40AL04A Veileders roller og oppgaver - sted

40AL04A Veileders roller og oppgaver - sted

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40AL04A
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Veiledning av lærlinger
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      7
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin, Ove Morten Austdal, Anne Lill Oppheim, Hilde Marie Aas

Om emnet

Lover og styrende dokumenter

  • Opplæringsloven med forskrift
    • Rettigheter og plikter i opplæringsforholdet
  • Læreplaner
    • Overordnet del av læreplanen
    • Læreplaner for fag
  • Arbeidsmiljøloven og HMS
  • Ulike veier mot et fagbrev
  • Samarbeidsavtaler

Mottak av lærlinger

  • Forberedelse i bedriften
  • Mottaksplan, ansvarsfordeling og oppfølging
  • Arbeidsreglement
  • Nytilsatt på arbeidsplassen
    • Introduksjonsprogram
    • Internkontroll
  • Forventningssamtale
  • Overgangen mellom skole og lærebedrift
  • Kunnskap og formidling om egen arbeidsplass og sektor
  • Ungdom og psykisk helse

 

Kommunikasjon og veiledningsferdigheter

  • Kommunikasjonens betydning
    • Målrettet kommunikasjon
    • Tverrkulturell kommunikasjon
  • Relasjonskompetanse

 

Samarbeid og gruppeprosesser

  • Gruppeprosesser og gruppedynamikk
  • Kultur og roller på arbeidsplassen
  • Opplæringskontor
  • Samarbeid skole – arbeidsliv
  • Trepartssamarbeid om opplæring i bedrift (samfunnskontrakten)

 

Etikk og holdninger

  • Etiske prinsipper
  • Yrkesetiske retningslinjer
  • Holdninger og verdier

 

Bruk av digitale verktøy

  • Grunnleggende kunnskap i bruk av Office og digital læringsplattform
  • Bruk av digitale verktøy til dokumentasjon og informasjon

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har innsikt i sentralt lov- og rammeverk som gjelder egen veilederrolle og ansvar, samt bedriftsinterne og Utdanningsdirektoratets kvalitetsvurderingssystem for fagopplæringen
  • forstår betydning av samarbeid skole-arbeidsliv for verdiskaping i egen bransje og i samfunnet forøvrig
  • har kunnskap om forberedelse og planer for mottak av nye lærlinger i en bedrift
  • har kunnskap om kommunikasjon og veiledning i fagopplæringen
  • har kunnskap om gruppeprosesser

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kommunikasjons- og veiledningsteknikker i egen veiledningspraksis
  • kan ved mottak av lærlinger kartlegge behov for planer og tiltak
  • kan oppdatere sin kunnskap om sentrale lover, forskrifter, styrende dokumenter og læreplanverk

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for yrkesetiske prinsipper for veiledning av lærlinger i egen bransje
  • har utviklet en yrkesetisk grunnholdning til egen rolle og oppgaver i veiledning av lærlinger
  • kan utføre veiledning av lærlinger etter bransjens og samfunnets behov for kvalitet i fagopplæringen
  • kan bygge relasjoner med kolleger på egen arbeidsplass og eksterne samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv
  • kan delta i å utvikle opplæringstilbudet til lærlinger i egen bedrift

Arbeidsinnsats

Det må beregnes 8 – 10 timer pr. uke til selvstudie. Selvstudie er den tid studenten må beregne å bruke på arbeidskrav, studiekrav, gruppearbeid og fagstoff utover skoledagene

Det skal gjennomføres 3 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav. 

Utdypende informasjon om arbeideskravenes og studiekravets innhold, og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.

 

Vurdering

Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått

Studiekravet vurderes med bokstavkarakterer A - F

Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer

Arbeids- og læringsaktiviteter

Dialogundervisning

Veiledning

Gruppearbeid

Praktiske øvelser

Selvstudium

Pensumliste

Studentene får fullstendig pensumliste ved oppstart av studie.

EMNE 1

Fagbøker

Austli Børslett; Edel J. [et al.] (2011) La etikken blomstre i praksis: en bok om systematisk refleksjon i arbeidshverdagen. Boken er tilgjengelig på nett: https://www.med.uio.no/helsam/tjenester/kunnskap/etikk-helsetjenesten/praksis/systematisk- etikkarbeid/etikkbok-refleksjon2011.pdf 

Djupvik, A.E. og Haaland, G. (2022) Veileder- og instruktørhåndboka Oslo: Pedlex

Fagbokforlaget(2021) Fagopplæring i bedrift 2021-23. Håndbok om rettigheter og plikter,arbeidsmåter og vurdering i læreforhold. 

Haaland,G. og Nilsen S.E.. (2023). Læring gjennom praksis. En grunnbok i yrkesdidaktikk. Oslo: Pedlex 

Lynghaug, E. (red.). Fagopplæringsboka 2023-2024 Oslo: Kommuneforlaget

Skau, G.M. (2017). Gode fagfolk vokser - personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen (5.utgave). 

Vi og De. En håndbok om kommunikasjon på tvers av kulturer.  https://www.imdi.no/globalassets/dokumenter/andre-filer/vi-og-de-en-handbok-i- kommunikasjon-pa-tvers-av-kulturer.pdf

Lov og rammeverk

Lov om grunnskolen og den videregående opplæring (Opplæringsloven): http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61

Forskrift til opplæringsloven: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724

Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (Arbeidsmiljøloven): http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62

Overordnet del av læreplanen: Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen (udir.no)

Læreplanverket: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/

Samfunnskontrakten for flere læreplasser (2016 – 2020): https://www.udir.no/globalassets/samfunnskontrakt-for-flere-lareplasser-2016--2020.pdf

Kompendie (hentet fra flere fagbøker) 

Leer-Salvesen, P. (2021) Etikk for profesjonelle. Bergen: Fagbokforlaget.

Pettersen, R. og Løkke, J (2019). Veiledning i praksis-grunnleggende ferdigheter. Oslo: Universitetsforlaget

Spurkeland, J (2016) Relasjonskompetanse. Resultater gjennom samhandling. Oslo: Universitetsforlaget.

Tveiten, S. (2019). Veiledning – mer enn ord. Bergen: Fagbokforlaget.

Aktuelle nettadresser

 

 

 

Pensumliste
40AL04A Veileders roller og oppgaver - sted