40AL04A Veileders roller og oppgaver - sted
40AL04A Veileders roller og oppgaver - sted
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40AL04A
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramVeiledning av lærlinger
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng7
- EmneansvarligOve Morten Austdal
Om emnet
Lover og styrende dokumenter
- Ny opplæringslov med forskrifter
- Rettigheter og plikter i opplæringsforholdet
- Arbeidsmiljøloven og HMS
- Læreplaner
- Overordnet del av læreplanen
- Ulike veier mot et fagbrev
- Samarbeidsavtaler
Mottak av lærlinger
- Forberedelse i bedriften
- Mottaksplan, ansvarsfordeling og oppfølging
- Arbeidsreglement
- Nytilsatt på arbeidsplassen
- Introduksjonsprogram
- Forventningssamtale
- Overgangen mellom skole og lærebedrift
- Kunnskap og formidling om egen arbeidsplass og sektor
- Ungdom og psykisk helse
Kommunikasjon og veiledningsferdigheter
- Kommunikasjonsprosesesen
- Kommunikasjonens betydning
- Kommunikasjonsteknikker
- Aktiv lytting
- Målrettet kommunikasjon
- Tverrkulturell kommunikasjon
- Relasjonskompetanse
Samarbeid og gruppeprosesser
- Gruppeprosesser og gruppedynamikk
- Kultur og roller på arbeidsplassen
- Trepartssamarbeid om opplæring i bedrift
- Opplæringskontor
- Samarbeid skole – arbeidsliv
Etikk og holdninger
- Etiske prinsipper
- Etisk dilemma
- Etisk refleksjonsmodell
- Yrkesetiske retningslinjer
- Holdninger og verdier
Bruk av digitale verktøy
- Grunnleggende kunnskap i bruk av Office og digital læringsplattform
- Bruk av digitale verktøy til dokumentasjon og informasjon
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har innsikt i sentralt lov- og rammeverk som gjelder egen veilederrolle og ansvar.
- forstår betydning av samarbeid skole-arbeidsliv for verdiskaping i egen bransje og i samfunnet forøvrig
- har kunnskap om forberedelse og planer for mottak av nye lærlinger i en bedrift
- har kunnskap om kommunikasjon og veiledning i fagopplæringen
- har kunnskap om gruppeprosesser
- har kunnskap om utfordringer knyttet til ungdom psykiske helse og tverrkulturell kommunikasjon
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende kommunikasjons- og veiledningsteknikker i egen veiledningspraksis
- kan ved mottak av lærlinger kartlegge behov for planer og tiltak
- kan oppdatere sin kunnskap om sentrale lover, forskrifter, styrende dokumenter og læreplanverk
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for yrkesetiske prinsipper for veiledning av lærlinger i egen bransje
- har utviklet en yrkesetisk grunnholdning til egen rolle og oppgaver i veiledning av lærlinger
- kan utføre veiledning av lærlinger etter bransjens og samfunnets behov for kvalitet i fagopplæringen
- kan bygge relasjoner med kolleger på egen arbeidsplass og eksterne samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv
- kan delta i å utvikle opplæringstilbudet til lærlinger i egen bedrift
Arbeidsinnsats
Det må beregnes 8 – 10 timer pr. uke til selvstudie. Selvstudie er den tid studenten må beregne å bruke på arbeidskrav, studiekrav, gruppearbeid og fagstoff utover skoledagene
Det skal gjennomføres 3 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav.
Utdypende informasjon om arbeideskravenes og studiekravets innhold, og vurderingskriterier, presiseres i framdriftsplan for emnet.
Vurdering
Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått
Studiekravet vurderes med bokstavkarakterer A - F
Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer
Arbeids- og læringsaktiviteter
Dialogundervisning
Veiledning
Gruppearbeid
Praktiske øvelser
Selvstudium