25TE64C EITKBPK Fleksibel digitalisert batteriproduksjon

25TE64C EITKBPK Fleksibel digitalisert batteriproduksjon

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      25TE64C EITKBPK
    • Studieprogram
      Batteriproduksjon
    • Studiepoeng
      15
    • Studiested
      Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Marte Gustavsen Ødegården
Undervisningssemestere
2023 Høst
2024 Høst
Emnets innhold

Temaer

DAK - 3D modellering og konstruksjon

  • Anvendelser og eksempler
  • Innføring i 2D og 3D modellering
  • Fra 2D skisse til 3D modell
  • Parameter skisser
  • Parameter modellering fra 2D til 3D
  • Modellering
  • Friform, direkte og sammenstilling
  • Teknisk tegning
  • 3D scanning

DAP – Tilvirkningsteknologier

  • Anvendelser og eksempler
  • Laserkutting
  • CNC
  • Additiv produksjon
  • Materialer og tilvirkningsmetoder i batteriproduksjon

Produktutvikling

  • Anvendelser og eksempler
  • Design thinking
  • Product lifecycle management (PLM)
  • Teknisk integrasjon i produktutviklingen

Kvalitet, standarder og kontroll

  • Anvendelser og eksempler
  • Målemetoder og instrumentering
  • Inspeksjon og måling i prosesser
  • Referansedata
  • Standarder for prosesser, materialer, programvare, produkter, tester
  • Testing i høyvolumproduksjon

Industrielle robotsystemer

  • Anvendelser og eksempler fra batteriproduksjon
  • Oppbygging og virkemåte
  • Robotens akser og referansesystem
  • Planlegging av bevegelser og baner
  • Arbeidsområdet og sikkerhet
  • Robotprogrammering
  • Gripere og verktøy
  • Synssystemer og posisjonering
  • Mating og materialhåndtering
  • Hjelperoboter (kolaborative robotsystemer)

Autonomi i produksjonen

  • Kjøretøy
  • AGV, AIV, LGV …
  • Produksjonsceller
  • Lagersystemer
  • Autonomi i forsyningskjedene

HMS i produksjonen

  • Oppgaver, ansvar og myndighet i HMS arbeid
  • Systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid
  • Fysisk og psykososialt arbeidsmiljø
  • Internkontroll
  • Arbeidsulykker, nestenulykker og sikkerhet
  • Helhetlig forebyggelse av sykefravær
  • Inkluderende arbeidsliv
  • Arbeidsgiverens styringsrett og personopplysningsloven
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om 3D modellering og anvendelsen av disse i moderne industrielle sammenhenger
  • har kunnskap om samhandling mellom maskiner, logistikksystemer, sentraliserte og distribuerte styresystemer og deres grensesnitt mot andre systemer
  • har kunnskap om autonomi i fleksible digitaliserte produksjonssystemer
  • har kunnskap om dynamiske systemer og materialhåndtering i automatiserte anlegg for batteriproduksjon med tanke på fleksibilitet og rask omstilling
  • har kunnskap om roboter og CNC maskiner i en batteri- industriell sammenheng
  • har kunnskap om visionsystemer, gripere, kringutstyr og andre komponenter som brukes i moderne industrielle sammenhenger
  • kan beskrive menneske og maskin (robot) i fysisk interaksjon i felles arbeidsområder
  • har kunnskap om planlegging og simulering av fleksibel digitalisert produksjon med henblikk på kvalitet, resursoptimalisering og lønnsomhet
  • har kunnskap om ulike aktuelle prosesser for automatiserte produksjonsmaskineri og additiv produksjon
  • har kunnskaper om bruk av aktuelle automatiserte måleverktøy til bruk i kvalitetskontroll og produksjon
  • har kunnskap om produktutviklingsprosessen og hovedfasene i produktenes livsløp
  • har kunnskap om hvordan en utarbeider, dokumenterer og vedlikeholder bedriftens HMS/IK-system og bedriftens kvalitetssikringssystem i samsvar med aktuelle krav, lover, regler og standarde
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for 3D modellering og anvendelsen av disse i moderne industrielle sammenhenger
  • kan gjøre rede for samhandling mellom maskiner, logistikksystemer, sentraliserte og distribuerte styresystemer og deres grensesnitt mot andre systemer
  • kan gjøre rede for autonomi i fleksible digitaliserte produksjonssystemer
  • kan gjøre rede for dynamiske systemer og materialhåndtering i automatiserte produksjonsanlegg for batterier med tanke på fleksibilitet og rask omstilling
  • kan gjøre rede for roboter og CNC maskiner i en batteri-industriell sammenheng
  • kan gjøre rede for visionsystemer, gripere, kringutstyr og andre komponenter som brukes i moderne industrielle sammenhenger
  • kan gjøre rede for menneske og maskin (robot) i fysisk interaksjon i felles arbeidsområder
  • kan gjøre rede for planlegging og simulering av fleksibel digitalisert produksjon med henblikk på kvalitet, resursoptimalisering og lønnsomhet
  • kan gjøre rede for ulike aktuelle prosesser for automatiserte produksjonsmaskineri og additiv produksjon i batteriindustrien
  • kan gjøre rede for bruk av aktuelle automatiserte måleverktøy til bruk i kvalitetskontroll og produksjon
  • kan gjøre rede for produktutviklingsprosessen og hovedfasene i produktenes livsløp
  • kan gjøre rede for arbeidsmiljø, ergonomi og vernearbeid
  • kan skape et sikkert arbeidsmiljø og planlegge og iverksette systematiske tiltak for å forhindre skade på personell, materiell og miljø
Generell kompetanse

Studenten

  • kan i samarbeid med andre yrkesgrupper foreslå og planlegge forbedringer i produksjonstekniske systemer, alene eller som deltaker i gruppe, i tråd med de etiske krav, standarder og lover som til enhver tid gjelder innenfor moderne industrielle sammenhenger og produksjon
  • Kan drifte et fleksibelt digitalisert produksjonsteknisk system for å optimalisere ressursbruk og lønnsomhet basert på helhetsperspektiv og etiske vurderinger
  • kan bidra til utvikling i etablert organisasjon og i prosjektorganisasjon, og kan ivareta medarbeiderne og prosjektdeltakerne
  • kan utveksle synspunkter og problemstillinger om fleksibel digitalisert produksjon med andre som har bakgrunn innenfor fagfeltet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav:

  • Under gjennomføringen av modulen skal deltakerne gjennomføre et antall obligatoriske arbeidskrav som tilsvarer ca. ett arbeidskrav per to studiepoeng.
    • Dette er praktiske eller teoretiske oppgaver som skal løses og leveres inn, ofte som gruppe.
  • Når forholdene ligger til rette for det skal det innhentes autentiske oppgaver fra arbeidslivet.
  • Hvert arbeidskrav skal følges av et individuelt refleksjonsnotat der studenten reflekterer rundt egen læring og relevans i forhold til arbeidslivet.
Oppmøteplikt

Samlinger inneholder obligatoriske læringsaktiviteter som gjør deltakelse obligatorisk. Det kan søkes fritak for deltakelse basert på enten helsetilstand eller pålagte aktiviteter fra arbeidsgiver, søknaden må dokumenteres med legeattest eller skriftlig uttalelse fra arbeidsgiver. Dersom fritak innvilges vil studenten få et obligatorisk arbeidskrav som har et omfang og innhold som tilsvarer læringsutbyttet for samlingen.

Vurdering

Underviserne vurderer besvarelsene til "godkjent"/"ikke godkjent" og gir utfyllende tilbakemelding på prestasjonen (gruppe) og individuell tilbakemelding på refleksjonsnotatet. Samtlige arbeidskrav må være godkjent for å få sluttvurdering i emnet

  • Arbeidskravet som tidsmessig ligger midt i modulen vurderes med karakter A – F for at studenten skal vite mulig karakternivå i forhold til sluttvurdering.
  • Det siste arbeidskravet skal fortrinnsvis baseres på en autentisk prosjektoppgave fra industrien, ha et større omfang enn de øvrige arbeidskravene og fungere som sluttvurdering av modulen.
  • Sluttvurderingen vil baseres på dokumentasjonen og presentasjonen av det avsluttende prosjekt (i gruppe), et individuelt refleksjonsnotat fra prosjektet og en muntlig individuell høring.
Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Forelesning/undervisning
  • Praktisk øving
  • Digitale arbeidsformer
  • Gruppearbeid
  • Prosjektarbeid
  • Case
  • Skriftlig arbeid til innlevering
  • Praktisk orientert laboratorieundervisning
  • Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
  • Veiledning