25TT04E EITKMTK Maskinkonstruksjon med faglig ledelse
25TT04E EITKMTK Maskinkonstruksjon med faglig ledelse
- Emnebeskrivelse
- Emnekode25TT04E EITKMTK
- StudieprogramMaskinteknikk
- Studiepoeng15
- StudiestedKongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- EmneansvarligPer Anton Hansen
Temaer:
- Dataassistert produksjon
- Styrke og dimmensjonerings analyser 1
- Styrke og dimmensjonerings analyser 2
- Konstruksjonsteknikk 1
- Konstruksjonsteknikk og dataassistert konstruksjon
- Hydraulikk
- Varme og strømmingsanalyser
Dataassistert produksjon
- ISO NC-koder
- Generere NC-koder i et DAK-system for bruk i CNC maskiner
- Praktiske øvinger i overføring og utførelse av sponskjærende bearbeiding i CNC maskiner
Styrke og dimensjoneringsanalyser 1
- Uføre statiske styrkeberegninger/analyser i et dataverktøy
Konstruksjonsteknikk 1
- Maskintekniske konstruksjoner
- Dimensjonere
- Maskinkonstruksjoner
- Maskinelementer
- Forbindelser
- Energioverføringer i konstruksjoner
Styrke og dimensjoneringsanalyser 2
- Uføre statiske styrkeberegninger/analyser i et dataverktøy
- Utføre dynamiske styrkeberegninger/analyser i et dataverktøy
- Praktisk korrigering av konstruksjoner etter utførte analyser
- Praktiske øvinger og tester
Konstruksjonsteknikk og dataassistert konstruksjon
- Konstruksjonstekniske oppgaver og analyser i et dataverktøy
- Generative design
Hydraulikk
- Hydrauliske anlegg
- Volumstrøm
- Effekt
- Kraft
- Hastighet
- Koplings skjemaer
- Oppkopling av anlegg
Varme og strømningsanalyser
- Strømningsanalyser for væsker og gasser i et dataverktøy
- Analysere varmeoverføring ved strømning i væsker og gasser i et dataverktøy
- Praktiske øvinger og tester
Kandidaten:
- har kunnskap om ISO – koder for CNC – programmering
- har kunnskap om bruk av et DAP – verktøy til å ta frem programmer som kan produsere detaljer i en CNC maskin
- har kunnskap om statiske, dynamiske og strømnings -analyser ved hjelp av datasystemer
- har kunnskap om å bruke et DAK-verktøy for å forenkle konstruksjonsteknisk arbeid.
- har innsikt i bruk av Generative Design
- kan vurdere og beregne hydrauliske anlegg
- har kunnskap om koplings skjemaer til et hydraulisk anlegg
- har kunnskap om oppkopling og kjøring av hydrauliske anlegg
- har kunnskap om konstruksjonsteknikk
- kan anvende ISO- koder for CNC programmering
- kan anvende et DAP – verktøy til å produsere detaljer i en CNC-maskin
- kan anvende et dataverktøy til å utføre statiske, dynamiske og strømnings -analyser
- kan reflektere over konstruksjonstekniske endringer etter bruk av et analyseverktøy
- kan anvende et DAK-verktøy for å forenkle konstruksjonsteknisk arbeid.
- kan anvende Generative Design til å ta frem nye løsninger av egen konstruksjon.
- kan beregne hastighet, volumstrøm, effekt og kraft i hydrauliske anlegg
- kan anvende kunnskap om koplings skjemaer og virkemåten til et hydraulisk anlegg, ut fra skjema
- kan kople opp og kjøre hydrauliske anlegg
- kan gjøre rede for valg av komponenter og konstruksjonstekniske valg
- kan reflektere over faglig utførelse innen produktdesign og produksjon fagområde og justere denne under veiledning
Kandidaten
- kan planlegge og gjennomføre produksjonstekniske arbeidsoppgaver og prosjekter alene eller som deltaker i gruppe i tråd med de etiske krav og retningslinjer som til enhver tid gjelder innen mekanisk industri
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor fagområde der det blir diskutert kvalitet, praksis, drift og vedlikehold og sammen utvikle god praksis
- kan bidra til organisasjonsutvikling ved å følge med på å benytte ny teknologi som kan føre til nyskapning og innovasjon i bransjen
- Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav
Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent».
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Eksamen, se fagskolens forskrift.
- Forelesning/undervisning
- Praktisk øving
- Digitale arbeidsformer
- Gruppearbeid
- Prosjektarbeid
- Case
- Skriftlig arbeid til innlevering
- Praktisk orientert laboratorieundervisning
- Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
- Veiledning