40AL04BN Læreplanverket, vurdering og dokumentasjon - nett

40AL04BN Læreplanverket, vurdering og dokumentasjon - nett

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40AL04BN
    • Studieprogram
      Veiledning av lærlinger - nettstudium
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      7
    • Emneansvarlig
      Anne Lill Oppheim, Hilde Marie Aas, Ove Morten Austdal

Om emnet

Læreplanforståelse i et helhetlig opplæringsløp

  • Læreplanen for fag i et samfunnsperspektiv
  • Fagfornyelsen med kjernelementer, dybdelæring og tverrfaglige temaer
  • Sammenheng/overgang mellom kompetansemål på Vg1, Vg2 og Vg3
  • Yrkesfaglig fordypning og lokal læreplan
    • Forskrift til yrkesfaglig fordypning
  • Digital opplæringsbok
    • Lokale opplæringsbøker

Kvalitet i fagopplæringen

  • Udirs kvalitetsvurderingssystem i fagopplæringen
  • Kvalitetssirkelen
  • Lærende organisasjon
  • Yrkesstolthet
  • Interne kvalitetssystemer
    • Introduksjonsprogram for nyansatte 

Mål og planer-intern opplæringsplan

  • Kartlegge behov for kompetanse
  • Lærlings medvirkning
  • Formulere læringsmål
  • Bedriftens interne kvalitetssystemer som angår opplæring av lærlinger
  • Kompetansemål
  • Læringsstrategier

 

 

Vurdering for læring

  • Faktorer som bidrar til læring og endring i praksis
  • Vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse
  • Uformell og formell vurdering
  • Underveisvurdering inkludert halvårsvurdering
  • Egenvurdering

 

Dokumentasjon

  • Dokumentasjonssystemer
  • Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon
  • Veileders dokumentasjon
  • Forberedelse til fag-/svenneprøve og sluttvurdering

 

 

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har læreplanforståelse i et helhetlig 4-årig opplæringsløp for fag i egen bransje og ser sammenheng mellom kompetansemål på Vg1, Vg2 og Vg3
  • har kunnskap om mål, planer og bedriftens interne kvalitetssystemer som angår opplæring i bedrift
  • har kunnskap om begreper og prinsipper om vurdering for og av læring, og gjennomgående dokumentasjon
  • har innsikt i bedriftsinterne og Utdanningsdirektoratets kvalitetsvurderingssystem for fagopplæringen

Ferdigheter

Studenten:

  • kan veilede lærlinger etter mål og planer for opplæring i bedrift og læreplaner i fag
  • kan anvende faglig kunnskap om læreplaner i et helhetlig opplæringsløp for å lage en helhetlig opplæringsplan i samarbeid med lærlingen og opplæringsbedriften
  • kan anvende kunnskap om vurdering for læring i veiledning etter mål og planer for opplæring i bedrift og læreplaner i fag
  • kan anvende verktøy for gjennomgående dokumentasjon og forberedelse til sluttvurdering
  • kan kartlegge og identifisere problemstillinger knyttet til lærlingens opplæringssituasjon og identifisere behov for mål og planer

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan utarbeide opplæringsplaner tilpasset lærlingens forutsetninger og behov
  • kan delta i utvikling av gode rutiner for dokumentasjon av veiledning og vurdering

Arbeidsinnsats

  • 5 læringsnotater
  • 2 faglige innleveringsoppgaver
  • 1 refleksjonsoppgave over egen læring

Vurdering

 

 

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
  • Delta på stedbaserte samlinger
  • Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
  • Skrive individuelle læringsnotater i forhold til hver nettsamling/tema
  •  Faglige innleveringsoppgave
  • Delta i læringsgrupper
  •   i medstudenter vurdering og tilbakemelding på læringsnotater og oppgaver
  • Løse oppgaver i læringsgruppe
  • Skrive i diskusjonsgruppe
  • Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett

Pensumliste

EMNE 2

Djupvik, A.E. og Haaland, G. (2020) Veileder- og instruktørhåndboka Oslo: Pedlex (29 sider).

Vurdering, kvalitetsarbeid og dokumentasjon (29 sider)

Haaland, G (2021). Vurdering i yrkesfag. Helhetlig yrkeskompetanse. Oslo: Pedlex (78 sider). Lynghaug, E. Fagopplæringsboka 2019– 2020. (2019). Oslo: Kommune forlaget (49 sider).

Kap. 2: Vurdering og dokumentasjon i fag- og yrkesopplæring (25 sider).

Kap. 10: Fag- og svenneprøver, kompetanse og praksisbrevprøver (24 sider).

 

Haaland, G og Nilsen, S E. (2020). Læring gjennom praksis. En grunnbok i yrkesdidaktikk. Oslo. Pedlex (82 sider).

Kap. 2: Yrkeskompetanse (12 sider).

Kap. 3: Læring (19 sider)

Kap. 4: Utdanningspolitisk grunnlag og opplæringens verdigrunnlag (12 sider) Kap. 5: Nye læreplaner i Fagfornyelsen (27 sider)

Kap. 8: Eksamen, fag- og svenneprøve (5 sider).

Kap. 9: Dokumentasjon av arbeid og læring (7 sider).

 

Pensumliste
40AL04BN Læreplanverket, vurdering og dokumentasjon - nett