Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

20HH54B Utviklingshemming

20HH54B Utviklingshemming

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH54B
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiepoeng
      6
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2023 Høst
Tema

Funksjonsnedsettelse

Atferd

Mestring, verdighet og deltagelse

Kommunikasjon

Emnets innhold

Funksjonsnedsettelse

  • Kognitive og fysiske funksjonsnedsettelser
  • Grader av utviklingshemming
  • Utviklingshemming og psykisk og fysisk helse ( i et livsløpsperspektiv)
  • Sosiale og emosjonelle vansker
  • Funksjonsnedsettelse i et historisk og fremtidsrettet perspektiv
  • Seksualitet og overgrep

Atferd

  • Utfordrende atferd, overskuddsadferd og underskuddsadferd
  • Forstå og møte atferd

Mestring, verdighet og deltagelse

  • Selvstendighet og mestring for økt livskvalitet
  • Empowerment, brukermedvirkning og selvbestemmelse i dagliglivet
  • Aktiv støtte og beslutningsstøtte
  • Personorientert omsorg
  • Juridiske og etiske vurderinger ved målvalg

Kommunikasjon

  • Kommunikasjon tilpasset den enkelte
  • Motiverende samtale
  • Alternativ og supplerende kommunikasjon (Ask)
  • Tilnærmingsmåter
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om normal utvikling og forstår begrepet utviklingshemming, hvilke variasjoner som eksisterer og hvordan graden av utviklingshemning klassifiseres.
  • har kunnskap om kognitive, kommunikative, sensoriske og motoriske funksjonsnedsettelser
  • har kunnskap om utviklingshemmedes plass i samfunnet i dag og i historisk perspektiv
  • forstår betydningen av personsentrert omsorg og tjenestemottakers rett til medbestemmelse i arbeidet for selvstendighet, mestring og livskvalitet
  • har kunnskap om ulike kommunikasjonsformer i samhandling med mennesker med utviklingshemming og deres pårørende/ familie
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglige kunnskap om ulike funksjonsnedsettelser for å identifisere ressurser og behov hos tjenestemottaker
  • kan registrere og evaluere tiltak for å bidra til nødvendige tilpasninger i miljøarbeidet etter etiske og faglige vurderinger
  • kan å etablere hensiktsmessig atferd og/eller avvikle uhensiktsmessig atferd hos tjenestemottaker
  • kan anvende alternativ og supplerende kommunikasjon for å sikre tjenestemottakers selvstendighet og medvirkning
  • kan anvende ulike kommunikasjonsformer i individuelt tilpassede tiltak
Generell kompetanse

Studenten

  • kan samarbeide med tjenestemottaker og pårørende på en måte som ivaretar tjenestemottakermedvirkning, mestring og verdighet og som møter deres behov for meningsfull aktivitet
  • har forståelse for etiske prinsipper og rettsikkerhet rundt bruk av makt og tvang
  • har forståelse for viktigheten av at tjenestemottakers styrker, interesser og verdier står sentralt ved utarbeidelse av tiltak i målrettet miljøarbeid
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:

· aktiv deltakelse i opplæringen

· bidra til læring i gruppen/klassen

· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter

· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent.

Tema for arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Utviklingshemming og atferd

Arbeidskrav 2: Mestring, verdighet og deltagelse

Refleksjonsnotat.

Vurdering

Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.

Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetStudieform
Undervisning/veiledning
72 Time(r)
Deltid
Selvstudium
84 Time(r)
Deltid
Pensumlitteratur
20HH54B Utviklingshemming
Litteratur

Bakken, T.L. (2015). Utviklingshemming og hverdagsvansker. Gyldendal akademiske forlag

Bakken, T.L (2020). Håndbok i miljøterapi. Barn og voksne med kognitiv funksjonshemming. Fagbokforlaget

Eknes, J. & Løkke, J.A.(2022). Utviklingshemming og habilitering. Universitetsforlaget

Eide, H. & Eide, T. (2019). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning, etikk. Gyldendal akademiske

Haugland,S., Berge, U., Gjermestad, A.,Høium, K., Løkke, J.A. (2022). Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid. Universitetsforlaget.

Helsedirektoratet (2022): Gode helse og omsorgtjenester til mennesker med utviklingshemming. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming

Rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkeltpersoner med utviklingshemming IS-10/2015

NOU 2016:17 «På lik linje»

Tilleggslitteratur

evt. nye stortingsmeldinger og rapporter 

www.lovdata.no