20HH54D Organisasjon, system og ledelse

20HH54D Organisasjon, system og ledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH54D
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiepoeng
      6
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2023 Høst
Tema

Aktører i pasient-/tjenestemottakerforløpet

Organisering og samhandling i pasientforløpet

Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

Kommunikasjon og veiledning

Emnets innhold

Aktører i pasient-/tjenestemottakerforløpet

  • Familieomsorg
  • Kommunale helse –og omsorgstjenester
  • Spesialisthelsetjenester
  • Lovregulerte og tilrettelagte boliger
  • Frivillig arbeid

Organisering og samhandling i pasientforløpet

  • Organisering og ledelse
  • Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
  • BEON-prinsippet
  • Samarbeid med familie og frivillige aktører
  • Tverrfaglig samarbeid

Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

  • Yrkesrolle og identitet
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Arbeidskultur, kreativitet, endringskompetanse
  • Utviklingsarbeid
  • Kulturmangfold og yrkesutøvelse
  • Individuell plan
  • E-helse
  • Dokumentasjon og IKT
  • Velferdsteknologi
  • Saksbehandling

Kommunikasjon og veiledning

  • Relasjonskompetanse
  • Kommunikasjons- og veiledningskompetanse
  • Grunnleggende pedagogiske prinsipper
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid, om saksbehandling og om koordinering av helse- og omsorgstjenester
  • har kunnskap om ledelse, organisasjonsoppbygging, medarbeiderskap og organisasjonskultur i helse- og omsorgssektoren
  • har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon knyttet til mennesker med utviklingshemming
  • har kunnskap om familieomsorg og frivillig arbeid
  • har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper, inkludert kollegaveiledning
  • har kunnskap om kunnskapsbasert praksis og kjennskap til forskning knyttet til målrettet miljøarbeid
  • har kunnskap om velferdsteknologi og innovasjon i helse-og omsorgssektoren rettet mot mennesker med utviklingshemming
  • forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om pasientforløp og om aktørenes roller og ansvar i arbeid med utviklingshemmede
  • kan anvende kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid, om saksbehandling og om koordinering av helse- og omsorgstjenester
  • kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede tjenestemottakere, pårørende og kollegaer
  • kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
  • kan dokumentere observasjoner og bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i tjenesten
  • kan anvende velferdsteknologi tilpasset den enkelte tjenestemottakers forutsetninger og behov
  • Kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie, frivillige og annet nettverk
  • kan finne og bruke grunnleggende empiri fra målrettet miljøarbeid og bidra til kunnskapsbasert praksis i tjenesten
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bygge relasjoner med kollegaer og på tvers av avdelinger og etater og samarbeide om tjenestetilbud knyttet til mennesker med utviklingshemming
  • kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen gjennom kunnskapsdeling, veiledning og refleksjon
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:

· aktiv deltakelse i opplæringen

· bidra til læring i gruppen/klassen

· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter

· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent. Tema for arbeidskrav:

Arbeidskrav emne 4:

Arbeidskrav 1 Selvalgt tema fra emne 4

Arbeidskrav 2 Muntlig forsvarelse av arbeidskrav 1

Refleksjonsnotat 

Vurdering

Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.

Pensumlitteratur
20HH54D Organisasjon, system og ledelse
Litteratur

Bakken, T.L (2020). Håndbok i miljøterapi. Barn og voksne med kognitiv funksjonshemming. Fagbokforlaget

Disch, Per Gunnar, Lorentzen, Gro og Midtsundstad, Anders (2017) Aktiv omsorg – Samspill mellom kultur, aktiviteter, helse og trivsel

Eknes, J. & Løkke, J.A. (2022), Utviklingshemming og habilitering.

Haugland,S., Berge, U., Gjermestad, A.,Høium, K., Løkke, J.A. (2022). Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid. Universitetsforlaget.

Helsedirektoratet (2022): Gode helse og omsorgtjenester til mennesker med utviklingshemming. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming