25TE64E EITKBPK SMART vedlikehold

25TE64E EITKBPK SMART vedlikehold

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      25TE64E EITKBPK
    • Studieprogram
      Batteriproduksjon
    • Studiepoeng
      5
    • Studiested
      Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Marte Gustavsen Ødegården
Undervisningssemestere
2023 Vår
2024 Vår
Emnets innhold

Temaer

Vedlikeholdsledelse og -organisasjon

  • Fagdisipliner innen vedlikeholdsfaget
  • Serviceledelse
  • Terminologier og forkortelser
  • Praktiske bedriftseksempler
  • 5S
  • Grunnårsaker
  • Sikker jobbanalyse og HMS
  • RCM

Vedlikeholdsteknikk

  • Former for vedlikehold
  • Vedlikeholdssløyfe, organisering og gjennomføring
  • Vedlikeholdsprosesser
  • Feilsøking

Vedlikeholdsstyring og driftssikkerhet

  • Digital datainnsamling
  • Prediktive metoder
  • SMART vedlikehold
  • Systemer for drift og forvaltning (asset management)

Lover og forskrifter

  • Relevant regelverk og standarder innen vedlikeholdsteknikk
Læringsutbytte
Kunnskap
  • Har kunnskap om sentrale fagdisipliner i vedlikeholdsteknikk
  • Har kunnskap om betydningen av serviceledelse innen vedlikeholdsteknikk
  • Har kunnskap om sentrale begreper, terminologi og forkortelser innen vedlikeholdsteknikk
  • Har kunnskap om prosesser og verktøy som anvendes innen vedlikeholdsteknikk
  • Har innsikt i relevant regelverk og standarder innen vedlikeholdsteknikk
  • Har bransjekunnskap innen vedlikeholdsteknikk
  • Kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen vedlikeholdsteknikk
  • Forstår vedlikeholdsteknikkens betydning i et samfunns og verdiskapningsperspektiv
Ferdigheter
  • Kan anvende sentrale fagdisipliner i vedlikeholdsteknikk
  • Kan anvende serviceledelse innen vedlikeholdsteknikk
  • Kan anvende sentrale begreper, terminologi og forkortelser innen vedlikeholdsteknikk
  • Kan anvende prosesser og verktøy innen vedlikeholdsteknikk
  • Kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling
  • Kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
  • Kan finne teknisk informasjon og fagstoff for produkter og systemer, samt vurdere relevansen mot en yrkesfaglig problemstilling
Generell kompetanse
  • Har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper innen vedlikeholdsteknikk
  • Har en etisk grunnholdning i utøvelsen av vedlikeholdsteknikk
  • Kan utføre arbeid etter bransjens behov
  • Kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav:

  • Under gjennomføringen av modulen skal deltakerne gjennomføre et antall obligatoriske arbeidskrav som tilsvarer ca. ett arbeidskrav per to studiepoeng.
    • Dette er praktiske eller teoretiske oppgaver som skal løses og leveres inn, ofte som gruppe.
  • Når forholdene ligger til rette for det skal det innhentes autentiske oppgaver fra partnerbedrifter.
  • Hvert arbeidskrav skal følges av et individuelt refleksjonsnotat der studenten reflekterer rundt egen læring og relevans i forhold til arbeidslivet.
Oppmøteplikt

Samlinger inneholder obligatoriske læringsaktiviteter som gjør deltakelse obligatorisk. Det kan søkes fritak for deltakelse basert på enten helsetilstand eller pålagte aktiviteter fra arbeidsgiver, søknaden må dokumenteres med legeattest eller skriftlig uttalelse fra arbeidsgiver. Dersom fritak innvilges vil studenten få et obligatorisk arbeidskrav som har et omfang og innhold som tilsvarer læringsutbyttet for samlingen.

Vurdering

Underviserne vurderer besvarelsene til "godkjent"/"ikke godkjent" og gir utfyllende tilbakemelding på prestasjonen (gruppe) og individuell tilbakemelding på refleksjonsnotatet. Samtlige arbeidskrav må være godkjent for å få sluttvurdering i emnet

  • Arbeidskravet som tidsmessig ligger midt i modulen vurderes med karakter A – F for at studenten skal vite mulig karakternivå i forhold til sluttvurdering.
  • Det siste arbeidskravet skal fortrinnsvis baseres på en autentisk prosjektoppgave fra industrien, ha et større omfang enn de øvrige arbeidskravene og fungere som sluttvurdering av modulen.
  • Sluttvurderingen vil baseres på dokumentasjonen og presentasjonen av det avsluttende prosjekt (i gruppe), et individuelt refleksjonsnotat fra prosjektet og en muntlig individuell høring.
Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Forelesning/undervisning
  • Praktisk øving
  • Digitale arbeidsformer
  • Gruppearbeid
  • Prosjektarbeid
  • Case
  • Skriftlig arbeid til innlevering
  • Praktisk orientert laboratorieundervisning
  • Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
  • Veiledning