25TK84C EITKOMK Formidling og markedsarenaer
25TK84C EITKOMK Formidling og markedsarenaer
- Emnebeskrivelse
- Emnekode25TK84C EITKOMK
- StudieprogramØl-, mjød og siderproduksjon
- Studiepoeng5
- StudiestedGeilo
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligOle Kristian Thoresen
Temaer:
- Formidling og historiefortelling
- Øl, mjød og sider til mat
- Markedsføring
- Konsummarked
- Festivaler og messer
Kandidaten:
- Har kunnskap om produktenes historie og kulturelle kontekst
- Har kunnskap om sammenheng mellom mat og drikke, herunder menyutvikling, serveringsmetode og presentasjon
- Kan innhente informasjon og utvikle historier, herunder manus og scenografi
- Kan vurdere informasjons- og markedskanaler i forhold til målgruppe og gjeldende regelverk, herunder reklamelovgivning for alkohol
- Har kunnskap om merkevarebygging og markedsstrategi for øl, mjød og sider
- Har kunnskap om grafisk uttrykk med vekt på etikettdesign og valg av emballasje
- Har kunnskap om aktuelle informasjons- og formidlingskanaler for øl, mjød og sider, herunder delingskultur og delingsarenaer
- Kjenner metoder for sensorisk vurdering av øl, mjød og sider
Kandidaten:
- Kan gjøre rede for produktenes historie og kontekst
- Kan planlegge og gjennomføre ulike former for muntlig formidling, herunder historiefortelling
- Kan gjøre rede for sammenheng mellom mat og drikke, herunder menyutvikling, serveringsmetode og presentasjon
- Kan reflektere over valg av informasjons- og markedskanaler i forhold til målgruppe, herunder reklamelovgivning for alkohol
- Kan gjøre rede for aktuelle trender og utviklingstrekk i bransjen
- Kan gjøre rede for ulike møteplasser og markedsarenaer for bransjen
Kandidaten:
- Kan planlegge, dokumentere og gjennomføre markedsføring og merkevarebygging av øl, mjød og sider i tråd med lover, standarder og etiske krav
- Kan formidle og utvikle unike opplevelser for ulike målgrupper med drikke som et sentralt element
- Kan planlegge, dokumentere og gjennomføre presentasjon av øl, mjød og sider på ulike arenaer, alene eller som deltaker i gruppe, i tråd med de etiske krav, standarder og lover som gjelder
- Kan delta og presentere egne eller andres produkter på faglige messer, festivaler eller seminarer
- Kan utveksle synspunkter og henvise til fagstoff om faglige spørsmål
Arbeidskrav:
- Arbeidskrav må levers for å få godkjent emnet, læreren bestemmer antall arbeidskrav i emnet
- For å få studiepoeng må det gjennomføres en avsluttende vurdering i emnet
- Innleverte arbeidskrav må være godkjent, læreren bestemmer antall arbeidskrav i emnet
- Avsluttende vurdering må gjennomføres for å få studiepoeng
- Koblingen mellom mat og drikke vil være sentralt i dette emnet. Deltakere vil koble drikke til ulike former for mat, og de vil koble mat til ulike former for drikke. Meny- og drikkelære sammen med formidling bidrar til kompetanse i vertskapsrollen
- Formidling er et sentralt tema og deltakerne vil utøve dette i ulike roller. Noen eksempler er guiderolle i produksjon, presentasjon av mat til drikke, historiefortelling knyttet til merkevare, type drikke eller lokal folklore samt som leder av sensorisk testing knyttet til opplevelser og aktiviteter i reiselivet
- Noen roller krever først og fremst trygghet og ferdigheter i rollen som kommunikator. Her trenes for eksempel stemmebruk, blikk, humor og bevegelse. Andre roller kan kreve både manus, scenografi og dramaturgi