25TI01A EITKBIK23 Bygningsinformasjonsmodellering
25TI01A EITKBIK23 Bygningsinformasjonsmodellering
- Emnebeskrivelse
- Emnekode25TI01A EITKBIK23
- StudieprogramBIM-tekniker installasjon
- Studiepoeng30
- StudiestedKongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligGunn-Marit Storum
Temaer:
- Digital Modellering
- IFC-bearbeiding og modellutveksling
- Visualisering og presentasjon
- Standarder
Digital modellering
- 2D- og 3D- modellering
- Tegningsforståelse og utarbeidelse av tegninger og beskrivelser
- Programidentifisering
- Georeferering
- Digitale modeller for kalkyler, mengder og kalkulasjon
- IFC –bearbeidelse og modellutveksling
- Modellutveksling / BIM leveranse
- Modellviewere/-sjekkere
- Objekttyper
- BIM-prosesser
Visualisering og presentasjon
- Visualisering av objekter og lokalisering (geometrisk modell)
- Visualisering av 4D og 5D
- Bildeutarbeidelse fra modell
- AR og VR
Installasjon og prefabrikering
- Installasjon ved hjelp av standard løsninger
- Detaljer og tekniske løsninger
- Statusendring og revisjon
- BIM for produksjon (elementproduksjon)
Standarder
- Avtaleverk
- Tekniske standarder, og byggeregler
- BIM manualer
- BIM- relaterte standarder
Studenten
- Har kunnskap om modellering av installasjoner med digitale modelleringsprogrammer.
- Har kunnskap om grunnleggende tegningsforståelse og bruksområdene.
- Har kjennskap om de ulike programmene og kan identifisere programmenes fordeler og ulemper.
- Har kunnskap om hvordan en presenterer digitale modeller.
- Har innsikt i kravene til tegningsgrunnlag i en søknadsprosess.
- Har innsikt i gjeldende standarder og kontraktsformer i BIM prosjekter.
- Kan oppdatere sin yrkesrelaterte kunnskap knyttet til modelleringsprogrammer og norsk avtaleverk.
- Forstår bygningsinformasjons modellerings betydning i et verdiskapingsperspektiv.
- Har bransjekunnskap til plattformer, tekniske løsninger og avtaleverk.
Studenten
- Kan anvende digitale verktøy til bruk i tekniske beregninger, samt implementering i
kalkulasjons‐ og beregningsprogrammer. - Kan anvende oppslagsverk og allmenne standarder.
- Kan anvende faglig kunnskap om styringsdokumenter for praktisk digitalt samarbeid i en byggeprosess som benytter BIM‐ metoder.
- Kan anvende, framstille og berike 3D‐modeller, tegninger og tilhørende dokumentasjon.
- Kan finne informasjon, mengdelister og skjemaer ut fra modellen.
- Kan anvende og framstille tegninger og dokumentasjon i forhold til en søknadsprosess.
- Kan anvende IFC‐standarden til utveksling av informasjon mellom ulike tegneformater.
- Kan anvende faglige verktøy og overføre filer fra DAK ‐programmer til andre programmer.
- Kan anvende ulike modellviewere/‐sjekkere for å koordinere og kvalitetssikre tegningsunderlag og teknisk dokumentasjon.
- Kan anvende programmer for bildebehandling, presentasjon og animasjon.
- Kan anvende kunnskap om digitale verktøy og allmenne standarder og forskrifter relatert til bygningsmodellering på praktiske og teoretiske problemstillinger.
- Kan identifisere faglige problemstillinger innen digital modellering.
Studenten
- Har forståelse for eget behov for utvikling av kunnskaper og ferdigheter innenfor digital modellering.
- Kan bygge relasjoner med yrkesgrupper i forbindelse med modelleringsoppdrag.
- Har utviklet grunnholdning og forståelse for oppdragsetiske prinsipper i prosjekter knyttet til digital modellering.
- Kan utføre BIM‐relatert arbeid etter utvalgte målgruppers behov.
- Kan utføre arbeid i samarbeid med andre yrkesgrupper.
- Kan utvikle arbeidsmetoder og produkter av relevans for BIM‐relaterte prosjekter/prosesser.
- Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav
Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent».
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Eksamen, se fagskolens forskrift.
- Forelesning/undervisning
- Praktisk øving
- Digitale arbeidsformer
- Gruppearbeid
- Prosjektarbeid
- Case
- Skriftlig arbeid til innlevering
- Praktisk orientert laboratorieundervisning
- Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
- Veiledning