EITDDAK 01TD55F Prediksjon og prognoser
EITDDAK 01TD55F Prediksjon og prognoser
- Emnebeskrivelse
- EmnekodeEITDDAK 01TD55F
- StudieprogramDataanalytiker
- Studiepoeng5
- StudiestedKongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- EmneansvarligGry Brubakk Fossan
Temaer
Prediksjon og prognoser
- Prognose og prediksjon basert på historiske tall
- KI modeller
Studenten:
- Har kunnskap om kunstig intelligens (KI) modeller og deres anvendelser i prediksjon og prognoser
- Har kunnskap om prinsippene for prognoser og hvordan historiske data kan brukes til å forutsi fremtidige trender
- Kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om de nyeste metodene og teknikkene innen KI-modeller og prediksjon
- Har kunnskap om verktøy og metoder for å implementere og evaluere prediksjonsmodeller
Studenten
- Kan anvende KI-modeller for å utføre prediksjoner basert på historiske data
- Kan bruke relevante verktøy for å utføre prognoser og prediksjoner
- Kan kartlegge en situasjon om historiske data for å identifisere mønstre og trender som kan brukes i prediksjonsmodeller
- Kan kartlegge en situasjon for å evaluere prediksjonsmodeller ved bruk av passende metoder og teknikker
- Kan anvende faglig kunnskap for å forbedre nøyaktigheten og påliteligheten til prediksjonsmodeller
Studenten
- Har utviklet en etisk grunnholdning for juridiske problemstillinger knyttet til bruk av KI-modeller og prediksjon
- Har forståelse for egen faglig utøvelse og kan justere denne under veiledning
- Kan bygge relasjoner og samarbeide effektivt i tverrfaglige team for å løse komplekse datarelaterte utfordringer
- Kan utvikle arbeidsmetoder for innovasjon og forbedring av prediksjonsprosesser i en organisasjon
- Har forståelse for viktigheten av kontinuerlig læring og utvikling innen KI og prediksjonsmodeller
Arbeidskrav
- Gjennomføre obligatoriske innleveringsoppgaver
- Studentene får grundig tilbakemelding på arbeidskrav og vurderes bestått/ikke bestått
- Arbeidskravene må være bestått for å gjennomføre kurset/få avsluttende vurdering
Det gjennomføres obligatoriske arbeidskrav i emnet. Disse vurderes til godkjent/ikke godkjent. Antall arbeidskrav fremkommer i emnets fremdriftsplan.
Det foretas en helhetlig vurdering i emnet. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.
Nettbaserte forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, presentasjoner, refleksjoner og diskusjoner