25TT00M EITKKPK23 Realfaglige redskap
25TT00M EITKKPK23 Realfaglige redskap
- Emnebeskrivelse
- Emnekode25TT00M EITKKPK23
 - StudieprogramMaterialdesign og produktutvikling
 - Studiepoeng10
 - StudiestedKongsberg
 - StudienivåFagskole nivå 5.2
 - EmneansvarligGunn-Marit Storum
 
 
Used in other programs
- Materialdesign og produktutvikling
 
Matematikk
- Grunnleggende matematikk
- Regneregler.
 - Brøk og prosentregning, inkludert logaritmer.
 - Potenser.
 - Tall på standardform.
 - Sammentrekning og faktorisering.
 
 - Likninger og formelregning
- Løse likninger av første og andre grad.
 - Løse likningssett med to ukjente.
 - Tilpasse og omforme formeluttrykk.
 
 - Trigonometri og geometri
- Areal, omkrets, volum og overflate.
 - Pytagoras’ setning.
 - Trigonometri.
 - Vektorer.
 
 - Funksjoner
- Rette linjer.
 - Polynomfunksjoner.
 - Eksponentialfunksjoner.
 - Derivasjon og integrasjon av polynomfunksjoner.
 - Regresjon
 - Praktiske eksempler
 
 - Grunnleggende statistikk
 
Fysikk
- Innledende emner
- Anvende SI-systemet og dekadiske prefikser.
 - Begrepene masse, tyngde og massetetthet.
 - Usikkerhet og korrekt bruk av gjeldende siffer.
 
 
- Kraft og rettlinjet bevegelse
- Anvende Newtons lover.
 - Regne med bevegelseslikninger ved konstant fart og ved konstant akselerasjon.
 
 - Energi
- Beregne arbeid, effekt og virkningsgrad.
 - Beregne kinetisk og potensiell energi.
 - Anvende energibevaring.
 
 - Termodynamikk
 - Fysikk i væsker og gasser
 - Statikk
 
Studenten
- har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde.
 - har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes
 - kan utføre beregninger, overslag og problemløsning relevant for dimensjoneringer og andre problemstillinger innen studieretningen
 - kan vurdere eget arbeid i henhold til matematiske og fysiske lover
 - kan utvide sine kunnskaper og har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag.
 - kjenner til matematikkens og fysikkens egenart og plass i samfunnet
 
Studenten:
- kan gjøre rede for valg av regnemetode som anvendes for å løse faglige problemer
 - kan gjøre rede for valg av digitale verktøy som anvendes til problemløsning innen realfaglige tema
 - kan anvende digitale hjelpemidler til å løse matematiske problemer
 - kan vurdere resultater av beregninger, samt reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
 - kan finne og henvise til relevant informasjon og fagstoff i formelsamlinger, tabeller og fagbøker
 - kan kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger
 - har kjennskap til og kan anvende grunnleggende fysiske lover og fysikkens metodikk
 - kan tolke og anvende modeller som benyttes innen matematikk og fysikk
 
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe ved å anvende realfag i tråd med etiske krav, retningslinjer og målgruppens behov
 - har innsikt i hvilke forutsetninger og forenklinger man har gjort i sine beregninger
 - har innsikt i rekkevidde og begrensninger for de metoder som anvendes
 - kan utveksle synspunkter og samarbeide om fagspesifikke problemstillinger med realfag som tverrfaglig fundament med fagfeller og dermed bidra til organisasjonsutvikling
 
- Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav
 
Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent».
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Eksamen, se fagskolens forskrift.
- Forelesning/undervisning
 - Praktisk øving
 - Digitale arbeidsformer
 - Gruppearbeid
 - Prosjektarbeid
 - Case
 - Skriftlig arbeid til innlevering
 - Praktisk orientert laboratorieundervisning
 - Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
 - Veiledning