaglig samarbeid, om saksbehandling og om koordinering av helse- og omsorgstjenester
  • kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede tjenestemottakere, pårørende og kollegaer
  • kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
  • kan dokumentere observasjoner og bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i tjenesten
  • kan anvende velferdsteknologi tilpasset den enkelte tjenestemottakers forutsetninger og behov
  • Kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie, frivillige og annet nettverk
  • kan finne og bruke grunnleggende empiri fra målrettet miljøarbeid og bidra til kunnskapsbasert praksis i tjenesten
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan bygge relasjoner med kollegaer og på tvers av avdelinger og etater og samarbeide om tjenestetilbud knyttet til mennesker med utviklingshemning
  • kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen gjennom kunnskapsdeling, veiledning og refleksjon
Arbeidskrav

Arbeidskrav 1:

Velg et aktuelt tema ut fra LUBBENE i emne 4.

Det skal utarbeides en problemstilling, som skal godkjennes av faglærer. Besvar problemstillingen ut fra mal og retningslinjer for oppgaveskriving.

 

Arbeidskrav 2: Muntlig fagsamtale med faglærer ut fra arbeidskrav 1.

 

Refleksjonsnotat: Etter endt modul skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt.

 

Rammer

Arbeidskrav 1:

Skriftlig oppgave som besvares i gruppe

Omfang: 2500 ord +/- 10%

Arbeidskrav 2: Muntlig, individuell fagsamtale. Tidsramme fastsettes av faglærer

Refleksjonsnotat: Skriftlig, individuelt. Maks 1000 ord

Arbeidskrav 1 og refleksjonsnotatet leveres i Canvas

Vurdering

Vurdering gis etter kriteriene 1-6, se punkt om vurdering.

 

Arbeidskrav 1: Vurderes med karakter A-F.

Studenten får skriftlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer.

 

Arbeidskrav 2: Følgende gjelder for fastsetting av endelig karakter etter gjennomført muntlig fagsamtale:

 

Oppjustering av karakter:

  • Studenten tar på eget initiativ opp svakheter ved skriftlig del og utdyper eller tilføyer vesentlige momenter.

Ingen endring av karakter:

  • Studenten har en god presentasjon og svarer godt på spørsmål fra faglærer.

Nedjustering av karakter:

  • Studenten svarer lite utfyllende, kan ikke svare eller svarer feil på spørsmål fra faglærer.

 

Refleksjonsnotat vurderes med godkjent ved innlevering. Lærer gir skriftlig tilbakemelding på notatet

Pensumlitteratur
20HH54D Organisasjon, system og ledelse
Litteratur

Disch, Per Gunnar, Lorentzen, Gro og Midtsundstad, Anders (2017) Aktiv omsorg – Samspill mellom kultur, aktiviteter, helse og trivsel

Eknes, J. & Løkke, J.A. (2018), Utviklingshemning og habilitering.

Owren, T. & Linde, S. (2020) Vernepleiefaglig teori og praksis: Sosialfaglige perspektiver

Regjeringens plan for omsorgsfeltet 2015-2020

NOU 2016:17 På lik linje

SINTEF (2013) Prosjektrapport; Trygge spor