25TK84A EITKOMK Innføring i øl, mjød og sider
25TK84A EITKOMK Innføring i øl, mjød og sider
- Emnebeskrivelse
- Emnekode25TK84A EITKOMK
- StudieprogramØl-, mjød og siderproduksjon
- Studiepoeng5
- StudiestedGeilo
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligOle Kristian Thoresen
Kandidaten:
- Har kunnskap om historie og utvikling av øl, mjød og sider
- Har kunnskap om grunnleggende produksjon og råvarer
- Kjenner metoder for sensorisk vurdering av øl, mjød og sider
- Kan vurdere kjennetegn ved produsenter av øl, mjød og sider fra ulike regioner
- Kan vurdere kjennetegn av sentrale typer av øl, mjød og sider
- Har kunnskap om hygiene og rengjøring
- Har kunnskap om markedsmessige forhold og kjennetegn ved bransjen
Kandidaten:
- Kan gjøre rede for historie og utvikling av øl, mjød og sider
- Kan gjøre rede for ulike produksjonsmetoder og teknologi
- Kan gjennomføre sensorisk vurdering for øl, mjød og sider
- Kan reflektere over egen og andres faglige utførelse innen produksjon av øl, mjød og sider
- Kan finne og anvende teknisk informasjon og fagstoff for produkter og metoder
Kandidaten:
- Kan planlegge, dokumentere og gjennomføre produksjon av øl, mjød og sider på et grunnleggende nivå, alene eller som deltaker i gruppe, i tråd med de etiske krav, standarder og lover som gjelder
- Kan uføre grunnleggende sensorisk testing av øl, mjød og sider
- Kan innhente og formidle kunnskap om øl, mjød og sider
- Kan delta i faglige fellesskap, utveksle synspunkter og henvise til fagstoff om faglige spørsmål
Arbeidskrav
- Arbeidskrav må levers for å få godkjent emnet, læreren bestemmer antall arbeidskrav i emnet
- For å få studiepoeng må det gjennomføres en avsluttende vurdering i emnet
- Innleverte arbeidskrav må være godkjent, læreren bestemmer antall arbeidskrav i emnet
- Avsluttende vurdering må gjennomføres for å få studiepoeng
- I innføringsdelen vil kandidater bli kjent med både den norske og internasjonale historien til øl, mjød og sider
- Kandidaten vil i faglige fellesskap øke sin kunnskap om øl, mjød og sider gjennom produksjon, primært i mindre arbeidslag. Ulike arbeidslag vil utveksle erfaringer, smake og dele erfaring. Slik underbygges delingskulturen som preger næringen
- Å smake og sanse produktet er en sentral kompetanse, både som grunnlag for egen forståelse, men også i formidling
- Bransje- og markedskunnskap er sentralt, både for den som ønsker å spesialisere sin kunnskap og for den som ønsker faglig bredde, for eksempel i roller som vertskap for opplevelser knyttet til mat og drikke