40AL04B Læreplanverket, vurdering og dokumentasjon - sted

40AL04B Læreplanverket, vurdering og dokumentasjon - sted

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40AL04B
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Veiledning av lærlinger
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      7
    • Emneansvarlig
      Ove Morten Austdal, Hilde Marie Aas

Om emnet

Læreplanforståelse i et helhetlig opplæringsløp

  • Overordnet del av læreplanen
  • Fagfornyelsen(LK20) med kjernelementer, dybdelæring og tverrfaglige temaer
  • Læreplaner for fag
  • Læreplanen for fag i et samfunnsperspektiv
  • Utdanningssystemet
  • Fullføringsreformen
  • Sammenheng/overgang mellom kompetansemål på Vg1, Vg2 og Vg3
  • Yrkesfaglig fordypning og lokal læreplan
  • Forskrift til yrkesfaglig fordypning
  • Digital opplæringsbok

Kvalitet i fagopplæringen

  • Kvalitetssirkelen
  • Strukturkvalitet
  • Prosesskvalitet
  • Resultatkvalitet
  • Lærende organisasjon
  • Yrkesstolthet
  • Bedriftens interne kvalitetssystemer som angår opplæring av lærlinger

Mål og planer

  • Intern opplæringsplan
  • Kompetansemål
  • Formulere læringsmål
  • Lærlings medvirkning
  • Læringsstrategier
  • Kartlegge behov for kompetanse

Vurdering 

  • Vurdering for læring
  • Vurdering av læring
  • Faktorer som bidrar til læring og endring i praksis
  • Vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse
  • Uformell og formell vurdering
  • Underveisvurdering inkludert halvårsvurdering
  • Egenvurdering

Dokumentasjon

  • Dokumentasjonssystemer
  • Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon
  • Veileders dokumentasjon
  • Fagprøven
  • Prøvenemnder
  • Forberedelse til fag-/svenneprøve og sluttvurdering

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har læreplanforståelse i et helhetlig 4-årig opplæringsløp for fag i egen bransje og ser sammenheng mellom kompetansemål på Vg1, Vg2 og Vg3
  • har kunnskap om mål, planer og bedriftens interne kvalitetssystemer som angår opplæring i bedrift
  • har kunnskap om begreper og prinsipper om vurdering for og av læring,

Ferdigheter

Studenten:

  • kan veilede lærlinger etter mål og planer for opplæring i bedrift og læreplaner i fag
  • kan anvende faglig kunnskap om læreplaner i et helhetlig 4-årig løp for å lage en helhetlig opplæringsplan i samarbeid med lærlingen og opplæringsbedriften
  • kan anvende kunnskap om vurdering for læring i veiledning etter mål og planer for opplæring i bedrift og læreplaner i fag
  • kan anvende verktøy for  dokumentasjon og forberedelse til sluttvurdering
  • kan kartlegge og identifisere problemstillinger knyttet til lærlingens opplæringssituasjon og identifisere behov for mål og planer
  • kan utføre veiledning av lærlinger etter bransjens og samfunnets behov for kvalitet i fagopplæringen

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan utarbeide opplæringsplaner tilpasset lærlingens forutsetninger og behov
  • kan delta i utvikling av gode rutiner for dokumentasjon av veiledning og vurdering

Arbeidsinnsats

Det må beregnes 8 – 10 timer pr. uke til selvstudie. Selvstudie er den tid studenten må beregne å bruke på arbeidskrav, studiekrav, gruppearbeid og fagstoff utover skoledagene.

Det skal gjennomføres 3 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav. 

Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold, og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.

Vurdering

Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått

Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A - F

Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Dialogundervisning
  • Veiledning
  • Gruppearbeid
  • Praktiske øvelser
  • Selvstudium

Pensumliste

 

 

Pensumliste
40AL04B Læreplanverket, vurdering og dokumentasjon - sted