40HH63C Fra plan til drift

40HH63C Fra plan til drift

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40HH63C
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      5
    • Emneansvarlig
      Hilde Marie Aas, Anette Sunde

Om emnet

Temaer i emnet

 

Tjenesteinnovasjon

  • Veikart for tjenesteinnovasjon
  • Helhetlig tjenestemodell for velferdsteknologi
  • Endring av praksis
    • 80 - 20 fokus, organisering - teknologi
    • Brukersentrert innovasjonsprosess

Organisering og drift

  • Utprøving
  • Evaluering
  • Dokumentasjon

Samarbeid og samskaping

  • Bruker og pårørende
  • Tverrfaglig forankring
  • Aktuelle samarbeidspartnere og deres kompetanse innen velferdsteknologi

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har innsikt i veikart for tjenesteinnovasjon
  • forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid og tverrfaglig forankring ved utvikling og igangsetting av velferdsteknologiske løsninger
  • har kunnskap om ROS analyser

Ferdigheter

Studenten:

  • kan finne og anvende fagstoff for å tilrettelegge for relevante velferdsteknologiske løsninger
  • kan identifisere problemstillinger og anvende kartleggingsverktøy ved gjennomføring, oppfølging og evaluering av velferdsteknologiske løsninger
  • kan anvende kunnskap om brukers og pårørendes behov og ressurser ved gjennomføring og evaluering av velferdsteknologiske løsninger
  • kan formidle faglig informasjon, ideer og løsninger både muntlig og skriftlig til bruker, pårørende, kollegaer og andre samarbeidspartnere
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og begrunne sine vurderinger faglig og etisk

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for betydningen av brukers og pårørendes rolle i gjennomføring og evaluering av velferdsteknologiske løsninger
  • kan i samarbeid med kolleger, brukere og pårørende bidra til utvikling av velferdsteknologiske løsninger
  • har forståelse for betydningen av egen rolle i gjennomføring og evaluering av velferdsteknologiske løsninger
  • kan bygge relasjoner til kollegaer, på tvers av fag og aktuelle eksterne aktører innen velferdsteknologi

Arbeidsinnsats

Det må beregnes 8 – 10 timer pr. uke til selvstudie. Selvstudie er den tid studenten må beregne å bruke på arbeidskrav, studiekrav, hovedprosjekt, gruppearbeid og fagstoff utover skoledagene.

Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav. 

Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold, og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.

Vurdering

Arbeidskravene vurderes til bestått/ikke bestått.

Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A - F

Pensumliste

EMNE 3

Fagbøker og artikler:

Hauvik, S., Eines, T.F. (2019). Slik kan ny teknologi gi økt trygghet i hjemmet. Sykepleien 2019 (107). https://doi.org/10.4220/Sykepleiens.2019.76626

KS (2021). Velferdsteknologiens ABC emne D: Organisering og drift av velferdsteknologi i tjenesten. Hentes fra https://www.ks.no/globalassets/fagomrader/helse-og-omsorg/velferdsteknologiens-abc/Velferdsteknologiens-ABC-Emne-D-F41-web.pdf

KS (2021). Velferdsteknologiens ABC emne E: Implementering og samskaping av velferdsteknologitjenester. Hentes fra https://www.ks.no/globalassets/fagomrader/helse-og-omsorg/velferdsteknologiens-abc/Velferdsteknologiens-ABC-Emne-E-F41-web.pdf

Nakrem, S., Sigurjonsson, J.B. (Red.). (2017). Velferdsteknologi i praksis. Oslo: Cappelen Damm AS

Kap. 3: Design for endring av praksis

Kap. 4: Utvikling av velferdsteknologiprodukter

Kap. 5: Velferdsteknologi i en helse- og omsorgstjeneste i endring

Kap. 6: Når hjemmetjenesten skal ta i bruk velferdsteknologi

Aktuelle nettsider:

Veikart for tjenesteinnovasjon: http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/veikart-for-tjenesteinnovasjon2/

Tjenestedesign: https://www.ks.no/fagomrader/innovasjon/innovasjonsledelse/veikart-for-tjenesteinnovasjon/tjenestedesign/

Pensumliste
40HH63C Fra plan til drift