25TT00K EITKKPK23 LØM (Ledelse, økonomistyring og markedsføringsledelse)
25TT00K EITKKPK23 LØM (Ledelse, økonomistyring og markedsføringsledelse)
- Emnebeskrivelse
- Emnekode25TT00K EITKKPK23
 - StudieprogramMaterialdesign og produktutvikling
 - Studiepoeng10
 - StudiestedKongsberg
 - StudienivåFagskole nivå 5.2
 - EmneansvarligGunn-Marit Storum
 
 
Used in other programs
- Materialdesign og produktutvikling
 
Økonomistyring:
- Aktuelt lovverk innenfor LØM
 - Etikk
 - Situasjonsanalyse og mål
 - Bedriftsetablering
 - Kostnads- og inntekstforståelse
 - Regnskapsforståelse og regnskapsanalyse
 - Budsjettering
 - Kalkyler og lønnsomhetsbetraktninger
 - Investeringsanalyse
 
Organisasjon og ledelse
- Personalledelse
 - Ledelse og motivasjon
 - Organisasjonsteori/struktur
 - Organisasjonsutvikling/endringer
 - Psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø
 - Organisasjonskultur
 
Markedsføring
- Markedsplan
 - Segmentering
 - Kjøpsadferd i privat og bedriftsmarked
 - Markedsføringsstrategi, konkurransemidler
 
Kandidaten:
- har kunnskap om sentrale begreper innen økonomi, organisasjon og markedsføring knyttet til ledelse av foretak
 - har kunnskap om lønnskostnader
 - har kunnskaper om mål, tiltak og handlingsplaner
 - kjenner til emnets aktuelle lover og avtaler
 - har erfaringsbasert kunnskap om bransjens økonomiske utvikling og bransjens ledelsesutfordringer.
 
Kandidaten:
- kan kartlegge eksterne og interne arbeidsbetingelser og utarbeide situasjonsanalyser
 - kan gjøre rede for bedriftens økonomiske status ved å hente ut økonomiske data fra regnskapet og bruke dem i analyser og kalkyler
 - kan vurdere bedriftens betalingsevne og kapitalbehov
 - kan planlegge økonomiske milepæler ved å utarbeide budsjett og gjøre rede for økonomisk måloppnåelse ved å vurdere eventuelle avvik
 - kan gjennomføre en investeringsanalyse og reflektere over lønnsomheten i en mulig fremtidig investering
 - kan bruke regneark i arbeidet med regnskap, budsjett, analyser og kalkyler
 - kan foreta en helhetlig prisvurdering og utarbeide kalkyler
 - kan vurdere organisasjonsstruktur og -kultur samt arbeidsmiljø for å videreutvikle virksomheten
 - kan kommunisere, lede og motivere personalet på måter som fremmer effektivitet og trivsel
 - kan identifisere, analysere og utvikle medarbeidernes kompetanse
 - kan planlegge og gjennomføre gode rekrutteringsprosesser, fra behovsanalyse til introduksjon
 - kan gjøre rede for kjøpsprosessen i ulike markeder og kan vurdere kundens kjøpsatferd i disse
 - kan vurdere valg av markedskommunikasjonstiltak i aktuelle medier og kunne tilpasse budskap til utvalgte målgrupper i de aktuelle medier
 - kan vurdere hvilke produkter bedriften bør satse på, i hvilke markeder satsningen bør skje og hvilke distribusjonskanaler som bør benyttes
 - kan vurdere valg av virksomhets- og markedsstrategi
 
Kandidaten
- kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre, planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter
 - kan etablere, utvikle og lede en organisasjon på måter som fremmer både effektivitet, arbeidsmiljø, bærekraft og samfunnsansvar
 - har digital kompetanse til å søke kunnskap og informasjon, og kan tolke og bruke informasjonen i videre arbeid
 - kan kommunisere internt og eksternt og benytte digitale verktøy til dette.
 - kan utarbeide relevante faglige dokumenter som for eksempel pristilbud, tiltak/handlingsplaner, arbeidsavtaler, møteinnkallinger med saksframlegg, forretningsplan og markedsplaner
 - kan reflektere over samfunnsutvikling og kan relatere dette til bedriftens situasjon
 
- Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav
 
Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent».
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Eksamen, se fagskolens forskrift.
- Forelesning/undervisning
 - Praktisk øving
 - Digitale arbeidsformer
 - Gruppearbeid
 - Prosjektarbeid
 - Case
 - Skriftlig arbeid til innlevering
 - Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
 - Veiledning