40AL04B Læreplanverket, vurdering og dokumentasjon - sted
40AL04B Læreplanverket, vurdering og dokumentasjon - sted
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40AL04B
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramVeiledning av lærlinger
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng7
- EmneansvarligOve Morten Austdal, Hilde Marie Aas
Om emnet
Læreplanforståelse i et helhetlig opplæringsløp
- Overordnet del av læreplanen
- Fagfornyelsen(LK20) med kjernelementer, dybdelæring og tverrfaglige temaer
- Læreplaner for fag
- Læreplanen for fag i et samfunnsperspektiv
- Utdanningssystemet
- Fullføringsreformen
- Sammenheng/overgang mellom kompetansemål på Vg1, Vg2 og Vg3
- Yrkesfaglig fordypning og lokal læreplan
- Forskrift til yrkesfaglig fordypning
- Digital opplæringsbok
Kvalitet i fagopplæringen
- Kvalitetssirkelen
- Strukturkvalitet
- Prosesskvalitet
- Resultatkvalitet
- Lærende organisasjon
- Yrkesstolthet
- Bedriftens interne kvalitetssystemer som angår opplæring av lærlinger
Mål og planer
- Intern opplæringsplan
- Kompetansemål
- Formulere læringsmål
- Lærlings medvirkning
- Læringsstrategier
- Kartlegge behov for kompetanse
Vurdering
- Vurdering for læring
- Vurdering av læring
- Faktorer som bidrar til læring og endring i praksis
- Vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse
- Uformell og formell vurdering
- Underveisvurdering inkludert halvårsvurdering
- Egenvurdering
Dokumentasjon
- Dokumentasjonssystemer
- Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon
- Veileders dokumentasjon
- Fagprøven
- Prøvenemnder
- Forberedelse til fag-/svenneprøve og sluttvurdering
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har læreplanforståelse i et helhetlig 4-årig opplæringsløp for fag i egen bransje og ser sammenheng mellom kompetansemål på Vg1, Vg2 og Vg3
- har kunnskap om mål, planer og bedriftens interne kvalitetssystemer som angår opplæring i bedrift
- har kunnskap om begreper og prinsipper om vurdering for og av læring,
Ferdigheter
Studenten:
- kan veilede lærlinger etter mål og planer for opplæring i bedrift og læreplaner i fag
- kan anvende faglig kunnskap om læreplaner i et helhetlig 4-årig løp for å lage en helhetlig opplæringsplan i samarbeid med lærlingen og opplæringsbedriften
- kan anvende kunnskap om vurdering for læring i veiledning etter mål og planer for opplæring i bedrift og læreplaner i fag
- kan anvende verktøy for dokumentasjon og forberedelse til sluttvurdering
- kan kartlegge og identifisere problemstillinger knyttet til lærlingens opplæringssituasjon og identifisere behov for mål og planer
- kan utføre veiledning av lærlinger etter bransjens og samfunnets behov for kvalitet i fagopplæringen
Generell kompetanse
Studenten:
- kan utarbeide opplæringsplaner tilpasset lærlingens forutsetninger og behov
- kan delta i utvikling av gode rutiner for dokumentasjon av veiledning og vurdering
Arbeidsinnsats
Det må beregnes 8 – 10 timer pr. uke til selvstudie. Selvstudie er den tid studenten må beregne å bruke på arbeidskrav, studiekrav, gruppearbeid og fagstoff utover skoledagene.
Det skal gjennomføres 3 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav.
Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold, og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.
Vurdering
Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått
Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A - F
Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Dialogundervisning
- Veiledning
- Gruppearbeid
- Praktiske øvelser
- Selvstudium
Pensumliste