40HH63C Fra plan til drift
40HH63C Fra plan til drift
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40HH63C
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramVelferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng5
- EmneansvarligHilde Marie Aas, Anette Sunde
Om emnet
Temaer i emnet
Tjenesteinnovasjon
- Veikart for tjenesteinnovasjon
- Helhetlig tjenestemodell for velferdsteknologi
- Endring av praksis
- 80 - 20 fokus, organisering - teknologi
- Brukersentrert innovasjonsprosess
Organisering og drift
- Utprøving
- Evaluering
- Dokumentasjon
Samarbeid og samskaping
- Bruker og pårørende
- Tverrfaglig forankring
- Aktuelle samarbeidspartnere og deres kompetanse innen velferdsteknologi
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har innsikt i veikart for tjenesteinnovasjon
- forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid og tverrfaglig forankring ved utvikling og igangsetting av velferdsteknologiske løsninger
- har kunnskap om ROS analyser
Ferdigheter
Studenten:
- kan finne og anvende fagstoff for å tilrettelegge for relevante velferdsteknologiske løsninger
- kan identifisere problemstillinger og anvende kartleggingsverktøy ved gjennomføring, oppfølging og evaluering av velferdsteknologiske løsninger
- kan anvende kunnskap om brukers og pårørendes behov og ressurser ved gjennomføring og evaluering av velferdsteknologiske løsninger
- kan formidle faglig informasjon, ideer og løsninger både muntlig og skriftlig til bruker, pårørende, kollegaer og andre samarbeidspartnere
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og begrunne sine vurderinger faglig og etisk
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for betydningen av brukers og pårørendes rolle i gjennomføring og evaluering av velferdsteknologiske løsninger
- kan i samarbeid med kolleger, brukere og pårørende bidra til utvikling av velferdsteknologiske løsninger
- har forståelse for betydningen av egen rolle i gjennomføring og evaluering av velferdsteknologiske løsninger
- kan bygge relasjoner til kollegaer, på tvers av fag og aktuelle eksterne aktører innen velferdsteknologi
Arbeidsinnsats
Det må beregnes 8 – 10 timer pr. uke til selvstudie. Selvstudie er den tid studenten må beregne å bruke på arbeidskrav, studiekrav, hovedprosjekt, gruppearbeid og fagstoff utover skoledagene
Det skal gjennomføres 2 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav.
Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold, og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.
Vurdering
Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått
Studiekravet vurders med bokstavkarakter A - F
Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer
Pensumliste
EMNE 3
Fagbøker og artikler:
Hauvik, S., Eines, T.F. (2019). Slik kan ny teknologi gi økt trygghet i hjemmet. Sykepleien 2019 (107). https://doi.org/10.4220/Sykepleiens.2019.76626
KS (2021). Velferdsteknologiens ABC emne D: Organisering og drift av velferdsteknologi i tjenesten. Hentes fra https://www.ks.no/globalassets/fagomrader/helse-og-omsorg/velferdsteknologiens-abc/Velferdsteknologiens-ABC-Emne-D-F41-web.pdf
KS (2021). Velferdsteknologiens ABC emne E: Implementering og samskaping av velferdsteknologitjenester. Hentes fra https://www.ks.no/globalassets/fagomrader/helse-og-omsorg/velferdsteknologiens-abc/Velferdsteknologiens-ABC-Emne-E-F41-web.pdf
Nakrem, S., Sigurjonsson, J.B. (Red.). (2017). Velferdsteknologi i praksis. Oslo: Cappelen Damm AS
Kap. 3: Design for endring av praksis
Kap. 4: Utvikling av velferdsteknologiprodukter
Kap. 5: Velferdsteknologi i en helse- og omsorgstjeneste i endring
Kap. 6: Når hjemmetjenesten skal ta i bruk velferdsteknologi
Aktuelle nettsider:
Veikart for tjenesteinnovasjon: http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/veikart-for-tjenesteinnovasjon2/
Tjenestedesign: https://www.ks.no/fagomrader/innovasjon/innovasjonsledelse/veikart-for-tjenesteinnovasjon/tjenestedesign/