EIHOMVF 01HH90A Kommunikasjon og samhandling i pasientforløpet
EIHOMVF 01HH90A Kommunikasjon og samhandling i pasientforløpet
- Emnebeskrivelse
- EmnekodeEIHOMVF 01HH90A
- StudieprogramMedisinsk virksomhet
- Studiepoeng7.5
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
1 a) Aktører og organisering i pasientforløpet
- Organisering og koordinering av tjenester
- Kommunale helse- og omsorgstjenester
- Spesialisthelsetjenesten
- Helhetlige og sammenhengende pasientforløp
- Arbeidsmetoder og faglige tilnærminger
- Personorientert tilnærming
- Helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid
- Rehabilitering, individuell plan (IP) og koordinator
- Tiltak for å fremme helsekompetanse
- E- helse og velferdsteknologi
1 b) Kommunikasjon og samhandling
- Profesjonsrollen og profesjonell kommunikasjon
- Relasjonskompetanse
- Konflikt og konflikthåndtering
- Brukermedvirkning, samvalg og empowerment
- Flerkulturellkompetanse
- Kommunikasjon og samhandling med pasienter med minoritetsbakgrunn/ bruk av tolk
- Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid og samhandling
- Helsefagarbeiderens ansvar og rolle i det tverrfaglige samarbeidet
- Dokumentasjon - God utskrivningsprosess
- Kommunikasjon og samarbeid med pårørende
1 c) Etikk, lovverk og juridiske rammer
- Lovverk, forskrifter, nasjonale føringer og retningslinjer for helsetjenesten
- Etisk refleksjon, etisk dilemma og problemløsning
- Faglig forsvarlig og omsorgsfull helsehjelp – hva innebærer det?
- Pasientinvolvering og informert samtykke
- Samtykkekompetanse
- Tvang
Studenten:
- har kunnskap om organisering av den kommunale helse- og omsorgstjenesten og spesialisthelsetjenesten
- har kunnskap om tverrfaglig og tverretatlig samarbeid og koordinering av helsetjenester til voksne og eldre pasienter
- har kunnskap om personorientert tilnærming, helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid og helsekompetanse, og hva dette innebærer for den enkelte pasients deltakelse i beslutninger relatert til egen helse
- har kunnskap om rehabilitering, individuell plan og koordinator og betydningen av e- helse og bruken av velferdsteknologi
- har kunnskap om kommunikasjon, ulike former for kommunikasjon, samhandling og konflikthåndtering
- har kunnskap om etikk, etisk refleksjon og etiske dilemmaer
- har innsikt i relevant lovverk, retningslinjer og forskrifter innen helsetjenesten som regulerer ansvar, rettigheter, plikter på tjenestetilbudet
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om samtykkekompetanse og bruk av tvang
- forstår betydningen av hva helhetlig og sammenhengende pasientforløp innebærer for pasient og deres pårørende
Studenten
- kan anvende kunnskap om personorientert tilnærming, helsefremmende- og sykdomsforebyggende arbeid og helsekompetanse i samarbeid med pasient for å iverksette tiltak som bidrar til å fremme brukermedvirkning, samvalg og empowerment
- kan anvende kunnskap om kommunikasjon som verktøy for å bygge relasjoner og samhandle profesjonelt med pasienter, pårørende, kollegaer og annet helsepersonell, og til å forebygge og håndtere konflikter
- kan kartlegge pasientsituasjoner, identifisere etiske problemstillinger og iverksette tiltak i samarbeid med pasient, pårørende og kollegaer
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger innen det medisinske pasientforløpet
Studenten
- har forståelse for hvordan kommunikasjon, samhandling, etikk og etisk refleksjon påvirker yrkesutøvelsen og ser betydningen av å reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig og etisk.
- har utviklet en etisk grunnholdning i tråd med yrkesetiske retningslinjer og relevant lovverk for å ivareta pasientens brukermedvirkning, integritet og faglig forsvarlighet i yrkesutøvelsen
- kan utføre arbeid med å planlegge, ivareta og gi faglig forsvarlig og omsorgsfull hjelp til voksne og eldre pasienter og deres pårørende i tråd med gjeldende juridiske og etiske retningslinjer og krav
- kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt slik at pasienter, pårørende, kolleger og helsepersonell på tvers av fag opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
Arbeidskrav
- Individuell skriftlig caseoppgave om kommunikasjon og samhandling,
- Gruppeoppgave presentasjon som omhandler etisk refleksjon og dilemma
- Individuelt refleksjonsnotat om egen læring i emnet
Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for karakter i emnet. Det forutsettes tilstedeværelse i timene med tilbakemelding ved fravær. Dette med tanke på grunnlag for vurdering.
80% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20% på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I alle emner skal det settes en endelig emnekarakter som fremgår på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F
Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, presentasjon, ferdighetstrening/ simulering, refleksjoner og diskusjoner.