40AL04B Læreplanverket, vurdering og dokumentasjon - sted

40AL04B Læreplanverket, vurdering og dokumentasjon - sted

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40AL04B
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Veiledning av lærlinger
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      7
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin, Ove Morten Austdal, Anne Lill Oppheim, Hilde Marie Aas

Om emnet

Læreplanforståelse i et helhetlig opplæringsløp

  • Overordnet del av læreplanen
  • Læreplaner for fag
  • Læreplanen for fag i et samfunnsperspektiv
  • Utdanningssystemet
  • Fullføringsreformen
  • Fagfornyelsen med kjernelementer, dybdelæring og tverrfaglige temaer
  • Sammenheng/overgang mellom kompetansemål på Vg1, Vg2 og Vg3
  • Yrkesfaglig fordypning og lokal læreplan
    • Forskrift til yrkesfaglig fordypning
  • Digital opplæringsbok
    • Lokale opplæringsbøker

Kvalitet i fagopplæringen

  • Udirs kvalitetssystem 
  • Kvalitetssirkelen
  • Lærende organisasjon
  • Yrkesstolthet
  • Bedriftens interne kvalitetssystemer som angår opplæring av lærlinger
  • Introduksjonsprogram for nyansatte 

Mål og planer-intern opplæringsplan

  • Kartlegge behov for kompetanse
  • Lærlings medvirkning
  • Formulere læringsmål
  • Kompetansemål
  • Læringsstrategier

Vurdering for læring

  • Faktorer som bidrar til læring og endring i praksis
  • Vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse
  • Uformell og formell vurdering
  • Underveisvurdering inkludert halvårsvurdering
  • Egenvurdering

Dokumentasjon

  • Dokumentasjonssystemer
  • Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon
  • Veileders dokumentasjon
  • Forberedelse til fag-/svenneprøve og sluttvurdering

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har læreplanforståelse i et helhetlig 4-årig opplæringsløp for fag i egen bransje og ser sammenheng mellom kompetansemål på Vg1, Vg2 og Vg3
  • har kunnskap om mål, planer og bedriftens interne kvalitetssystemer som angår opplæring i bedrift
  • har kunnskap om begreper og prinsipper om vurdering for og av læring, og gjennomgående dokumentasjon
  • har innsikt i bedriftsinterne og Utdanningsdirektoratets kvalitetsvurderingssystem for fagopplæringen

Ferdigheter

Studenten:

  • kan veilede lærlinger etter mål og planer for opplæring i bedrift og læreplaner i fag
  • kan anvende faglig kunnskap om læreplaner i et helhetlig 4-årig løp for å lage en helhetlig opplæringsplan i samarbeid med lærlingen og opplæringsbedriften
  • kan anvende kunnskap om vurdering for læring i veiledning etter mål og planer for opplæring i bedrift og læreplaner i fag
  • kan anvende verktøy for  dokumentasjon og forberedelse til sluttvurdering
  • kan kartlegge og identifisere problemstillinger knyttet til lærlingens opplæringssituasjon og identifisere behov for mål og planer
  • kan utføre veiledning av lærlinger etter bransjens og samfunnets behov for kvalitet i fagopplæringen

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan utarbeide opplæringsplaner tilpasset lærlingens forutsetninger og behov
  • kan delta i utvikling av gode rutiner for dokumentasjon av veiledning og vurdering

Arbeidsinnsats

Det må beregnes 8 – 10 timer pr. uke til selvstudie. Selvstudie er den tid studenten må beregne å bruke på arbeidskrav, studiekrav, gruppearbeid og fagstoff utover skoledagene.

Det skal gjennomføres 3 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav. 

Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold, og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.

Vurdering

Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått

Studiekravet vurders med bokstavkarakter A - F

Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer

Arbeids- og læringsaktiviteter

Dialogundervisning

Veiledning

Gruppearbeid

Praktiske øvelser

Selvstudium

Pensumliste

EMNE 2

Studentene får fullstendig pensumliste ved oppstart av studiet.

Djupvik, A.E. og Haaland, G. (2020) Veileder- og instruktørhåndboka Oslo: Pedlex 

Haaland, G (2021). Vurdering i yrkesfag. Helhetlig yrkeskompetanse. Oslo: Fagbokforlaget.

Lynghaug, E(red.)(2023) . Fagopplæringsboka 2023– 2024  Oslo: Kommune forlaget 

Haaland, G og Nilsen, S E. (2023). Læring gjennom praksis. En grunnbok i yrkesdidaktikk. Oslo. Pedlex 

Aktuelle nettadresser og tilleggslitteratur

Overordnet del av læreplanen: Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen (udir.no)

Læreplanverket: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/

Kvalitet i fagopplæringen: Hva er kvalitet? (udir.no) 

Følge opp lærlinger i bedrift: https://www.udir.no/utdanningslopet/videregaende-opplaring/folg-opp-larlinger/

Hovland, K (2022) Veiledning for prøvenemnder. Oslo. Pedlex.

 

Pensumliste
40AL04B Læreplanverket, vurdering og dokumentasjon - sted