25TK84C EITKOMK Formidling og markedsarenaer
25TK84C EITKOMK Formidling og markedsarenaer
- Emnebeskrivelse
- Emnekode25TK84C EITKOMK
 - StudieprogramØl-, mjød og siderproduksjon
 - Studiepoeng5
 - StudiestedGeilo
 - StudienivåFagskole nivå 5.1
 - EmneansvarligOle Kristian Thoresen
 
 
Used in other programs
- Øl-, mjød og siderproduksjon
 
Temaer:
- Formidling og historiefortelling
 - Øl, mjød og sider til mat
 - Markedsføring
 - Konsummarked
 - Festivaler og messer
 
Kandidaten:
- Har kunnskap om produktenes historie og kulturelle kontekst
 - Har kunnskap om sammenheng mellom mat og drikke, herunder menyutvikling, serveringsmetode og presentasjon
 - Kan innhente informasjon og utvikle historier, herunder manus og scenografi
 - Kan vurdere informasjons- og markedskanaler i forhold til målgruppe og gjeldende regelverk, herunder reklamelovgivning for alkohol
 - Har kunnskap om merkevarebygging og markedsstrategi for øl, mjød og sider
 - Har kunnskap om grafisk uttrykk med vekt på etikettdesign og valg av emballasje
 - Har kunnskap om aktuelle informasjons- og formidlingskanaler for øl, mjød og sider, herunder delingskultur og delingsarenaer
 - Kjenner metoder for sensorisk vurdering av øl, mjød og sider
 
Kandidaten:
- Kan gjøre rede for produktenes historie og kontekst
 - Kan planlegge og gjennomføre ulike former for muntlig formidling, herunder historiefortelling
 - Kan gjøre rede for sammenheng mellom mat og drikke, herunder menyutvikling, serveringsmetode og presentasjon
 - Kan reflektere over valg av informasjons- og markedskanaler i forhold til målgruppe, herunder reklamelovgivning for alkohol
 - Kan gjøre rede for aktuelle trender og utviklingstrekk i bransjen
 - Kan gjøre rede for ulike møteplasser og markedsarenaer for bransjen
 
Kandidaten:
- Kan planlegge, dokumentere og gjennomføre markedsføring og merkevarebygging av øl, mjød og sider i tråd med lover, standarder og etiske krav
 - Kan formidle og utvikle unike opplevelser for ulike målgrupper med drikke som et sentralt element
 - Kan planlegge, dokumentere og gjennomføre presentasjon av øl, mjød og sider på ulike arenaer, alene eller som deltaker i gruppe, i tråd med de etiske krav, standarder og lover som gjelder
 - Kan delta og presentere egne eller andres produkter på faglige messer, festivaler eller seminarer
 - Kan utveksle synspunkter og henvise til fagstoff om faglige spørsmål
 
Arbeidskrav:
- Arbeidskrav må levers for å få godkjent emnet, læreren bestemmer antall arbeidskrav i emnet
 - For å få studiepoeng må det gjennomføres en avsluttende vurdering i emnet
 
- Innleverte arbeidskrav må være godkjent, læreren bestemmer antall arbeidskrav i emnet
 - Avsluttende vurdering må gjennomføres for å få studiepoeng
 
- Koblingen mellom mat og drikke vil være sentralt i dette emnet. Deltakere vil koble drikke til ulike former for mat, og de vil koble mat til ulike former for drikke. Meny- og drikkelære sammen med formidling bidrar til kompetanse i vertskapsrollen
 - Formidling er et sentralt tema og deltakerne vil utøve dette i ulike roller. Noen eksempler er guiderolle i produksjon, presentasjon av mat til drikke, historiefortelling knyttet til merkevare, type drikke eller lokal folklore samt som leder av sensorisk testing knyttet til opplevelser og aktiviteter i reiselivet
 - Noen roller krever først og fremst trygghet og ferdigheter i rollen som kommunikator. Her trenes for eksempel stemmebruk, blikk, humor og bevegelse. Andre roller kan kreve både manus, scenografi og dramaturgi