EITDDAK 01TD55A Innføring i dataanalyse og datadrevet beslutningstaking

EITDDAK 01TD55A Innføring i dataanalyse og datadrevet beslutningstaking

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      EITDDAK 01TD55A
    • Studieprogram
      Dataanalytiker
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Gry Brubakk Fossan
Undervisningssemestere
2025 Høst
2026 Vår
2026 Høst
2027 Vår
Emnets innhold

Temaer:

Introduksjon til dataanalyse

  • Grunnleggende prinsipper for dataanalyse  
  • Dataens rolle i beslutningstaking  

Datakvalitet og dataintegritet

  • Verktøy for dataanalyse 
  • Datakvalitet og dataintegritet
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • Har kunnskap om begreper, prosesser, verktøy og metoder for dataanalyse
  • Kan vurdere sine yrkesfaglige kunnskaper om dataanalyse
  • Kjenner til bransjens betydning av dataanalyse i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter

Studenten

  • Kan anvende ulike verktøy og teknikker for å analysere data og trekke meningsfulle konklusjoner
  • Kan kartlegge og finne løsninger knyttet til datakvalitet og dataintegritet
  • Kan gjøre rede for sine valg av verktøy for presentasjon av dataanalysefunn på en forståelig måte til ulike målgrupper
Generell kompetanse

Studenten

  • Har innsikt i etiske problemstillinger knyttet til dataanalyse og datadrevet beslutningstaking
  • Kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • Kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser ved bruk av dataanalyse
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Gjennomføre obligatoriske innleveringsoppgaver
  • Studentene får grundig tilbakemelding på arbeidskrav og vurderes bestått/ikke bestått
  • Arbeidskravene må være bestått for å gjennomføre kurset/få avsluttende vurdering
Vurdering

Det gjennomføres obligatoriske arbeidskrav i emnet. Disse vurderes til godkjent/ikke godkjent. Antall arbeidskrav fremkommer i emnets fremdriftsplan.

Det foretas en helhetlig vurdering i emnet. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.