EITDDAK 01TD55F Prediksjon og prognoser
EITDDAK 01TD55F Prediksjon og prognoser
- Emnebeskrivelse
- EmnekodeEITDDAK 01TD55F
 - StudieprogramDataanalytiker
 - Studiepoeng5
 - StudiestedKongsberg
 - StudienivåFagskole nivå 5.2
 - EmneansvarligGry Brubakk Fossan
 
 
Temaer
Prediksjon og prognoser
- Prognose og prediksjon basert på historiske tall
 - KI modeller
 
Studenten:
- Har kunnskap om kunstig intelligens (KI) modeller og deres anvendelser i prediksjon og prognoser
 - Har kunnskap om prinsippene for prognoser og hvordan historiske data kan brukes til å forutsi fremtidige trender
 - Kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om de nyeste metodene og teknikkene innen KI-modeller og prediksjon
 - Har kunnskap om verktøy og metoder for å implementere og evaluere prediksjonsmodeller
 
Studenten
- Kan anvende KI-modeller for å utføre prediksjoner basert på historiske data
 - Kan bruke relevante verktøy for å utføre prognoser og prediksjoner
 - Kan kartlegge en situasjon om historiske data for å identifisere mønstre og trender som kan brukes i prediksjonsmodeller
 - Kan kartlegge en situasjon for å evaluere prediksjonsmodeller ved bruk av passende metoder og teknikker
 - Kan anvende faglig kunnskap for å forbedre nøyaktigheten og påliteligheten til prediksjonsmodeller
 
Studenten
- Har utviklet en etisk grunnholdning for juridiske problemstillinger knyttet til bruk av KI-modeller og prediksjon
 - Har forståelse for egen faglig utøvelse og kan justere denne under veiledning
 - Kan bygge relasjoner og samarbeide effektivt i tverrfaglige team for å løse komplekse datarelaterte utfordringer
 - Kan utvikle arbeidsmetoder for innovasjon og forbedring av prediksjonsprosesser i en organisasjon
 - Har forståelse for viktigheten av kontinuerlig læring og utvikling innen KI og prediksjonsmodeller
 
Arbeidskrav
- Gjennomføre obligatoriske innleveringsoppgaver
 - Studentene får grundig tilbakemelding på arbeidskrav og vurderes bestått/ikke bestått
 - Arbeidskravene må være bestått for å gjennomføre kurset/få avsluttende vurdering
 
Det gjennomføres obligatoriske arbeidskrav i emnet. Disse vurderes til godkjent/ikke godkjent. Antall arbeidskrav fremkommer i emnets fremdriftsplan.
Det foretas en helhetlig vurdering i emnet. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.
Nettbaserte forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, presentasjoner, refleksjoner og diskusjoner