20HH54B Utviklingshemming
20HH54B Utviklingshemming
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH54B
- StudieprogramMålrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
- Studiepoeng6
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2023 Høst
Funksjonsnedsettelse
- Kognitive og fysiske funksjonsnedsettelser
- Grader av utviklingshemming
- Utviklingshemming og psykisk og fysisk helse ( i et livsløpsperspektiv)
- Sosiale og emosjonelle vansker
- Funksjonsnedsettelse i et historisk og fremtidsrettet perspektiv
- Seksualitet og overgrep
Atferd
- Utfordrende atferd, overskuddsadferd og underskuddsadferd
- Forstå og møte atferd
Mestring, verdighet og deltagelse
- Selvstendighet og mestring for økt livskvalitet
- Empowerment, brukermedvirkning og selvbestemmelse i dagliglivet
- Aktiv støtte og beslutningsstøtte
- Personorientert omsorg
- Juridiske og etiske vurderinger ved målvalg
Kommunikasjon
- Kommunikasjon tilpasset den enkelte
- Motiverende samtale
- Alternativ og supplerende kommunikasjon (Ask)
- Tilnærmingsmåter
Studenten
- har kunnskap om normal utvikling og forstår begrepet utviklingshemming, hvilke variasjoner som eksisterer og hvordan graden av utviklingshemning klassifiseres.
- har kunnskap om kognitive, kommunikative, sensoriske og motoriske funksjonsnedsettelser
- har kunnskap om utviklingshemmedes plass i samfunnet i dag og i historisk perspektiv
- forstår betydningen av personsentrert omsorg og tjenestemottakers rett til medbestemmelse i arbeidet for selvstendighet, mestring og livskvalitet
- har kunnskap om ulike kommunikasjonsformer i samhandling med mennesker med utviklingshemming og deres pårørende/ familie
Studenten
- kan anvende faglige kunnskap om ulike funksjonsnedsettelser for å identifisere ressurser og behov hos tjenestemottaker
- kan registrere og evaluere tiltak for å bidra til nødvendige tilpasninger i miljøarbeidet etter etiske og faglige vurderinger
- kan å etablere hensiktsmessig atferd og/eller avvikle uhensiktsmessig atferd hos tjenestemottaker
- kan anvende alternativ og supplerende kommunikasjon for å sikre tjenestemottakers selvstendighet og medvirkning
- kan anvende ulike kommunikasjonsformer i individuelt tilpassede tiltak
Studenten
- kan samarbeide med tjenestemottaker og pårørende på en måte som ivaretar tjenestemottakermedvirkning, mestring og verdighet og som møter deres behov for meningsfull aktivitet
- har forståelse for etiske prinsipper og rettsikkerhet rundt bruk av makt og tvang
- har forståelse for viktigheten av at tjenestemottakers styrker, interesser og verdier står sentralt ved utarbeidelse av tiltak i målrettet miljøarbeid
Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Tema for arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Utviklingshemming og atferd
Arbeidskrav 2: Mestring, verdighet og deltagelse
Refleksjonsnotat.
Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.
Bakken, T.L. (2015). Utviklingshemming og hverdagsvansker. Gyldendal akademiske forlag
Bakken, T.L (2020). Håndbok i miljøterapi. Barn og voksne med kognitiv funksjonshemming. Fagbokforlaget
Eknes, J. & Løkke, J.A.(2022). Utviklingshemming og habilitering. Universitetsforlaget
Eide, H. & Eide, T. (2019). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning, etikk. Gyldendal akademiske
Haugland,S., Berge, U., Gjermestad, A.,Høium, K., Løkke, J.A. (2022). Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid. Universitetsforlaget.
Helsedirektoratet (2022): Gode helse og omsorgtjenester til mennesker med utviklingshemming. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming
Rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkeltpersoner med utviklingshemming IS-10/2015
NOU 2016:17 «På lik linje»
Tilleggslitteratur
evt. nye stortingsmeldinger og rapporter