20HH54B Utviklingshemming
20HH54B Utviklingshemming
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
 - Emnekode20HH54B
 - StudieprogramMålrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
 - Studiepoeng6
 - StudienivåFagskole, nivå 5.1
 - Startsemester2022 Høst
 
 
Funksjonsnedsettelse
Sentrale tema:
- Kognitive og fysiske funksjonsnedsettelser
 - Grader av utviklingshemming
 - Utviklingshemming og psykisk og fysisk helse
 - Sosiale og emosjonelle vansker
 - Funksjonsnedsettelse i et historisk og fremtidsrettet perspektiv
 - Seksualitet og overgrep
 
Atferd
Sentrale tema:
- Utfordrende atferd, overskuddsadferd og underskuddsadferd
 - Forstå og møte atferd
 
Mestring, verdighet og deltagelse
Sentrale tema:
- Selvstendighet og mestring for økt livskvalitet
 - Empowerment, brukermedvirkning og selvbestemmelse i dagliglivet
 - Personorientert omsorg
 - Juridiske og etiske vurderinger ved målvalg
 
Kommunikasjon
Sentrale tema:
- Kommunikasjon tilpasset den enkelte
 
- Motiverende samtale
 - Alternativ og supplerende kommunikasjon (Ask)
 - Tilnærmingsmåter
 
Kandidaten:
- har kunnskap om normal utvikling og forstår begrepet utviklingshemming, hvilke variasjoner som eksisterer og hvordan graden av utviklingshemning klassifiseres.
 - har kunnskap om kognitive, kommunikative, sensoriske og motoriske funksjonsnedsettelser
 - har kunnskap om utviklingshemmedes plass i samfunnet i dag og i historisk perspektiv
 - kan oppdatere sin kunnskap om aktive og passive metoder for å møte utfordrende atferd.
 - forstår betydningen av personsentrert omsorg og tjenestemottakers rett til medbestemmelse i arbeidet for selvstendighet, mestring og livskvalitet
 - har kunnskap om ulike kommunikasjonsformer i samhandling med mennesker med utviklingshemming og deres pårørende/ familie
 
Kandidaten:
- kan anvende faglige kunnskap om ulike funksjonsnedsettelser for å identifisere ressurser og behov hos tjenestemottaker
 - kan registrere og evaluere tiltak for å bidra til nødvendige tilpasninger i miljøarbeidet etter etiske og faglige vurderinger
 - kan å etablere hensiktsmessig atferd og/eller avvikle uhensiktsmessig atferd hos tjenestemottaker
 - kan anvende alternativ og supplerende kommunikasjon for å sikre tjenestemottakers selvstendighet og medvirkning
 - kan anvende ulike kommunikasjonsformer i individuelt tilpassede tiltak
 
Kandidaten:
- kan samarbeide med tjenestemottaker og pårørende på en måte som ivaretar tjenestemottakermedvirkning, mestring og verdighet og som møter deres behov for meningsfull aktivitet
 - har forståelse for etiske prinsipper og rettsikkerhet rundt bruk av makt og tvang
 - har forståelse for viktigheten av at tjenestemottakers styrker, interesser og verdier står sentralt ved utarbeidelse av tiltak i målrettet miljøarbeid
 
Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent. Tema for arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Utviklingshemning og atferd
Arbeidskrav 2: Mestring, verdighet og deltagelse
Refleksjonsnotat.
Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.
| Aktivitet | Varighet | Studieform | 
|---|---|---|
Undervisning/veiledning  | 72 Time(r)  | Deltid  |  
Selvstudium  | 84 Time(r)  | Deltid  |  
Bakken, T.L. (2015), Utviklingshemming og hverdagsvansker
Bakken, T.L (2020): Håndbok i miljøterapi. Barn og voksne med kognitiv funksjonshemming
Holden, B. & Finstad, J. (2020): Atferdsavtaler: Et hjelpemiddel for å velge hensiktsmessig atferd
Holden, B. (2016). Utfordrende atferd og utviklingshemming: Atferdsanalytisk forståelse og behandling
Eknes, J. & Løkke, J.A.(2018): Utviklingshemming og habilitering. Universitetsforlaget
Eide, H. & Eide, T. (2017) Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning, etikk.
Rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkeltpersoner med utviklingshemming IS-10/2015
NOU 2016:17 «På lik linje»
Gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming - Helsedirektoratet
Tilleggslitteratur
evt. nye stortingsmeldinger og rapporter