40AL04BN Læreplanverket, vurdering og dokumentasjon - nett
40AL04BN Læreplanverket, vurdering og dokumentasjon - nett
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40AL04BN
- StudieprogramVeiledning av lærlinger - nettstudium
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng7
- EmneansvarligOve Morten Austdal
Om emnet
Sentrale tema:
- Læreplanforståelse i et helhetlig opplæringsløp
- Overordnet del av læreplanen
- Fagfornyelsen(LK20) med kjernelementer, dybdelæring og tverrfaglige temaer
- Læreplaner for fag
- Læreplanen for fag i et samfunnsperspektiv
- Utdanningssystemet
- Fullføringsreformen
- Sammenheng/overgang mellom kompetansemål på Vg1, Vg2 og Vg3
- Yrkesfaglig fordypning og lokal læreplan
- Digital opplæringsbok
- Kvalitet i fagopplæringen
- Kvalitetssirkelen
- Strukturkvalitet
- Prosesskvalitet
- Resultatkvalitet
- Lærende organisasjon
- Yrkesstolthet
- Bedriftens interne kvalitetssystemer som angår opplæring av lærlinger
- Mål og planer
- Intern opplæringsplan
- Kompetansemål
- Formulere læringsmål
- Lærlings medvirkning
- Læringsstrategier
- Kartlegge behov for kompetanse
- Vurdering
- Vurdering for læring
- Vurdering av læring
- Faktorer som bidrar til læring og endring i praksis
- Vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse
- Uformell og formell vurdering
- Underveisvurdering inkludert halvårsvurdering
- Egenvurdering
- Dokumentasjon
- Dokumentasjonssystemer
- Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon
- Veileders dokumentasjon
- Fagprøven
- Prøvenemnder
- Forberedelse til fag-/svenneprøve og sluttvurdering
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har læreplanforståelse i et helhetlig opplæringsløp for fag i egen bransje og ser sammenheng mellom kompetansemål på Vg1, Vg2 og Vg3
- har kunnskap om mål, planer og bedriftens interne kvalitetssystemer som angår opplæring i bedrift
- har kunnskap om begreper og prinsipper om vurdering for og av læring, og gjennomgående dokumentasjon
Ferdigheter
Studenten:
- kan veilede lærlinger etter mål og planer for opplæring i bedrift og læreplaner i fag
- kan anvende faglig kunnskap om læreplaner i et helhetlig opplæringsløp for å lage en opplæringsplan i samarbeid med lærlingen og opplæringsbedriften
- kan anvende kunnskap om vurdering for læring i veiledning etter mål og planer for opplæring i bedrift og læreplaner i fag
- kan anvende verktøy for dokumentasjon og forberedelse til sluttvurdering
- kan kartlegge og identifisere problemstillinger knyttet til lærlingens opplæringssituasjon og identifisere behov for mål og planer
Generell kompetanse
Studenten:
- kan utarbeide opplæringsplaner tilpasset lærlingens forutsetninger og behov
- kan delta i utvikling av gode rutiner for dokumentasjon av veiledning og vurdering
Arbeidsinnsats
Det skal gjennomføres inntil 5 arbeidskrav (læringsnotat), et studiekrav (faglig innleveringsoppgave) og et refleksjonsnotat over egen læring
Vurdering
Vurderingsformer
- Formativ vurdering av arbeidskrav av faglærer
- Tilbakemeldinger fra medstudent på en oppgave
- Egenvurdering
Sluttvurdering
- Skriftlig innlevering som danner grunnlag for sluttvurdering, skal følges av en muntlig høring med en faglærer og en sensor. Innlevert arbeid vurderes bestått/ikke bestått. Karakter gir etter muntlig høring.
- Det foretas en summativ vurdering med karakter A-F av faglærer og sensor basert på skriftlig oppgave og muntlig høring.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
- Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
- Skrive læringsnotater i forhold til hver nettsamling/tema
- Faglige innleveringsoppgave
- Delta i læringsgrupper
- Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på læringsnotater og oppgaver
- Løse oppgaver i læringsgruppe
- Skrive i diskusjonsgruppe
- Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
Godkjent av
Marit Bolstad Tveide