EIHOMVF 01HH90D-24 Systematiske observasjoner og vurderinger ved forverret helsetilstand
EIHOMVF 01HH90D-24 Systematiske observasjoner og vurderinger ved forverret helsetilstand
- Emnebeskrivelse
- EmnekodeEIHOMVF 01HH90D-24
- StudieprogramMedisinsk virksomhet
- Studiepoeng10
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
4a) Tidlig oppdagelse av forverret somatisk tilstand og iverksettelse av tiltak
- Vitale parametere og gjennomføring av ABCDE- metodikk
- Akutt og subakutt funksjonssvikt
- Kartleggingsverktøy og standardiserte observasjonsskjemaer; F.eks.; NEWS 2, Q-sofa, Glascow Coma Scale, FAST, MADRS, CAM, 4AT
- Dokumentasjon
- ISBAR – kommunikasjonsverktøy for sikker kommunikasjon mellom helsepersonell om pasientobservasjoner, tiltak og behandling
- Kommunikasjon og samhandling mellom helsepersonell og pasienten
4b) Praktiske ferdigheter og prosedyrer
- Det kliniske blikk
- Respirasjonsfrekvens
- O2- metning
- BT
- Puls
- Bevissthetstilstand
- Blodsukkermåling
- Temp
- Bruk av kartleggingsverktøy
- Aktuelle prosedyrer og observasjoner, som f.eks.; Ulike kateter og sonder, til – og fra kobling av infusjon (klare væsker), forstøverbehandling, ren intermitterende kateterisering (RIK)
4c) HHLR
- Teoretisk gjennomgang av livreddende førstehjelp
- Praktisk trening i ferdigheter knyttet til hjerte- lungeredning og hjertestarter
4d) Etisk refleksjon og lovverk
- Pasient- og brukerrettighetsloven
- Helsepersonelloven
- Forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten
- Etiske utfordringer og beslutninger i møte med akutt og kritisk syke
Studenten:
- har kunnskap om ABCDE metodikk
- har kunnskap om standardiserte observasjons- og kartleggingsverktøy
- har kunnskap om kommunikasjonsverktøy knyttet til rapportering av forverret helsetilstand
- har kunnskap om undersøkelsesmetoder knyttet til respirasjon, sirkulasjon, temperatur og bevissthetstilstand
- har kunnskap om livreddende førstehjelp, hjertelungeredning og bruk av hjertestarter
- har kjennskap til de ulike yrkesgruppers funksjons- og ansvarsområder innen pleie- og omsorgstjenesten
- har innsikt i helsepersonelloven, pasientrettighetsloven og forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten
- forstår betydningen av eget ansvarsområde som fagarbeider med videreutdanning innen Medisinsk virksomhet
Studenten
- kan kartlegge situasjoner ved bruk av ABCDE metodikk i observasjoner av pasienter for å utføre ulike undersøkelsesmetoder og iverksette tiltak som forebygger forverrelser
- kan anvende kunnskap om standardiserte observasjons- og kartleggingsverktøy for å kunne oppdage sykdom og forverrelse i et tidlig stadium
- kan anvende relevante prosedyrer i egen faglig utøvelse
- kan anvende kunnskap om ulike kommunikasjonsverktøy for å registrere, vurdere og rapportere endringer i pasientens tilstand
- kan anvende faglig kunnskap for å utføre livreddende førstehjelp, for å utføre hjerte-lungeredning og for anvendelse av hjertestarter
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger innen observasjon og vurdering av pasienter
Studenten
- har forståelse for eget ansvarsområde ved anvendelse av observasjons- og kartleggingsverktøy med innsikt i kvalitet og pasientsikkerhet
- har forståelse for betydningen av å anvende kommunikasjonsverktøy for å registrere og rapportere endring i pasientens tilstand
- har utviklet en etisk grunnholdning i arbeidet med observasjon og vurdering av pasienter i helse- og omsorgstjenesten
- har forståelse for etiske utfordringer i møte med den akutt syke pasient
- kan utføre arbeidsmetoder som innebærer observasjon og vurdering av pasienter i samarbeid med aktuelle yrkesgrupper og etter gjeldene prosedyrer
- kan bygge relasjoner, arbeide tverrfaglig og samarbeide med andre faggrupper i arbeidet med den akutt syke pasient
- kan utvikle tjenester som involverer observasjon og vurdering av pasienter/ brukergrupper gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen
Arbeidskrav
- Individuell skriftlig oppgave – Casebasert, med fokus på praktiske ferdigheter i observasjons- og undersøkelsesmetoder
- Praktisk gruppeoppgave – Simulering, etterfulgt av refleksjon
- Refleksjonsnotat om egen læring etter gjennomført emne
Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for karakter i emnet
75% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I alle emner skal det settes en endelig emnekarakter som fremgår på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F
.
Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, presentasjon, ferdighetstrening/ simulering, refleksjoner og diskusjoner.
Arbeidstøy skal benyttes under simulering- og ferdighetstrening på skolen. Studenten skal sørge for å ta med eget arbeidstøy til bruk ved gjennomføring av disse aktivitetene.