40AL04A Veileders roller og oppgaver - sted
40AL04A Veileders roller og oppgaver - sted
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40AL04A
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramVeiledning av lærlinger
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng7
- EmneansvarligEdutorium Admin, Ove Morten Austdal, Anne Lill Oppheim, Hilde Marie Aas
Om emnet
Lover og styrende dokumenter
- Opplæringsloven med forskrift
- Rettigheter og plikter i opplæringsforholdet
- Læreplaner
- Overordnet del av læreplanen
- Læreplaner for fag
- Arbeidsmiljøloven og HMS
- Ulike veier mot et fagbrev
- Samarbeidsavtaler
Mottak av lærlinger
- Forberedelse i bedriften
- Mottaksplan, ansvarsfordeling og oppfølging
- Arbeidsreglement
- Nytilsatt på arbeidsplassen
- Introduksjonsprogram
- Internkontroll
- Forventningssamtale
- Overgangen mellom skole og lærebedrift
- Kunnskap og formidling om egen arbeidsplass og sektor
- Ungdom og psykisk helse
Kommunikasjon og veiledningsferdigheter
- Kommunikasjonens betydning
- Målrettet kommunikasjon
- Tverrkulturell kommunikasjon
- Relasjonskompetanse
Samarbeid og gruppeprosesser
- Gruppeprosesser og gruppedynamikk
- Kultur og roller på arbeidsplassen
- Opplæringskontor
- Samarbeid skole – arbeidsliv
- Trepartssamarbeid om opplæring i bedrift (samfunnskontrakten)
Etikk og holdninger
- Etiske prinsipper
- Yrkesetiske retningslinjer
- Holdninger og verdier
Bruk av digitale verktøy
- Grunnleggende kunnskap i bruk av Office og digital læringsplattform
- Bruk av digitale verktøy til dokumentasjon og informasjon
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har innsikt i sentralt lov- og rammeverk som gjelder egen veilederrolle og ansvar, samt bedriftsinterne og Utdanningsdirektoratets kvalitetsvurderingssystem for fagopplæringen
- forstår betydning av samarbeid skole-arbeidsliv for verdiskaping i egen bransje og i samfunnet forøvrig
- har kunnskap om forberedelse og planer for mottak av nye lærlinger i en bedrift
- har kunnskap om kommunikasjon og veiledning i fagopplæringen
- har kunnskap om gruppeprosesser
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende kommunikasjons- og veiledningsteknikker i egen veiledningspraksis
- kan ved mottak av lærlinger kartlegge behov for planer og tiltak
- kan oppdatere sin kunnskap om sentrale lover, forskrifter, styrende dokumenter og læreplanverk
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for yrkesetiske prinsipper for veiledning av lærlinger i egen bransje
- har utviklet en yrkesetisk grunnholdning til egen rolle og oppgaver i veiledning av lærlinger
- kan utføre veiledning av lærlinger etter bransjens og samfunnets behov for kvalitet i fagopplæringen
- kan bygge relasjoner med kolleger på egen arbeidsplass og eksterne samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv
- kan delta i å utvikle opplæringstilbudet til lærlinger i egen bedrift
Arbeidsinnsats
Det må beregnes 8 – 10 timer pr. uke til selvstudie. Selvstudie er den tid studenten må beregne å bruke på arbeidskrav, studiekrav, gruppearbeid og fagstoff utover skoledagene
Det skal gjennomføres 3 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav.
Utdypende informasjon om arbeideskravenes og studiekravets innhold, og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.
Vurdering
Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått
Studiekravet vurderes med bokstavkarakterer A - F
Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer
Arbeids- og læringsaktiviteter
Dialogundervisning
Veiledning
Gruppearbeid
Praktiske øvelser
Selvstudium
Pensumliste
Studentene får fullstendig pensumliste ved oppstart av studie.
EMNE 1
Fagbøker
Austli Børslett; Edel J. [et al.] (2011) La etikken blomstre i praksis: en bok om systematisk refleksjon i arbeidshverdagen. Boken er tilgjengelig på nett: https://www.med.uio.no/helsam/tjenester/kunnskap/etikk-helsetjenesten/praksis/systematisk- etikkarbeid/etikkbok-refleksjon2011.pdf
Djupvik, A.E. og Haaland, G. (2022) Veileder- og instruktørhåndboka Oslo: Pedlex
Fagbokforlaget(2021) Fagopplæring i bedrift 2021-23. Håndbok om rettigheter og plikter,arbeidsmåter og vurdering i læreforhold.
Haaland,G. og Nilsen S.E.. (2023). Læring gjennom praksis. En grunnbok i yrkesdidaktikk. Oslo: Pedlex
Lynghaug, E. (red.). Fagopplæringsboka 2023-2024 Oslo: Kommuneforlaget
Skau, G.M. (2017). Gode fagfolk vokser - personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen (5.utgave).
Vi og De. En håndbok om kommunikasjon på tvers av kulturer. https://www.imdi.no/globalassets/dokumenter/andre-filer/vi-og-de-en-handbok-i- kommunikasjon-pa-tvers-av-kulturer.pdf
Lov og rammeverk
Lov om grunnskolen og den videregående opplæring (Opplæringsloven): http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61
Forskrift til opplæringsloven: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724
Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (Arbeidsmiljøloven): http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62
Overordnet del av læreplanen: Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen (udir.no)
Læreplanverket: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/
Samfunnskontrakten for flere læreplasser (2016 – 2020): https://www.udir.no/globalassets/samfunnskontrakt-for-flere-lareplasser-2016--2020.pdf
Kompendie (hentet fra flere fagbøker)
Leer-Salvesen, P. (2021) Etikk for profesjonelle. Bergen: Fagbokforlaget.
Pettersen, R. og Løkke, J (2019). Veiledning i praksis-grunnleggende ferdigheter. Oslo: Universitetsforlaget
Spurkeland, J (2016) Relasjonskompetanse. Resultater gjennom samhandling. Oslo: Universitetsforlaget.
Tveiten, S. (2019). Veiledning – mer enn ord. Bergen: Fagbokforlaget.
Aktuelle nettadresser