40AL04BN Læreplanverket, vurdering og dokumentasjon - nett
40AL04BN Læreplanverket, vurdering og dokumentasjon - nett
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40AL04BN
- StudieprogramVeiledning av lærlinger - nettstudium
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng7
- EmneansvarligAnne Lill Oppheim, Hilde Marie Aas, Ove Morten Austdal
Om emnet
Læreplanforståelse i et helhetlig opplæringsløp
- Læreplanen for fag i et samfunnsperspektiv
- Fagfornyelsen med kjernelementer, dybdelæring og tverrfaglige temaer
- Sammenheng/overgang mellom kompetansemål på Vg1, Vg2 og Vg3
- Yrkesfaglig fordypning og lokal læreplan
- Forskrift til yrkesfaglig fordypning
- Digital opplæringsbok
- Lokale opplæringsbøker
Kvalitet i fagopplæringen
- Udirs kvalitetsvurderingssystem i fagopplæringen
- Kvalitetssirkelen
- Lærende organisasjon
- Yrkesstolthet
- Interne kvalitetssystemer
- Introduksjonsprogram for nyansatte
Mål og planer-intern opplæringsplan
- Kartlegge behov for kompetanse
- Lærlings medvirkning
- Formulere læringsmål
- Bedriftens interne kvalitetssystemer som angår opplæring av lærlinger
- Kompetansemål
- Læringsstrategier
Vurdering for læring
- Faktorer som bidrar til læring og endring i praksis
- Vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse
- Uformell og formell vurdering
- Underveisvurdering inkludert halvårsvurdering
- Egenvurdering
Dokumentasjon
- Dokumentasjonssystemer
- Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon
- Veileders dokumentasjon
- Forberedelse til fag-/svenneprøve og sluttvurdering
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har læreplanforståelse i et helhetlig 4-årig opplæringsløp for fag i egen bransje og ser sammenheng mellom kompetansemål på Vg1, Vg2 og Vg3
- har kunnskap om mål, planer og bedriftens interne kvalitetssystemer som angår opplæring i bedrift
- har kunnskap om begreper og prinsipper om vurdering for og av læring, og gjennomgående dokumentasjon
- har innsikt i bedriftsinterne og Utdanningsdirektoratets kvalitetsvurderingssystem for fagopplæringen
Ferdigheter
Studenten:
- kan veilede lærlinger etter mål og planer for opplæring i bedrift og læreplaner i fag
- kan anvende faglig kunnskap om læreplaner i et helhetlig opplæringsløp for å lage en helhetlig opplæringsplan i samarbeid med lærlingen og opplæringsbedriften
- kan anvende kunnskap om vurdering for læring i veiledning etter mål og planer for opplæring i bedrift og læreplaner i fag
- kan anvende verktøy for gjennomgående dokumentasjon og forberedelse til sluttvurdering
- kan kartlegge og identifisere problemstillinger knyttet til lærlingens opplæringssituasjon og identifisere behov for mål og planer
Generell kompetanse
Studenten:
- kan utarbeide opplæringsplaner tilpasset lærlingens forutsetninger og behov
- kan delta i utvikling av gode rutiner for dokumentasjon av veiledning og vurdering
Arbeidsinnsats
- 5 læringsnotater
- 2 faglige innleveringsoppgaver
- 1 refleksjonsoppgave over egen læring
Vurdering
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
- Delta på stedbaserte samlinger
- Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
- Skrive individuelle læringsnotater i forhold til hver nettsamling/tema
- Faglige innleveringsoppgave
- Delta i læringsgrupper
- i medstudenter vurdering og tilbakemelding på læringsnotater og oppgaver
- Løse oppgaver i læringsgruppe
- Skrive i diskusjonsgruppe
- Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
Pensumliste
EMNE 2
Djupvik, A.E. og Haaland, G. (2020) Veileder- og instruktørhåndboka Oslo: Pedlex (29 sider).
Vurdering, kvalitetsarbeid og dokumentasjon (29 sider)
Haaland, G (2021). Vurdering i yrkesfag. Helhetlig yrkeskompetanse. Oslo: Pedlex (78 sider). Lynghaug, E. Fagopplæringsboka 2019– 2020. (2019). Oslo: Kommune forlaget (49 sider).
Kap. 2: Vurdering og dokumentasjon i fag- og yrkesopplæring (25 sider).
Kap. 10: Fag- og svenneprøver, kompetanse og praksisbrevprøver (24 sider).
Haaland, G og Nilsen, S E. (2020). Læring gjennom praksis. En grunnbok i yrkesdidaktikk. Oslo. Pedlex (82 sider).
Kap. 2: Yrkeskompetanse (12 sider).
Kap. 3: Læring (19 sider)
Kap. 4: Utdanningspolitisk grunnlag og opplæringens verdigrunnlag (12 sider) Kap. 5: Nye læreplaner i Fagfornyelsen (27 sider)
Kap. 8: Eksamen, fag- og svenneprøve (5 sider).
Kap. 9: Dokumentasjon av arbeid og læring (7 sider).