40AL04A Veileders roller og oppgaver - sted

40AL04A Veileders roller og oppgaver - sted

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40AL04A
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Veiledning av lærlinger
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      7
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin, Ove Morten Austdal, Anne Lill Oppheim, Hilde Marie Aas

Om emnet

Lover og styrende dokumenter

  • Opplæringsloven med forskrift
    • rettigheter og plikter i opplæringsforholdet
  • Læreplaner
    • Overordnet del av læreplanen
    • Læreplaner for fag
  • Arbeidsmiljøloven og HMS
  • Yrkesfagløftet
  • Ulike veier mot et fagbrev
  • Samarbeidsavtaler

Mottak av lærlinger

  • Forberedelse i bedriften
  • Mottaksplan, ansvarsfordeling og oppfølging
  • Arbeidsreglement
  • Nytilsatt på arbeidsplassen
    • Introduksjonsprogram
    • Internkontroll
  • Forventningssamtale
  • Overgangen mellom skole og lærebedrift
  • Kunnskap og formidling om egen arbeidsplass og sektor
  • Ungdom og psykisk helse

 

Kommunikasjon og veiledningsferdigheter

  • Kommunikasjonens betydning
    • Målrettet kommunikasjon
    • Tverrkulturell kommunikasjon
  • Relasjonskompetanse

 

Samarbeid og gruppeprosesser

  • Gruppeprosesser og gruppedynamikk
  • Kultur og roller på arbeidsplassen
  • Opplæringskontor
  • Samarbeid skole – arbeidsliv
  • Trepartssamarbeid om opplæring i bedrift (samfunnskontrakten)
  • Lærlingeløftet

 

Etikk og holdninger

  • Etiske prinsipper
  • Yrkesetiske retningslinjer
  • Holdninger og verdier

 

Bruk av digitale verktøy

  • Grunnleggende kunnskap i bruk av Office og digital læringsplattform
  • Bruk av digitale verktøy til dokumentasjon og informasjon

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har innsikt i sentralt lov- og rammeverk som gjelder egen veilederrolle og ansvar
  • forstår betydning av samarbeid skole-arbeidsliv for verdiskaping i egen bransje og i samfunnet for øvrig
  • har kunnskap om forberedelse og planer for mottak av nye lærlinger i en bedrift
  • har kunnskap om kommunikasjon og veiledning i fagopplæringen
  • har kunnskap om gruppeprosesser
  • har kuinnskap om ungdom og psykisk helse

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kommunikasjons- og veiledningsteknikker i egen veiledningspraksis
  • kan ved mottak av lærlinger kartlegge behov for planer og tiltak
  • kan oppdatere sin kunnskap om sentrale lover, forskrifter, styrende dokumenter og læreplanverk

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for yrkesetiske prinsipper for veiledning av lærlinger i egen bransje
  • har utviklet en yrkesetisk grunnholdning til egen rolle og oppgaver i veiledning av lærlinger
  • kan bygge relasjoner med kolleger på egen arbeidsplass og eksterne samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv
  • kan delta i å utvikle opplæringstilbudet til lærlinger i egen bedrift

Arbeidsinnsats

Det skal gjennomføres 3 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav. Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått, studiekravet vurderes med bokstavkarakter.

Utdypende informasjon om arbeideskravenes og studiekravets innhold, og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.

 

Vurdering

Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått

Studiekravet vurderes med bokstavkarakterer A - F

Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger/undervisning

Veiledning

Gruppearbeid

Praktiske øvelser

Selvstudium

Pensumliste

EMNE 1

Fagbøker

Austli Børslett; Edel J. [et al.] (2011) La etikken blomstre i praksis: en bok om systematisk refleksjon i arbeidshverdagen. Boken er tilgjengelig på nett: https://www.med.uio.no/helsam/tjenester/kunnskap/etikk-helsetjenesten/praksis/systematisk- etikkarbeid/etikkbok-refleksjon2011.pdf 

Djupvik, A.E. og Haaland, G. (2022) Veileder- og instruktørhåndboka Oslo: Pedlex

Tema: Fag og yrkesopplæring

Tema: Læringsarbeid i praksis

Haaland S. Grete og Nilsen Sigmund E. (2020). Læring gjennom praksis, innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen. En grunnbok i yrkesdidaktikk. Oslo: Pedlex 

Kap. 5: Sentrale dokumenter i fag- og yrkesopplæringen

Lynghaug, E. D. Fagopplæringsboka 2022-2023. Oslo: Kommuneforlaget

Kap. 1: Oversikt over norsk fagopplæring

Kap. 4: Hvordan opprettes lærekontrakt eller opplæringskontrakt 

Kap. 5: Lærebedriftens plikter og rettigheter 

Kap. 6: Faglig leders ansvar og oppgaver, instruktørens arbeid 

Kap. 7: Lærlingens rettigheter og plikter 

Kap. 12: Praksiskandidater 

Kap. 13: Opplæringskontor og opplæringsring 

Kap. 14: Heving av lærekontrakter og opplæringskontrakter 

Kap. 16: Digital kompetanse i fag- og yrkesopplæringen

Skau, Greta Marie (2017). Gode fagfolk vokser - personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen (5.utgave). 

Kap. 2: Møte mellom mennesker som yrkesutøvelse 

Kap. 3: Personlig kompetanse - en viktig del av profesjonaliteten.

Kap. 4: Kommunikasjon og personlig kompetanse

Vi og De. En håndbok om kommunikasjon på tvers av kulturer.  https://www.imdi.no/globalassets/dokumenter/andre-filer/vi-og-de-en-handbok-i- kommunikasjon-pa-tvers-av-kulturer.pdf

 

Lov og rammeverk

Lov om grunnskolen og den videregående opplæring (Opplæringsloven): http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61

Forskrift til opplæringsloven: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724

Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (Arbeidsmiljøloven): http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62

Overordnet del av læreplanen: Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen (udir.no)

Læreplanverket: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/

Aktuelle nettadresser

Kvalitet i fagopplæringen: https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/kvalitetsarbeid-i-opplaringen/

Meld. St 20 (2012 – 2030). På rett vei. Kvalitet og mangfold i fellesskolen: https://www.regjeringen.no/contentassets/53bb6e5685704455b06fdd289212d108/no/pdfs/stm2 01220130020000dddpdfs.pdf

Samfunnskontrakten for flere læreplasser (2016 – 2020): https://www.udir.no/globalassets/samfunnskontrakt-for-flere-lareplasser-2016--2020.pdf

Kursmateriell i fagopplæring: https://www.udir.no/utdanningslopet/videregaende-opplaring/etterutdanningsmateriell-fag-og- yrkesopplaring/

 

Kompendie (hentet fra flere fagbøker) - kjøpes på skolen

Leer-Salvesen, P. (2021) Etikk for profesjonelle. Bergen: Fagbokforlaget.

Pettersen, R. og Løkke, J (2019). Veiledning i praksis-grunnleggende ferdigheter. Oslo: Universitetsforlaget

Spurkeland, J (2016) Relasjonskompetanse. Resultater gjennom samhandling. Oslo: Universitetsforlaget.

Tveiten, S. (2019). Veiledning – mer enn ord. Bergen: Fagbokforlaget.

 

Anbefalt tilleggslitteratur

Lynghaug, E. (2018). Håndbok for lærlinger. Oslo: Kommuneforlaget.

Skau, Greta Marie (2017). Gode fagfolk vokser - personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen (5.utgave).

Tveiten, Sidsel (2013). Veiledning – mer enn ord. Bergen: Fagbokforlaget.

 

Pensumliste
40AL04A Veileders roller og oppgaver - sted