25TK84C EITKOMK Formidling og markedsarenaer

25TK84C EITKOMK Formidling og markedsarenaer

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      25TK84C EITKOMK
    • Studieprogram
      Øl-, mjød og siderproduksjon
    • Studiepoeng
      5
    • Studiested
      Geilo
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Ole Kristian Thoresen
Undervisningssemestere
2023 Vår
Emnets innhold

Temaer:

  • Formidling og historiefortelling
  • Øl, mjød og sider til mat
  • Markedsføring
  • Konsummarked
  • Festivaler og messer
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • Har kunnskap om produktenes historie og kulturelle kontekst
  • Har kunnskap om sammenheng mellom mat og drikke, herunder menyutvikling, serveringsmetode og presentasjon
  • Kan innhente informasjon og utvikle historier, herunder manus og scenografi 
  • Kan vurdere informasjons- og markedskanaler i forhold til målgruppe og gjeldende regelverk, herunder reklamelovgivning for alkohol
  • Har kunnskap om merkevarebygging og markedsstrategi for øl, mjød og sider
  • Har kunnskap om grafisk uttrykk med vekt på etikettdesign og valg av emballasje
  • Har kunnskap om aktuelle informasjons- og formidlingskanaler for øl, mjød og sider, herunder delingskultur og delingsarenaer
  • Kjenner metoder for sensorisk vurdering av øl, mjød og sider
Ferdigheter

Kandidaten:

  • Kan gjøre rede for produktenes historie og kontekst
  • Kan planlegge og gjennomføre ulike former for muntlig formidling, herunder historiefortelling
  • Kan gjøre rede for sammenheng mellom mat og drikke, herunder menyutvikling, serveringsmetode og presentasjon
  • Kan reflektere over valg av informasjons- og markedskanaler i forhold til målgruppe, herunder reklamelovgivning for alkohol
  • Kan gjøre rede for aktuelle trender og utviklingstrekk i bransjen
  • Kan gjøre rede for ulike møteplasser og markedsarenaer for bransjen
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • Kan planlegge, dokumentere og gjennomføre markedsføring og merkevarebygging av øl, mjød og sider i tråd med lover, standarder og etiske krav
  • Kan formidle og utvikle unike opplevelser for ulike målgrupper med drikke som et sentralt element
  • Kan planlegge, dokumentere og gjennomføre presentasjon av øl, mjød og sider på ulike arenaer, alene eller som deltaker i gruppe, i tråd med de etiske krav, standarder og lover som gjelder
  • Kan delta og presentere egne eller andres produkter på faglige messer, festivaler eller seminarer
  • Kan utveksle synspunkter og henvise til fagstoff om faglige spørsmål
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav:

  • Arbeidskrav må levers for å få godkjent emnet, læreren bestemmer antall arbeidskrav i emnet
  • For å få studiepoeng må det gjennomføres en avsluttende vurdering i emnet
Vurdering
  • Innleverte arbeidskrav må være godkjent, læreren bestemmer antall arbeidskrav i emnet
  •  Avsluttende vurdering må gjennomføres for å få studiepoeng
Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Koblingen mellom mat og drikke vil være sentralt i dette emnet. Deltakere vil koble drikke til ulike former for mat, og de vil koble mat til ulike former for drikke. Meny- og drikkelære sammen med formidling bidrar til kompetanse i vertskapsrollen
  • Formidling er et sentralt tema og deltakerne vil utøve dette i ulike roller. Noen eksempler er guiderolle i produksjon, presentasjon av mat til drikke, historiefortelling knyttet til merkevare, type drikke eller lokal folklore samt som leder av sensorisk testing knyttet til opplevelser og aktiviteter i reiselivet
  • Noen roller krever først og fremst trygghet og ferdigheter i rollen som kommunikator. Her trenes for eksempel stemmebruk, blikk, humor og bevegelse. Andre roller kan kreve både manus, scenografi og dramaturgi
Litteraturliste

Litteraturliste blir tilgjengelig ved studiestart.