25TB02J EITKANF Konstruksjon anlegg
25TB02J EITKANF Konstruksjon anlegg
- Emnebeskrivelse
- Emnekode25TB02J EITKANF
- StudieprogramAnlegg Fredrikstad
- Studiepoeng15
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- EmneansvarligTommy Kenneth Moen
Temaer:
- Faglig ledelse (integrert)
- Anleggskonstruksjoner
- Geoteknikk
- Betong- og stålkonstruksjoner
- Konstruksjonslære
Faglig ledelse (integrert)
- Etikk og ledelse
- Produksjonsanalyse
- Produksjonsplanlegging
- Produksjonsoptimalisering
Anleggskonstruksjoner
- Veiutforming
- Veioppbygning
- Masseforflytning og masse disponering
- Trafikksikring og arbeidsvarsling
- Bro og kai konstruksjoner
- Dammer og kraftverk
- Bane
Geoteknikk
- Geologi
- Geoteknikk
- Geotekniske beregninger
Betong- og stålkonstruksjoner
- Bøying
- Knekking
- Grunnlag for dimensjonering, last og sikkerhet
- Dimensjonering enkle dekker, bjelker og søyler
Konstruksjonslære
- Grunnlag statikk og fasthetslære
- Resultanten til krefter
- Likevekt
- Massegeometri
- Normalkrefter
Kandidaten:
- Har kunnskap om byggemetoder for enkle bro- og kaikonstruksjoner, dammer, kraftverk, samt større og mindre veganlegg
- Har kunnskap om løsmasser i forbindelse med anleggsarbeider og risiko og tiltak forbundet med det
- Har kunnskap om enkle betong-/stålkonstruksjoner samt støpeledelse
- Har kunnskap om permanente og variable laster på en konstruksjon
- Har kunnskap om dimensjonering av enkle betongkonstruksjoner og stålkonstruksjoner som søyler og bjelker
- Har kunnskap om geotekniske beregninger innenfor jordtrykk, fundamentering og stabilitet
- Kan vurdere eget arbeid med konstruksjon av anlegg i forhold til gjeldende lover, forskrifter, vedtekter og standarder innen anleggskonstruksjon
- Har kunnskap om bransjen som driver med konstruksjon av anlegg
- Kan oppdatere sin kunnskap om konstruksjoner av anlegg
- Kjenner til anleggskonstruksjons historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet
- Har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen konstruksjon av anlegg
Kandidaten:
- Kan gjøre rede for prosjektering, planlegging og utførelse av veiutbygginger og andre anlegg
- Kan gjøre rede for geotekniske utfordringer og tolke resultater fra de vanligste undersøkelser og tester som tas av grunnen
- Kan gjøre rede for beregninger som er nødvendig innenfor enkle betongkonstruksjoner
- Kan gjøre rede for statiske beregninger på konstruksjonsemnene
- Kan gjøre rede for hvordan man leser og tegner betong- og armeringstegninger
- Kan reflektere over hvilke løsninger som er tatt for konstruksjoner av anlegg og justere disse under veiledning
- Kan finne og henvise til informasjon og fagstoff om konstruksjoner av anlegg og vurdere relevansen for et anleggsprosjekt
- Kan kartlegge konstruksjonen av et anlegg og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Kandidaten:
- Kan planlegge og gjennomføre et anleggsprosjekt, som et veianlegg, som deltaker eller leder av gruppe og i tråd med gjeldende krav og regelverk, som trafikksikring og arbeidsvarsling ved arbeid på trafikkert vei
- Kan utføre et anleggsprosjekt etter kunders ønske og myndigheters krav
- Kan bygge relasjoner med fagfeller innen konstruksjon av anlegg og på tvers av fag som rådgivende ingeniører, konsulenter og arkitekter, samt med eksterne målgrupper som ingeniører og økonomer i Statens vegvesen
- Kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor konstruksjon av anlegg og delta i diskusjoner om sikker, økonomisk og miljøvennlig praksis
- Kan bidra til organisasjonsutvikling gjennom proaktiv rapportering om eventuelle hendelser
- Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav
Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent».
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Eksamen, se fagskolens forskrift.
- Forelesning/undervisning
- Praktisk øving
- Digitale arbeidsformer
- Gruppearbeid
- Prosjektarbeid
- Case
- Skriftlig arbeid til innlevering
- Praktisk orientert laboratorieundervisning
- Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
- Veiledning