20HH54D Organisasjon, system og ledelse

20HH54D Organisasjon, system og ledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH54D
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiepoeng
      6
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2022 Høst
Tema

Aktører i pasient-/tjenestemottakerforløpet

Organisering og samhandling i pasientforløpet

Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

Kommunikasjon og veiledning

Emnets innhold

Aktører i pasient-/tjenestemottakerforløpet

Sentrale tema:

  • Familieomsorg
  • Kommunale helse –og omsorgstjenester
  • Spesialisthelsetjenester
  • Lovregulerte og tilrettelagte boliger
  • Frivillig arbeid

Organisering og samhandling i pasientforløpet

Sentrale tema:

  • Organisering og ledelse
  • Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
  • BEON-prinsippet
  • Samarbeid med familie og frivillige aktører
  • Tverrfaglig samarbeid

Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

Sentrale tema:

  • Yrkesrolle og identitet
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Arbeidskultur, kreativitet, endringskompetanse
  • Utviklingsarbeid
  • Kulturmangfold og yrkesutøvelse
  • Individuell plan
  • E-helse
  • Dokumentasjon og IKT
  • Velferdsteknologi
  • Saksbehandling

Kommunikasjon og veiledning

Sentrale tema:

  • Relasjonskompetanse
  • Kommunikasjons- og veiledningskompetanse
  • Grunnleggende pedagogiske prinsipper
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid, om saksbehandling og om koordinering av helse- og omsorgstjenester
  • har kunnskap om ledelse, organisasjonsoppbygging, medarbeiderskap og organisasjonskultur i helse- og omsorgssektoren
  • har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon knyttet til mennesker med utviklingshemming
  • har kunnskap om familieomsorg og frivillig arbeid
  • har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper, inkludert kollegaveiledning
  • har kunnskap om kunnskapsbasert praksis og kjennskap til forskning knyttet til målrettet miljøarbeid
  • har kunnskap om velferdsteknologi og innovasjon i helse-og omsorgssektoren rettet mot mennesker med utviklingshemming
  • forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan anvende kunnskap om pasientforløp og om aktørenes roller og ansvar i arbeid med utviklingshemmede
  • kan anvende kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid, om saksbehandling og om koordinering av helse- og omsorgstjenester
  • kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede tjenestemottakere, pårørende og kollegaer
  • kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
  • kan dokumentere observasjoner og bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i tjenesten
  • kan anvende velferdsteknologi tilpasset den enkelte tjenestemottakers forutsetninger og behov
  • Kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie, frivillige og annet nettverk
  • kan finne og bruke grunnleggende empiri fra målrettet miljøarbeid og bidra til kunnskapsbasert praksis i tjenesten
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan bygge relasjoner med kollegaer og på tvers av avdelinger og etater og samarbeide om tjenestetilbud knyttet til mennesker med utviklingshemming
  • kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen gjennom kunnskapsdeling, veiledning og refleksjon
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:

· aktiv deltakelse i opplæringen

· bidra til læring i gruppen/klassen

· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter

· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent. Tema for arbeidskrav:

Arbeidskrav 1 Selvalgt tema fra emne 4

Arbeidskrav 2 Muntlig forsvarelse av arbeidskrav 1

Refleksjonsnotat 

Vurdering

Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.

Pensumlitteratur
20HH54D Organisasjon, system og ledelse
Litteratur

Disch, Per Gunnar, Lorentzen, Gro og Midtsundstad, Anders (2017) Aktiv omsorg – Samspill mellom kultur, aktiviteter, helse og trivsel

Eknes, J. & Løkke, J.A. (2018), Utviklingshemming og habilitering.

Regjeringens plan for omsorgsfeltet 2015-2020

NOU 2016:17 På lik linje