EIHOMVF 01HH90E-24 Konsekvenser av sykdom og behandling og iverksetting av tiltak
EIHOMVF 01HH90E-24 Konsekvenser av sykdom og behandling og iverksetting av tiltak
- Emnebeskrivelse
- EmnekodeEIHOMVF 01HH90E-24
- StudieprogramMedisinsk virksomhet
- Studiepoeng10
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
5a) Helhetlig tilnærming og omsorg
- Akutt versus kronisk syk
- Hva innebærer det å leve med progredierende sykdom
- Å være akutt kritisk syk
- Å mestre psykisk stress
- Utrygghet
- Sårbarhet
- Egenomsorg og helserelatert livskvalitet
- Personorientert og helsefremmende perspektiver – «Hva er viktig for deg?»
- Empowerment, mestring og aktiv deltakelse
- Ivaretakelse av voksne pårørende og barn som pårørende – kartlegging av pårørendes behov
5b) Konsekvenser av sykdom og behandling
- Observasjon, kartlegging, vurdering og behov for tiltak knyttet til:
- Grunnleggende behov og allmenntilstand
- Væske og ernæringsmessig risiko (dehydrering, sykdomsrelatert underernæring, reernæringssyndrom, kakeksi)
- Oppfølging av ernæringsstatus – ernæringsstøttende tiltak
- Smerte og smertebehandling
- Fatigue
- Stomi, PEG, nasogastrisk sonde
- Legemidler, legemiddelhåndtering, polyfarmasi og interaksjoner
- Fall/ risiko for fall
- Eksistensielle behov
- Psykososiale behov
- Kriser og bearbeidelse av disse
- Iverksette og vurdere tiltak der det er egenomsorgssvikt
5C) Palliativ omsorg og behandling
- Helhetlig omsorg og ivaretakelse av grunnleggende behov
- Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjon med den alvorlig syke og døende
- Kommunikasjon og ivaretakelse av pårørende
- Forhåndssamtaler
- Observasjon, kartlegging og vurdering av symptomer
- Smerter
- Dyspnòe
- Kvalme/ oppkast
- Obstipasjon
- Munnhuleproblemer
- Angst/ depresjon
- Delirium
- Tørste/ ernæringsutfordringer
- Standardiserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy
- Symptomlindring
- Medikamentell
- Ikke- medikamentell og omsorg
- Pleie og omsorg ved livets slutt
- Den døende pasient - de siste dager og timer
- Tiltaksplanen Livets siste dager (LSD)
- Etiske utfordringer i livets sluttfase
- Medikamentell symptomlindring ved livets slutt
- Ivaretakelse av etterlatte
Studenten:
- har kunnskap om hva det kan innebære å leve med kronisk progredierende sykdom og pasientens opplevelse av det å bli akutt kritisk syk
- har kunnskap om hvordan sykdom og behandling kan påvirke pasienten fysisk, psykisk sosialt og eksistensielt, og om kommunikasjon ved kriser hos pasienter og pårørende
- har kunnskap om hva den enkelte pasient og helsepersonell kan gjøre for å fremme helse, forebygge og begrense konsekvenser av sykdom og behandling
- har kunnskap om palliasjon og hva det innebærer av behandling og omsorg til pasienter med uhelbredelig sykdom med kort forventet levetid og ivaretakelse av pårørende
- har kunnskap om tiltaksplanen «Livets siste dager»
- har kunnskap om symptomer og tiltak som forebygger og lindrer symptomer hos pasienter med uhelbredelig sykdom med kort forventet levetid
- har kunnskap om relevante kartleggingsverktøy som kan brukes for å observere, dokumentere og vurdere symptomer hos pasienter med alvorlig og uhelbredelig sykdom med kort forventet levetid
- har kunnskap om endringer i pasientens tilstand som kan tyde på at døden er nært forestående
- har innsikt i nasjonale planer, retningslinjer og anbefalinger knyttet til palliasjon og lindring i livets sluttfase
- forstår hva det betyr å ha en helhetlig tilnærming i behandling, pleie og omsorgsutøvelsen til voksne og eldre pasienter og deres pårørende
Studenten
- kan anvende kunnskap om konsekvenser av sykdom og behandling for å observere, vurdere og iverksette tiltak i samarbeid med pasient, pårørende og annet helsepersonell
- kan anvende relevante observasjonsskjemaer for å kartlegge helsetilstand, ressurser og behov for å identifisere symptomer og iverksettelse av tiltak
- kan anvende kunnskap om palliasjon og symptomlindring til pasienter med uhelbredelig sykdom og kort forventet levetid for å planlegge og iverksette tiltak i samarbeid med pasient, pårørende og annet helsepersonell
- kan anvende kommunikasjonsteknikker for å identifisere pårørendes belastning og behov for støtte
- kan kartlegge og identifisere faglige og etiske problemstillinger knyttet til pasienter med kronisk sykdom eller palliative og deres pårørende
Studenten
- kan innenfor eget ansvars- og kompetanseområde utføre behandlende, forebyggende og lindrende tiltak til voksne og eldre pasienter
- kan utføre pleie og omsorg med utgangspunkt i voksne og eldre pasienters ressurser, individuelle behov og ønsker som ivaretar pasientens integritet og faglig forsvarlighet
- har forståelse for eget ansvars- og kompetanseområde knyttet til behandling, pleie og omsorg til pasient og pårørende
- har forståelse for hva det innebærer for pasient og pårørende at helsepersonell viser trygghet og kompetanse i utøvelsen av behandling, pleie og omsorg
- har utviklet etiske grunnholdninger gjennom refleksjon over utfordringer og dilemmaer i møte med pasienter med uhelbredelig sykdom og kort forventet levetid og deres pårørende
- kan bygge relasjoner og samarbeide med pasient, pårørende og annet helsepersonell for å ivareta pasientens helhetlige behov knyttet til sykdom, behandling og død
Arbeidskrav
- Individuell skriftlig oppgave - Casebasert med fokus på konsekvenser av sykdom og behandling
- Gruppeoppgave med presentasjon
- Refleksjonsnotat om egen læring etter gjennomført emne
Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for karakter i emnet
75% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I alle emner skal det settes en endelig emnekarakter som fremgår på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F
Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, presentasjon, ferdighetstrening/ simulering, refleksjoner og diskusjoner.
Arbeidstøy skal benyttes under simulering- og ferdighetstrening på skolen. Studenten skal sørge for å ta med eget arbeidstøy til bruk ved gjennomføring av disse aktivitetene.