25TT00M EITKKPK23 Realfaglige redskap
25TT00M EITKKPK23 Realfaglige redskap
- Emnebeskrivelse
- Emnekode25TT00M EITKKPK23
- StudieprogramMaterialdesign og produktutvikling
- Studiepoeng10
- StudiestedKongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- EmneansvarligGunn-Marit Storum
Matematikk
- Grunnleggende matematikk
- Regneregler.
- Brøk og prosentregning, inkludert logaritmer.
- Potenser.
- Tall på standardform.
- Sammentrekning og faktorisering.
- Likninger og formelregning
- Løse likninger av første og andre grad.
- Løse likningssett med to ukjente.
- Tilpasse og omforme formeluttrykk.
- Trigonometri og geometri
- Areal, omkrets, volum og overflate.
- Pytagoras’ setning.
- Trigonometri.
- Vektorer.
- Funksjoner
- Rette linjer.
- Polynomfunksjoner.
- Eksponentialfunksjoner.
- Derivasjon og integrasjon av polynomfunksjoner.
- Regresjon
- Praktiske eksempler
- Grunnleggende statistikk
Fysikk
- Innledende emner
- Anvende SI-systemet og dekadiske prefikser.
- Begrepene masse, tyngde og massetetthet.
- Usikkerhet og korrekt bruk av gjeldende siffer.
- Kraft og rettlinjet bevegelse
- Anvende Newtons lover.
- Regne med bevegelseslikninger ved konstant fart og ved konstant akselerasjon.
- Energi
- Beregne arbeid, effekt og virkningsgrad.
- Beregne kinetisk og potensiell energi.
- Anvende energibevaring.
- Termodynamikk
- Fysikk i væsker og gasser
- Statikk
Studenten
- har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde.
- har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes
- kan utføre beregninger, overslag og problemløsning relevant for dimensjoneringer og andre problemstillinger innen studieretningen
- kan vurdere eget arbeid i henhold til matematiske og fysiske lover
- kan utvide sine kunnskaper og har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag.
- kjenner til matematikkens og fysikkens egenart og plass i samfunnet
Studenten:
- kan gjøre rede for valg av regnemetode som anvendes for å løse faglige problemer
- kan gjøre rede for valg av digitale verktøy som anvendes til problemløsning innen realfaglige tema
- kan anvende digitale hjelpemidler til å løse matematiske problemer
- kan vurdere resultater av beregninger, samt reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- kan finne og henvise til relevant informasjon og fagstoff i formelsamlinger, tabeller og fagbøker
- kan kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger
- har kjennskap til og kan anvende grunnleggende fysiske lover og fysikkens metodikk
- kan tolke og anvende modeller som benyttes innen matematikk og fysikk
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe ved å anvende realfag i tråd med etiske krav, retningslinjer og målgruppens behov
- har innsikt i hvilke forutsetninger og forenklinger man har gjort i sine beregninger
- har innsikt i rekkevidde og begrensninger for de metoder som anvendes
- kan utveksle synspunkter og samarbeide om fagspesifikke problemstillinger med realfag som tverrfaglig fundament med fagfeller og dermed bidra til organisasjonsutvikling
- Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav
Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent».
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Eksamen, se fagskolens forskrift.
- Forelesning/undervisning
- Praktisk øving
- Digitale arbeidsformer
- Gruppearbeid
- Prosjektarbeid
- Case
- Skriftlig arbeid til innlevering
- Praktisk orientert laboratorieundervisning
- Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
- Veiledning