20HH54D Organisasjon, system og ledelse
20HH54D Organisasjon, system og ledelse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH54D
- StudieprogramMålrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
- Studiepoeng6
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2021 Høst
Aktører i pasient-/tjenestemottakerforløpet
Sentrale tema:
- Familieomsorg
- Kommunale helse –og omsorgstjenester
- Spesialisthelsetjenester
- Lovregulerte og tilrettelagte boliger
- Frivillig arbeid
Organisering og samhandling i pasientforløpet
Sentrale tema:
- Organisering og ledelse
- Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
- BEON-prinsippet
- Samarbeid med familie og frivillige aktører
- Tverrprofesjonelt samarbeid
Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
Sentrale tema:
- Yrkesrolle og identitet
- Kunnskapsbasert praksis
- Arbeidskultur, kreativitet, endringskompetanse
- Utviklingsarbeid
- Kulturmangfold og yrkesutøvelse
- Individuell plan
- E-helse
- Dokumentasjon og IKT
- Velferdsteknologi
- Saksbehandling
Kommunikasjon og veiledning
Sentrale tema:
- Relasjonskompetanse
- Kommunikasjons- og veiledningskompetanse
- Grunnleggende pedagogiske prinsipper
Kandidaten:
- har kunnskap om tverrfaglig og flerfaglig samarbeid, om saksbehandling og om koordinering av helse- og omsorgstjenester
- har kunnskap om ledelse, organisasjonsoppbygging, medarbeiderskap og organisasjonskultur i helse- og omsorgssektoren
- har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon knyttet til mennesker med utviklingshemning
- har kunnskap om familieomsorg og frivillig arbeid
- har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper, inkludert kollegaveiledning
- har kunnskap om kunnskapsbasert praksis og kjennskap til forskning knyttet til målrettet miljøarbeid
- har kunnskap om velferdsteknologi og innovasjon i helse-og omsorgssektoren rettet mot mennesker med utviklingshemning
- forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet
Kandidaten:
- kan anvende kunnskap om pasientforløp og om aktørenes roller og ansvar i arbeid med utviklingshemmede
- kan anvende kunnskap om tverrfaglig og flerfaglig samarbeid, om saksbehandling og om koordinering av helse- og omsorgstjenester
- kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede tjenestemottakere, pårørende og kollegaer
- kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
- kan dokumentere observasjoner og bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i tjenesten
- kan anvende velferdsteknologi tilpasset den enkelte tjenestemottakers forutsetninger og behov
- Kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie, frivillige og annet nettverk
- kan finne og bruke grunnleggende empiri fra målrettet miljøarbeid og bidra til kunnskapsbasert praksis i tjenesten
Kandidaten:
- kan bygge relasjoner med kollegaer og på tvers av avdelinger og etater og samarbeide om tjenestetilbud knyttet til mennesker med utviklingshemning
- kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen gjennom kunnskapsdeling, veiledning og refleksjon
Arbeidskrav 1:
Velg et aktuelt tema ut fra LUBBENE i emne 4.
Det skal utarbeides en problemstilling, som skal godkjennes av faglærer. Besvar problemstillingen ut fra mal og retningslinjer for oppgaveskriving.
Arbeidskrav 2: Muntlig fagsamtale med faglærer ut fra arbeidskrav 1.
Refleksjonsnotat: Etter endt modul skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt.
Rammer
Arbeidskrav 1:
Skriftlig oppgave som besvares i gruppe
Omfang: 2500 ord +/- 10%
Arbeidskrav 2: Muntlig, individuell fagsamtale. Tidsramme fastsettes av faglærer
Refleksjonsnotat: Skriftlig, individuelt. Maks 1000 ord
Arbeidskrav 1 og refleksjonsnotatet leveres i Canvas
Vurdering gis etter kriteriene 1-6, se punkt om vurdering.
Arbeidskrav 1: Vurderes med karakter A-F.
Studenten får skriftlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer.
Arbeidskrav 2: Følgende gjelder for fastsetting av endelig karakter etter gjennomført muntlig fagsamtale:
Oppjustering av karakter:
- Studenten tar på eget initiativ opp svakheter ved skriftlig del og utdyper eller tilføyer vesentlige momenter.
Ingen endring av karakter:
- Studenten har en god presentasjon og svarer godt på spørsmål fra faglærer.
Nedjustering av karakter:
- Studenten svarer lite utfyllende, kan ikke svare eller svarer feil på spørsmål fra faglærer.
Refleksjonsnotat vurderes med godkjent ved innlevering. Lærer gir skriftlig tilbakemelding på notatet
Disch, Per Gunnar, Lorentzen, Gro og Midtsundstad, Anders (2017) Aktiv omsorg – Samspill mellom kultur, aktiviteter, helse og trivsel
Eknes, J. & Løkke, J.A. (2018), Utviklingshemning og habilitering.
Owren, T. & Linde, S. (2020) Vernepleiefaglig teori og praksis: Sosialfaglige perspektiver
Regjeringens plan for omsorgsfeltet 2015-2020
NOU 2016:17 På lik linje
SINTEF (2013) Prosjektrapport; Trygge spor