Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

20HH54B Utviklingshemming

20HH54B Utviklingshemming

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH54B
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiepoeng
      6
    • Studiested
      Gjøvik, Storhamar
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2022 Høst
Tema

Funksjonsnedsettelse

Atferd

Mestring, verdighet og deltagelse

Kommunikasjon

 

Emnets innhold

Funksjonsnedsettelse

Sentrale tema:

  • Kognitive og fysiske funksjonsnedsettelser
  • Grader av utviklingshemming
  • Utviklingshemming og psykisk og fysisk helse
  • Sosiale og emosjonelle vansker
  • Funksjonsnedsettelse i et historisk og fremtidsrettet perspektiv
  • Seksualitet og overgrep

Atferd

Sentrale tema:

  • Utfordrende atferd, overskuddsadferd og underskuddsadferd
  • Forstå og møte atferd

Mestring, verdighet og deltagelse

Sentrale tema:

  • Selvstendighet og mestring for økt livskvalitet
  • Empowerment, brukermedvirkning og selvbestemmelse i dagliglivet
  • Personorientert omsorg
  • Juridiske og etiske vurderinger ved målvalg

Kommunikasjon

Sentrale tema:

  • Kommunikasjon tilpasset den enkelte
  • Motiverende samtale
  • Alternativ og supplerende kommunikasjon (Ask)
  • Tilnærmingsmåter
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om normal utvikling og forstår begrepet utviklingshemming, hvilke variasjoner som eksisterer og hvordan graden av utviklingshemning klassifiseres.
  • har kunnskap om kognitive, kommunikative, sensoriske og motoriske funksjonsnedsettelser
  • har kunnskap om utviklingshemmedes plass i samfunnet i dag og i historisk perspektiv
  • kan oppdatere sin kunnskap om aktive og passive metoder for å møte utfordrende atferd.
  • forstår betydningen av personsentrert omsorg og tjenestemottakers rett til medbestemmelse i arbeidet for selvstendighet, mestring og livskvalitet
  • har kunnskap om ulike kommunikasjonsformer i samhandling med mennesker med utviklingshemming og deres pårørende/ familie
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan anvende faglige kunnskap om ulike funksjonsnedsettelser for å identifisere ressurser og behov hos tjenestemottaker
  • kan registrere og evaluere tiltak for å bidra til nødvendige tilpasninger i miljøarbeidet etter etiske og faglige vurderinger
  • kan å etablere hensiktsmessig atferd og/eller avvikle uhensiktsmessig atferd hos tjenestemottaker
  • kan anvende alternativ og supplerende kommunikasjon for å sikre tjenestemottakers selvstendighet og medvirkning
  • kan anvende ulike kommunikasjonsformer i individuelt tilpassede tiltak
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan samarbeide med tjenestemottaker og pårørende på en måte som ivaretar tjenestemottakermedvirkning, mestring og verdighet og som møter deres behov for meningsfull aktivitet
  • har forståelse for etiske prinsipper og rettsikkerhet rundt bruk av makt og tvang
  • har forståelse for viktigheten av at tjenestemottakers styrker, interesser og verdier står sentralt ved utarbeidelse av tiltak i målrettet miljøarbeid
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:

· aktiv deltakelse i opplæringen

· bidra til læring i gruppen/klassen

· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter

· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent. Tema for arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Utviklingshemning og atferd

Arbeidskrav 2: Mestring, verdighet og deltagelse

Refleksjonsnotat.

 

 

Vurdering

Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.

Litteratur

Bakken, T.L. (2015), Utviklingshemming og hverdagsvansker

Bakken, T.L (2020): Håndbok i miljøterapi. Barn og voksne med kognitiv funksjonshemming

Holden, B. & Finstad, J. (2020): Atferdsavtaler: Et hjelpemiddel for å velge hensiktsmessig atferd

Holden, B. (2016). Utfordrende atferd og utviklingshemming: Atferdsanalytisk forståelse og behandling

Eknes, J. & Løkke, J.A.(2018): Utviklingshemming og habilitering. Universitetsforlaget

Eide, H. & Eide, T. (2017) Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning, etikk.

Rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkeltpersoner med utviklingshemming IS-10/2015

NOU 2016:17 «På lik linje»

Gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming - Helsedirektoratet

Tilleggslitteratur

evt. nye stortingsmeldinger og rapporter 

www.lovdata.no