EIHOMVF 01HH90C-24 Geriatrisk vurderingskompetanse

EIHOMVF 01HH90C-24 Geriatrisk vurderingskompetanse

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      EIHOMVF 01HH90C-24
    • Studieprogram
      Medisinsk virksomhet
    • Studiepoeng
      5
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2025 Vår
Emnets innhold

3a) Multisyke eldre med sammensatte utfordringer

  • Geriatrisk vurdering, utredning, diagnostikk og kartleggingsverktøy (Comprehensive Geriatric Assessment CGA)
  • Den skrøpelige (frail) eldre
    • Årsaker til skrøpelighet
    • Kartlegging av skrøpelighet - Clinical Frailty Scale (CFS)
    • Skrøpelighet og geriatriske syndromer
    • Den skrøpelige eldre med funksjonsnedsettelse
    • Typisk og atypisk symptombilde
  • Legemiddelbehandling og legemiddelrelaterte problemer hos eldre
    • Bivirkning, interaksjoner og polyfarmasi
    • Samtidige sykdommer og bruk av medikamenter – multimorbiditet

3b) Observasjon, kartlegging og vurdering av funksjonssvikt

  • Akutt sykdom hos eldre – typisk og atypisk symptombilde
  • Funksjonssvikt
    • Kronisk-, subakutt- og akutt funksjonssvikt
  • Konsekvenser av funksjonssvikt
  • Helseutfordringer
    • Kognitiv svikt og sårbarhet
    • Smerter (akutt/kronisk)
    • Delir
    • Fall og fallskader
  • Overbehandling, underbehandling og behandlingsbegrensning
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten: 

  • har kunnskap om hva som kjennetegner den geriatriske pasient og hvordan sykdom og funksjonssvikt kan opptre annerledes og mer kompleks hos eldre enn hos yngre
  • har kunnskap om kjennetegn på skrøpelighet hos eldre, symptomer på akutt, subakutt og kronisk funksjonssvikt og hvordan dette kan få konsekvenser for funksjonsevne, selvhjulpenhet og livskvaliteten til pasienten
  • har kunnskap om legemiddelbehandling og legemiddelrelaterte problemer hos den geriatriske pasient
  • har kunnskap om relevante observasjons- og kartleggingsverktøy som benyttes til den geriatriske pasient for å dokumentere ressurser, behov og funksjonsnivå
  • kan oppdatere sin kunnskap om behandling, pleie og omsorg til den geriatriske pasient for å sikre faglig forsvarlighet og kvalitet i yrkesutøvelsen
  • forstår betydningen av kommunikasjon i samhandlingen med den geriatriske pasient, pårørende og kollegaer
  • forstår betydningen av å ivareta den eldres autonomi, verdighet og samvalg ved kronisk, subakutt og akutt funksjonssvikt
Ferdigheter

Studenten 

  • kan anvende kunnskap om den geriatriske pasient, sykdom og funksjonssvikt for å identifisere og iverksette tiltak som ivaretar pasientens behov i samarbeid med pasient, pårørende og annet helsepersonell
  • anvende relevante observasjons- og kartleggingsverktøy for å dokumentere helsetilstand, funksjonsnivå, ressurser og symptomer hos den geriatriske pasient
  • kan kartlegge situasjoner og identifisere etiske dilemmaer som kan oppstå i møte med multisyke eldre
  • kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant i arbeide med multisyke eldre pasienter
Generell kompetanse

Studenten 

  • har forståelse for at geriatrisk vurdering, utredning og diagnostikk krever en helhetlig og tverrfaglig tilnærming
  • har forståelse for hvordan bruk av relevante observasjons- og kartleggingsverktøy bidrar til å kvalitetssikre behandling, pleie og omsorg til den geriatriske pasient
  • kan utføre pleie og omsorg knyttet til den geriatriske pasient etter ønsker og individuelle behov som ivaretar brukermedvirkning, samvalg og mestring
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Individuell skriftlig oppgave - Casebasert med fokus på den skrøpelige eldre med funksjonssvikt
  • Refleksjonsnotat om egen læring etter gjennomført emne

Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for karakter i emnet. Det forutsettes tilstedeværelse i timene med tilbakemelding ved fravær. Dette med tanke på grunnlag for vurdering. 

Oppmøteplikt

75% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen  på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering
  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent

I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I alle emner skal det settes en endelig emnekarakter som fremgår på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.

  • Emnet vurderes med karakterskala A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, presentasjon, ferdighetstrening/ simulering, refleksjoner og diskusjoner.

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.