EIHOMVF 01HH90B Medisinske sykdomstilstander
EIHOMVF 01HH90B Medisinske sykdomstilstander
- Emnebeskrivelse
- EmnekodeEIHOMVF 01HH90B
- StudieprogramMedisinsk virksomhet
- Studiepoeng15
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
2 a) Kroniske og progredierende sykdommer
Anatomi/ fysiologi, sykdomslære, symptomer, behandling, vurdering og iverksetting av tiltak ved:
- Hjerte- karsykdommer; Hjertesvikt, Iskemisk hjertesykdom ,Arytmier, Hypertensjon, hjerneslag
- Kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS)
- Kronisk nyresvikt
- Sykdom i fordøyelsessystemet
- Kreft (generelt symptomer, behandlingsformer og konsekvenser av behandling)
- Diabetes og senkomplikasjoner til diabetes
- Nevrologiske sykdommer; Demens, MS, Parkinsons sykdom, ALS
2 b) Infeksjonssykdommer
- Sykdomsfremkallende mikroorganismer og infeksjoner de forårsaker
- Smittekjeden
- Helseassosierte infeksjoner (HAI) og deres konsekvenser
- Smitte med antibiotika resistente bakterier (MRSA, ESBL, VRE)
- Observasjoner og tegn på infeksjonssykdom
- Urinveisinfeksjoner
- Mage/ tarm infeksjon
- Infeksjoner i sår
- Luftveisinfeksjoner
- Nedsatt immunforsvar
- Smittevernstiltak
- Sykepleie til pasienter som er isolert
2 c) Akutt kritisk sykdom
Pasientforløp ved akutt sykdom, sykdomsmekanismer, symptomer, behandling og iverksetting av tiltak ved:
- Akutt hjertesykdom
- Akutt hjertesvikt
- Hjerteinfarkt
- Angina Pectoris
- Arytmier
- Akutt respirasjonssvikt
- Akutt astmaanfall
- Lungeødem
- Lungeemboli
- Kolsforverring
- Hjerneslag
- Akutt nyresvikt
- Andre akutte tilstander
- Hypotensjon/ hypertensjon
- Epileptiske anfall
- Hyper- og hypoglykemi
- Sepsis og septisk sjokk
- Multiorgansvikt
- Akutt forvirringstilstand – delir
Studenten:
- har kunnskap om utvalgte kroniske og progredierende sykdommer, grunnleggende anatomi og fysiologi, årsaker, symptomer og behandling
- har kunnskap om infeksjonssykdommer, observasjoner som benyttes for å gjenkjenne tegn på infeksjon, smittekjeden og smittevernstiltak
- har kunnskap om akutt kritisk sykdom, sykdomsmekanismer, symptomer og behandling, og om tiltak som må iverksettes ved behov for øyeblikkelig hjelp
- har kjennskap til de ulike yrkesgruppers funksjons og ansvarsområder innen pasientbehandling og pasientforløp knyttet til kroniske og progredierende sykdom, infeksjonssykdommer og akutt kritisk sykdom
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen observasjon, kartlegging og vurdering av voksne og eldre pasienter med utvalgte kroniske og progredierende sykdommer, akutt kritisk sykdom og infeksjonssykdommer
- kan oppdatere sin faglige kunnskap om kroniske og progredierende sykdom, infeksjonssykdommer og akutt kritisk sykdom
Studenten
- kan anvende kunnskap om utvalgte kronisk og progeredierende sykdom for å kunne delta i behandling og observasjon, identifisere symptomer og iverksette tiltak i samarbeid med annet helsepersonell
- kan anvende kunnskap om infeksjonssykdommer, behandling og observasjon for å identifisere tegn på infeksjoner og iverksette smittevernstiltak i samarbeid med annet helsepersonell
- kan anvende kunnskap om akutt kritisk sykdom for å kunne observere og gjenkjenne symptomer og tegn på sykdom og forverring av sykdom, og i samarbeid med annet helsepersonell iverksette tiltak på et tidlig tidspunkt.
- kan finne og bruke informasjon og fagstoff som er relevant i arbeide med voksne og eldre pasienter som har en kronisk og progredierende sykdom, har en infeksjonssykdom eller er akutt kritisk syk
Studenten
- har forståelse for betydningen av egen fagrolle, ansvar og oppgaver i møte med voksne og eldre pasienter som har en kronisk og progredierende sykdom, infeksjonssykdom eller er akutt kritisk syk
- kan utføre smittevernstiltak etter arbeidsplassens prosedyrer og rutiner for kvalitetssikring og internkontroll
- kan utvikle arbeidsmetoder i møte med syke pasienter på en profesjonell og etisk forsvarlig måte, i samarbeid med pasient, pårørende, kollegaer og andre faggrupper
Arbeidskrav
- Individuell skriftlig oppgave - Casebasert med fokus kronisk progredierende sykdom
- Prosjektarbeid i gruppe (inndeling i ulike diagnoser) med tilhørende muntlig presentasjon
- Praktisk gruppeoppgave – Simulering, etterfulgt av refleksjon
- Refleksjonsnotat om egen læring etter gjennomført emne
Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for karakter i emnet. Det forutsettes tilstedeværelse i timene med tilbakemelding ved fravær. Dette med tanke på grunnlag for vurdering
80% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I alle emner skal det settes en endelig emnekarakter som fremgår på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F
Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, presentasjon, ferdighetstrening/ simulering, refleksjoner og diskusjoner.