20HH54B Utviklingshemning
20HH54B Utviklingshemning
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH54B
- StudieprogramMålrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
- Studiepoeng6
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2021 Høst
Funksjonsnedsettelse
Sentrale tema:
- Kognitive og fysiske funksjonsnedsettelser
- Grader av utviklingshemning
- Utviklingshemning og psykisk og fysisk helse
- Sosiale og emosjonelle vansker
- Funksjonsnedsettelse i et historisk og fremtidsrettet perspektiv
- Seksualitet og overgrep
Atferd
Sentrale tema:
- Utfordrende atferd, overskuddsadferd og underskuddsadferd
- Forstå og møte atferd
Mestring, verdighet og deltagelse
Sentrale tema:
- Selvstendighet og mestring for økt livskvalitet
- Empowerment, tjenestemottakermedvirkning i dagliglivet
- Personorientert omsorg
- Juridiske og etiske vurderinger ved målvalg
Kommunikasjon
Sentrale tema:
- Kommunikasjon tilpasset den enkelte
- Motiverende samtale
- Alternativ og supplerende kommunikasjon (Ask)
- Tilnærmingsmåter
Kandidaten:
- har kunnskap om normal utvikling og forstår begrepet utviklingshemning, hvilke variasjoner som eksisterer og hvordan graden av utviklingshemning klassifiseres.
- har kunnskap om kognitive, kommunikative, sensoriske og motoriske funksjonsnedsettelser
- har kunnskap om utviklingshemmedes plass i samfunnet i dag og i historisk perspektiv
- kan oppdatere sin kunnskap om aktive og passive metoder for å møte utfordrende atferd.
- forstår betydningen av personsentrert omsorg og tjenestemottakers rett til medbestemmelse i arbeidet for selvstendighet, mestring og livskvalitet
- har kunnskap om ulike kommunikasjonsformer i samhandling med mennesker med utviklingshemning og deres pårørende/ familie
Kandidaten:
- kan anvende faglige kunnskap om ulike funksjonsnedsettelser for å identifisere ressurser og behov hos tjenestemottaker
- kan registrere og evaluere tiltak for å bidra til nødvendige tilpasninger i miljøarbeidet etter etiske og faglige vurderinger
- kan å etablere hensiktsmessig atferd og/eller avvikle uhensiktsmessig atferd hos tjenestemottaker
- kan anvende alternativ og supplerende kommunikasjon for å sikre tjenestemottakers selvstendighet og medvirkning
- kan anvende ulike kommunikasjonsformer i individuelt tilpassede tiltak
Kandidaten:
- kan samarbeide med tjenestemottaker og pårørende på en måte som ivaretar tjenestemottakermedvirkning, mestring og verdighet og som møter deres behov for meningsfull aktivitet
- har forståelse for etiske prinsipper og rettsikkerhet rundt bruk av makt og tvang
- har forståelse for viktigheten av at tjenestemottakers styrker, interesser og verdier står sentralt ved utarbeidelse av tiltak i målrettet miljøarbeid
Arbeidskrav 1: Utviklingshemning og atferd
a) Start individuelt med å utarbeide en skisse til et undervisningsopplegg om nevnte tema.
b) Gruppa bruker disse skissene til å utarbeide et felles undervisningsopplegg.
c) Gruppa demonstrerer opplegget ved å undervise medstudenter
d) Studentene gir en muntlig tilbakemelding på medstudenters arbeid og undervisningsopplegg.
Arbeidskrav 2: Mestring, verdighet og deltagelse
Besvares individuelt eller i gruppe.
Definer begrepene ovenfor. Velg en aktuell situasjon på egen eller tenkt arbeidsplass. Drøft hvordan mestring, verdighet og deltagelse påvirker det forebyggende arbeidet.
Refleksjonsnotat: Etter endt emne skal studentene levere et individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt.
Rammer:
Arbeidskrav 1:
Varighet ca 20 min
Arbeidskrav 2:
2000 ord +/- 10 % på individuell oppgave.
2500 ord +/- 10 % på gruppeoppgave.
Refleksjonsnotat: Skriftlig, individuelt. Maks 1000 ord.
Skriftlige arbeidskrav leveres i Canvas.
Vurdering gis etter kriteriene 1-6, se punkt om vurdering.
Arbeidskrav 1 vurderes med godkjent/ikke godkjent. Muntlig tilbakemelding på undervisningsopplegget fra medstudenter samt en skriftlig og muntlig tilbakemelding fra lærer.
Arbeidskrav 2 vurderes med karakter A-F. Skriftlig tilbakemelding fra faglærer.
Refleksjonsnotat vurderes med godkjent ved innlevering. Skriftlig tilbakemelding fra faglærer
Bakken, T.L. (2015), Utviklingshemning og hverdagsvansker
Holden, B. & Finstad, J. (2020): Atferdsavtaler: Et hjelpemiddel for å velge hensiktsmessig atferd
Holden, B. (2016). Utfordrende atferd og utviklingshemning: Atferdsanalytisk forståelse og behandling
Eknes, J. & Løkke, J.A.(2018): Utviklingshemning og habilitering. Universitetsforlaget
Eide, H. & Eide, T. (2017) Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning, etikk.
Rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkeltpersoner med utviklingshemning IS-10/2015
NOU 2016:17 «På lik linje»
Tilleggslitteratur
Meld. St. 10 (2012–2013) God kvalitet – trygge tjenester
Meld.St.25 (2006) Mestring, muligheter og mening
Meld.St.26 (2014-2015) «Fremtidens primærhelsetjeneste – nærhet og helthet»
Oslo kommune Helseetaten (2012) Almas hus – et velferdsteknologisk senter [online] URL: http://www.helseetaten.oslo.kommune.no/eldre/geriatrisk_ressurssenter/almas_hus/