40AL04B Læreplanverket, vurdering og dokumentasjon - sted
40AL04B Læreplanverket, vurdering og dokumentasjon - sted
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40AL04B
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramVeiledning av lærlinger
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng7
- EmneansvarligEdutorium Admin, Ove Morten Austdal, Anne Lill Oppheim, Hilde Marie Aas
Om emnet
Læreplanforståelse i et helhetlig opplæringsløp
- Læreplanen for fag i et samfunnsperspektiv
- Fagfornyelsen med kjernelementer, dybdelæring og tverrfaglige temaer
- Sammenheng/overgang mellom kompetansemål på Vg1, Vg2 og Vg3
- Yrkesfaglig fordypning og lokal læreplan
- Forskrift til yrkesfaglig fordypning
- Digital opplæringsbok
- Lokale opplæringsbøker
Kvalitet i fagopplæringen
- Udirs kvalitetsvurderingssystem i fagopplæringen
- Kvalitetssirkelen
- Lærende organisasjon
- Yrkesstolthet
- Interne kvalitetssystemer
- Introduksjonsprogram for nyansatte
Mål og planer-intern opplæringsplan
- Kartlegge behov for kompetanse
- Lærlings medvirkning
- Formulere læringsmål
- Bedriftens interne kvalitetssystemer som angår opplæring av lærlinger
- Kompetansemål
- Læringsstrategier
Vurdering for læring
- Faktorer som bidrar til læring og endring i praksis
- Vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse
- Uformell og formell vurdering
- Underveisvurdering inkludert halvårsvurdering
- Egenvurdering
Gjennomgående dokumentasjon
- Dokumentasjonssystemer
- Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon
- Veileders dokumentasjon
- Forberedelse til fag-/svenneprøve og sluttvurdering
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har læreplanforståelse i et helhetlig 4-årig opplæringsløp for fag i egen bransje og ser sammenheng mellom kompetansemål på Vg1, Vg2 og Vg3
- har kunnskap om mål, planer og bedriftens interne kvalitetssystemer som angår opplæring i bedrift
- har kunnskap om begreper og prinsipper om vurdering for og av læring, og gjennomgående dokumentasjon
- har innsikt i bedriftsinterne og Utdanningsdirektoratets kvalitetsvurderingssystem for fagopplæringen
Ferdigheter
Studenten:
- kan veilede lærlinger etter mål og planer for opplæring i bedrift og læreplaner i fag
- kan anvende faglig kunnskap om læreplaner i et helhetlig 4-årig løp for å lage en helhetlig opplæringsplan i samarbeid med lærlingen og opplæringsbedriften
- kan anvende kunnskap om vurdering for læring i veiledning etter mål og planer for opplæring i bedrift og læreplaner i fag
- kan anvende verktøy for dokumentasjon og forberedelse til sluttvurdering
- kan kartlegge og identifisere problemstillinger knyttet til lærlingens opplæringssituasjon og identifisere behov for mål og planer
- kan utføre veiledning av lærlinger etter bransjens og samfunnets behov for kvalitet i fagopplæringen
Generell kompetanse
Studenten:
- kan utarbeide opplæringsplaner tilpasset lærlingens forutsetninger og behov
- kan delta i utvikling av gode rutiner for dokumentasjon av veiledning og vurdering
Pensumliste
EMNE 2
Djupvik, A.E. og Haaland, G. (2020) Veileder- og instruktørhåndboka Oslo: Pedlex (29 sider).
Vurdering, kvalitetsarbeid og dokumentasjon (29 sider)
Haaland, G (2021). Vurdering i yrkesfag. Helhetlig yrkeskompetanse. Oslo: Pedlex (78 sider). Lynghaug, E. Fagopplæringsboka 2019– 2020. (2019). Oslo: Kommune forlaget (49 sider).
Kap. 2: Vurdering og dokumentasjon i fag- og yrkesopplæring (25 sider).
Kap. 10: Fag- og svenneprøver, kompetanse og praksisbrevprøver (24 sider).
Haaland, G og Nilsen, S E. (2020). Læring gjennom praksis. En grunnbok i yrkesdidaktikk. Oslo. Pedlex (82 sider).
Kap. 2: Yrkeskompetanse (12 sider).
Kap. 3: Læring (19 sider)
Kap. 4: Utdanningspolitisk grunnlag og opplæringens verdigrunnlag (12 sider) Kap. 5: Nye læreplaner i Fagfornyelsen (27 sider)
Kap. 8: Eksamen, fag- og svenneprøve (5 sider).
Kap. 9: Dokumentasjon av arbeid og læring (7 sider).
Lover og styrende dokumenter
Overordnet del av læreplanen:
Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen (udir.no)
Læreplanverket:
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/
Forskrift til yrkesfaglig fordypning:
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/finn-lareplan/yrkesfaglig-fordypning/
Vurderingspraksis – vurdering for læring: https://www.udir.no/Vurdering-for-laring/
Aktuelle nettadresser
Kursmateriell i fagopplæring:
https://www.udir.no/utdanningslopet/videregaende-opplaring/etterutdanningsmateriell-fag-og- yrkesopplaring/
Kvalitet i fagopplæringen:
https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/kvalitet-i-fagopplaringen/
Anbefalt tilleggslitteratur
Hovland, K (2020) Veiledning for prøvenemnder. Oslo. Pedlex. Lynghaug, E. (2018). Håndbok for lærlinger. Oslo: Kommuneforlaget.