25TI02A EITKBKK23 Bygningsinformasjonsmodellering

25TI02A EITKBKK23 Bygningsinformasjonsmodellering

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      25TI02A EITKBKK23
    • Studieprogram
      BIM-tekniker konstruksjon, Kongsberg
    • Studiepoeng
      30
    • Studiested
      Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Gunn-Marit Storum
Undervisningssemestere
2023 Høst
2024 Vår
2024 Høst
2025 Vår
Om emnet

Temaer:

  • Digital Modellering
  • IFC-bearbeiding og modellutveksling
  • Visualisering og presentasjon
  • Standarder
Emnets innhold

Digital modellering

  • 2D- og 3D- modellering
  • Tegningsforståelse og utarbeidelse av tegninger og beskrivelser
  • Programidentifisering
  • Georeferering
  • Digitale modeller for kalkyler, mengder og kalkulasjon
  • IFC –bearbeidelse og modellutveksling
  • Modellutveksling / BIM leveranse
  • Modellviewere/-sjekkere
  • Objekttyper
  • BIM-prosesser

Visualisering og presentasjon

  • Visualisering av objekter og lokalisering (geometrisk modell)
  • Visualisering av 4D og 5D
  • Bildeutarbeidelse fra modell
  • AR og VR

Installasjon og prefabrikering

  • Installasjon ved hjelp av standard løsninger
  • Detaljer og tekniske løsninger
  • Statusendring og revisjon
  • BIM for produksjon (elementproduksjon)

Standarder

  • Avtaleverk
  • Tekniske standarder, og byggeregler
  • BIM manualer
  • BIM- relaterte standarder
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om modellering av bygningskonstruksjoner med digitale modelleringsprogrammer.
  • Har kunnskap om grunnleggende tegningsforståelse og bruksområdene.
  • Har kjennskap om de ulike programmene og kan identifisere programmenes fordeler og ulemper.
  • Har kunnskap om hvordan en presenterer digitale modeller.
  • Har innsikt i kravene til tegningsgrunnlag i en søknadsprosess.
  • Har innsikt i gjeldende standarder og kontraktsformer i BIM prosjekter.
  • Kan oppdatere sin yrkesrelaterte kunnskap knyttet til modelleringsprogrammer og norsk avtaleverk.
  • Forstår bygningsinformasjons modellerings betydning i et verdiskapingsperspektiv.
  • Har bransjekunnskap til plattformer, tekniske løsninger og avtaleverk.
Ferdigheter

Studenten

  • Kan anvende fagrelaterte verktøy for å dimensjonere etter bjelkelagstabeller, samt andre tabeller.
  • Kan anvende oppslagsverk og allmenne standarder.
  • Kan anvende faglig kunnskap om styringsdokumenter for praktisk digitalt samarbeid i en byggeprosess som benytter BIM‐ metoder.
  • Kan anvende, framstille og berike 3D‐modeller, tegninger og tilhørende dokumentasjon.
  • Kan finne informasjon, mengdelister og skjemaer ut fra modellen.
  • Kan anvende og framstille tegninger og dokumentasjon i forhold til en søknadsprosess.
  • Kan anvende IFC‐standarden til utveksling av informasjon mellom ulike tegneformater.
  • Kan anvende faglige verktøy og overføre filer fra DAK ‐programmer til andre programmer.
  • Kan anvende ulike modellviewere/‐sjekkere for å koordinere og kvalitetssikre tegningsunderlag og teknisk dokumentasjon.
  • Kan anvende programmer for bildebehandling, presentasjon og animasjon.
  • Kan anvende kunnskap om digitale verktøy og allmenne standarder og forskrifter relatert til bygningsmodellering på praktiske og teoretiske problemstillinger.
  • Kan identifisere faglige problemstillinger innen digital modellering.
Generell kompetanse

Studenten

  • Har forståelse for eget behov for utvikling av kunnskaper og ferdigheter innenfor digital modellering.
  • Kan bygge relasjoner med yrkesgrupper i forbindelse med modelleringsoppdrag.
  • Har utviklet grunnholdning og forståelse for oppdragsetiske prinsipper i prosjekter knyttet til digital modellering.
  • Kan utføre BIM‐relatert arbeid etter utvalgte målgruppers behov.
  • Kan utføre arbeid i samarbeid med andre yrkesgrupper.
  • Kan utvikle arbeidsmetoder og produkter av relevans for BIM‐relaterte prosjekter/prosesser.
Arbeidsinnsats
  • Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav 

 Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent».

Vurdering

I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. 

Eksamen, se fagskolens forskrift.

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Forelesning/undervisning
  • Praktisk øving 
  • Digitale arbeidsformer
  • Gruppearbeid
  • Prosjektarbeid
  • Case
  • Skriftlig arbeid til innlevering
  • Praktisk orientert laboratorieundervisning
  • Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
  • Veiledning
Litteraturliste

Relevante internettsider blir oppgitt underveis.

Litteraturliste oppdateres ved studiestart