40AL04B Læreplanverket, vurdering og dokumentasjon - sted
40AL04B Læreplanverket, vurdering og dokumentasjon - sted
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40AL04B
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramVeiledning av lærlinger
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng7
- EmneansvarligEdutorium Admin, Ove Morten Austdal, Anne Lill Oppheim, Hilde Marie Aas
Om emnet
Læreplanforståelse i et helhetlig opplæringsløp
- Overordnet del av læreplanen
- Læreplaner for fag
- Læreplanen for fag i et samfunnsperspektiv
- Utdanningssystemet
- Fullføringsreformen
- Fagfornyelsen med kjernelementer, dybdelæring og tverrfaglige temaer
- Sammenheng/overgang mellom kompetansemål på Vg1, Vg2 og Vg3
- Yrkesfaglig fordypning og lokal læreplan
- Forskrift til yrkesfaglig fordypning
- Digital opplæringsbok
- Lokale opplæringsbøker
Kvalitet i fagopplæringen
- Udirs kvalitetssystem
- Kvalitetssirkelen
- Lærende organisasjon
- Yrkesstolthet
- Bedriftens interne kvalitetssystemer som angår opplæring av lærlinger
- Introduksjonsprogram for nyansatte
Mål og planer-intern opplæringsplan
- Kartlegge behov for kompetanse
- Lærlings medvirkning
- Formulere læringsmål
- Kompetansemål
- Læringsstrategier
Vurdering for læring
- Faktorer som bidrar til læring og endring i praksis
- Vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse
- Uformell og formell vurdering
- Underveisvurdering inkludert halvårsvurdering
- Egenvurdering
Dokumentasjon
- Dokumentasjonssystemer
- Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon
- Veileders dokumentasjon
- Forberedelse til fag-/svenneprøve og sluttvurdering
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har læreplanforståelse i et helhetlig 4-årig opplæringsløp for fag i egen bransje og ser sammenheng mellom kompetansemål på Vg1, Vg2 og Vg3
- har kunnskap om mål, planer og bedriftens interne kvalitetssystemer som angår opplæring i bedrift
- har kunnskap om begreper og prinsipper om vurdering for og av læring, og gjennomgående dokumentasjon
- har innsikt i bedriftsinterne og Utdanningsdirektoratets kvalitetsvurderingssystem for fagopplæringen
Ferdigheter
Studenten:
- kan veilede lærlinger etter mål og planer for opplæring i bedrift og læreplaner i fag
- kan anvende faglig kunnskap om læreplaner i et helhetlig 4-årig løp for å lage en helhetlig opplæringsplan i samarbeid med lærlingen og opplæringsbedriften
- kan anvende kunnskap om vurdering for læring i veiledning etter mål og planer for opplæring i bedrift og læreplaner i fag
- kan anvende verktøy for dokumentasjon og forberedelse til sluttvurdering
- kan kartlegge og identifisere problemstillinger knyttet til lærlingens opplæringssituasjon og identifisere behov for mål og planer
- kan utføre veiledning av lærlinger etter bransjens og samfunnets behov for kvalitet i fagopplæringen
Generell kompetanse
Studenten:
- kan utarbeide opplæringsplaner tilpasset lærlingens forutsetninger og behov
- kan delta i utvikling av gode rutiner for dokumentasjon av veiledning og vurdering
Arbeidsinnsats
Det må beregnes 8 – 10 timer pr. uke til selvstudie. Selvstudie er den tid studenten må beregne å bruke på arbeidskrav, studiekrav, gruppearbeid og fagstoff utover skoledagene.
Det skal gjennomføres 3 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav.
Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold, og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.
Vurdering
Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått
Studiekravet vurders med bokstavkarakter A - F
Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer
Arbeids- og læringsaktiviteter
Dialogundervisning
Veiledning
Gruppearbeid
Praktiske øvelser
Selvstudium
Pensumliste
EMNE 2
Studentene får fullstendig pensumliste ved oppstart av studiet.
Djupvik, A.E. og Haaland, G. (2020) Veileder- og instruktørhåndboka Oslo: Pedlex
Haaland, G (2021). Vurdering i yrkesfag. Helhetlig yrkeskompetanse. Oslo: Fagbokforlaget.
Lynghaug, E(red.)(2023) . Fagopplæringsboka 2023– 2024 Oslo: Kommune forlaget
Haaland, G og Nilsen, S E. (2023). Læring gjennom praksis. En grunnbok i yrkesdidaktikk. Oslo. Pedlex
Aktuelle nettadresser og tilleggslitteratur
Overordnet del av læreplanen: Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen (udir.no)
Læreplanverket: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/
Kvalitet i fagopplæringen: Hva er kvalitet? (udir.no)
Følge opp lærlinger i bedrift: https://www.udir.no/utdanningslopet/videregaende-opplaring/folg-opp-larlinger/
Hovland, K (2022) Veiledning for prøvenemnder. Oslo. Pedlex.