40AL04B Læreplanverket, vurdering og dokumentasjon - sted

40AL04B Læreplanverket, vurdering og dokumentasjon - sted

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40AL04B
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Veiledning av lærlinger
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      7
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin, Ove Morten Austdal, Anne Lill Oppheim, Hilde Marie Aas

Om emnet

Læreplanforståelse i et helhetlig opplæringsløp

  • Læreplanen for fag i et samfunnsperspektiv
  • Fagfornyelsen med kjernelementer, dybdelæring og tverrfaglige temaer
  • Sammenheng/overgang mellom kompetansemål på Vg1, Vg2 og Vg3
  • Yrkesfaglig fordypning og lokal læreplan
    • Forskrift til yrkesfaglig fordypning
  • Digital opplæringsbok
    • Lokale opplæringsbøker

Kvalitet i fagopplæringen

  • Udirs kvalitetsvurderingssystem i fagopplæringen
  • Kvalitetssirkelen
  • Lærende organisasjon
  • Yrkesstolthet
  • Interne kvalitetssystemer
    • Introduksjonsprogram for nyansatte 

Mål og planer-intern opplæringsplan

  • Kartlegge behov for kompetanse
  • Lærlings medvirkning
  • Formulere læringsmål
  • Bedriftens interne kvalitetssystemer som angår opplæring av lærlinger
  • Kompetansemål
  • Læringsstrategier

 

 

Vurdering for læring

  • Faktorer som bidrar til læring og endring i praksis
  • Vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse
  • Uformell og formell vurdering
  • Underveisvurdering inkludert halvårsvurdering
  • Egenvurdering

 

Gjennomgående dokumentasjon

  • Dokumentasjonssystemer
  • Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon
  • Veileders dokumentasjon
  • Forberedelse til fag-/svenneprøve og sluttvurdering

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har læreplanforståelse i et helhetlig 4-årig opplæringsløp for fag i egen bransje og ser sammenheng mellom kompetansemål på Vg1, Vg2 og Vg3
  • har kunnskap om mål, planer og bedriftens interne kvalitetssystemer som angår opplæring i bedrift
  • har kunnskap om begreper og prinsipper om vurdering for og av læring, og gjennomgående dokumentasjon
  • har innsikt i bedriftsinterne og Utdanningsdirektoratets kvalitetsvurderingssystem for fagopplæringen

Ferdigheter

Studenten:

  • kan veilede lærlinger etter mål og planer for opplæring i bedrift og læreplaner i fag
  • kan anvende faglig kunnskap om læreplaner i et helhetlig 4-årig løp for å lage en helhetlig opplæringsplan i samarbeid med lærlingen og opplæringsbedriften
  • kan anvende kunnskap om vurdering for læring i veiledning etter mål og planer for opplæring i bedrift og læreplaner i fag
  • kan anvende verktøy for  dokumentasjon og forberedelse til sluttvurdering
  • kan kartlegge og identifisere problemstillinger knyttet til lærlingens opplæringssituasjon og identifisere behov for mål og planer
  • kan utføre veiledning av lærlinger etter bransjens og samfunnets behov for kvalitet i fagopplæringen

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan utarbeide opplæringsplaner tilpasset lærlingens forutsetninger og behov
  • kan delta i utvikling av gode rutiner for dokumentasjon av veiledning og vurdering

Pensumliste

EMNE 2

Djupvik, A.E. og Haaland, G. (2020) Veileder- og instruktørhåndboka Oslo: Pedlex (29 sider).

Vurdering, kvalitetsarbeid og dokumentasjon (29 sider)

Haaland, G (2021). Vurdering i yrkesfag. Helhetlig yrkeskompetanse. Oslo: Pedlex (78 sider). Lynghaug, E. Fagopplæringsboka 2019– 2020. (2019). Oslo: Kommune forlaget (49 sider).

Kap. 2: Vurdering og dokumentasjon i fag- og yrkesopplæring (25 sider).

Kap. 10: Fag- og svenneprøver, kompetanse og praksisbrevprøver (24 sider).

 

Haaland, G og Nilsen, S E. (2020). Læring gjennom praksis. En grunnbok i yrkesdidaktikk. Oslo. Pedlex (82 sider).

Kap. 2: Yrkeskompetanse (12 sider).

Kap. 3: Læring (19 sider)

Kap. 4: Utdanningspolitisk grunnlag og opplæringens verdigrunnlag (12 sider) Kap. 5: Nye læreplaner i Fagfornyelsen (27 sider)

Kap. 8: Eksamen, fag- og svenneprøve (5 sider).

Kap. 9: Dokumentasjon av arbeid og læring (7 sider).

 

Lover og styrende dokumenter

 

Overordnet del av læreplanen:

Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen (udir.no)

Læreplanverket:

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/

 

Forskrift til yrkesfaglig fordypning:

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/finn-lareplan/yrkesfaglig-fordypning/

 

Vurderingspraksis – vurdering for læring: https://www.udir.no/Vurdering-for-laring/

 

Aktuelle nettadresser

 

Kursmateriell i fagopplæring:

https://www.udir.no/utdanningslopet/videregaende-opplaring/etterutdanningsmateriell-fag-og- yrkesopplaring/

 

Kvalitet i fagopplæringen:

https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/kvalitet-i-fagopplaringen/

 

Anbefalt tilleggslitteratur

Hovland, K (2020) Veiledning for prøvenemnder. Oslo. Pedlex. Lynghaug, E. (2018). Håndbok for lærlinger. Oslo: Kommuneforlaget.

Pensumliste
40AL04B Læreplanverket, vurdering og dokumentasjon - sted