25TB00M IKT og prosjektplanlegging

25TB00M IKT og prosjektplanlegging

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      25TB00M
    • Studieprogram
      Universell
    • Studiepoeng
      15
    • Studiested
      Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Per Anton Hansen
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
2025 Høst
2026 Vår
2026 Høst
2027 Vår
2027 Høst
2028 Vår
Om emnet

Temaer:

  • Prosjektplanlegging / MS.project og IKT
  • Videregående Excel
  • Kalkulasjon
  • 3D-Dak med BIM
Emnets innhold

Prosjektplanlegging / MS.project og IKT

  • Lage og avstemme framdriftsplaner
  • Anvende framdriftsplan som styringsverktøy i prosjekter
  • Prosjektstyringsverktøy

 

Videregående Excel

  • Lage og redigere formler
  • Bruk av formel og funksjoner

Kalkulasjon

  • Anbud / tilbud
  • Kalkyler
  • Prosesskode
  • NS 3420
  • Standarder
  • Lage rapporter og oversikter

3D-Dak med BIM

  • 3D modellering – bygg og terreng
  • Åpen BIM
  • Lese og forstå modeller fra beslektede fagområder
  • Skjema, mengder og lister
  • Visualisering
  • Sol & skyggestudie
Læringsutbytte
Kunnskap
  • Har kunnskap om prosjektgjennomføring, med fokus på optimal planlegging, effektiv fordeling av arbeidsoppgaver, grundig kvalitetskontroll, samt nøye overvåking av fremdrift og effektivitet.
  • Har kunnskap om bruk av framdriftsplaner som styringsverktøy i prosjekter
  • Har kunnskap om de etiske, juridiske og økonomiske rammene som påvirker arbeidet, samt er kjent med metoder for kontinuerlig forbedring.
  • Forstår sammenhengen mellom tid, penger og kvalitet i en arbeidsprosess, og har innsikt i byggeplassens struktur samt prosesser som styrer tids- og ressursplanlegging
  • har kunnskap om begreper, teorier, prosesser som anvendes innenfor temaet Kalkulasjon
  • Har kunnskap om funksjonaliteten til regneark, samt hvordan de kan presenteres og effekten en slik presentasjon har
  • Har kunnskap om digital modellering og digital samhandling.
  • Kan oppdatere sin kunnskap innenfor BIM ved hjelp av tverrfaglig kontakt med fagmiljøer og egen læring
  • Kan oppdatere sin kunnskap knyttet til modelleringsprogrammer og prosesser.
  • Forstår hvordan BIM‐ prosesser kan bidra økt bærekraft i byggeprosessene.
Ferdigheter
  •  Kan gjennomføre prosjekter med fokus på optimal planlegging og effektiv fordeling av arbeidsoppgaver.
  • Utføre grundig kvalitetskontroll og overvåker nøye prosjektets fremdrift og effektivitet.
  • Anvende framdriftsplaner effektivt som styringsverktøy i prosjektledelse.
  • Anvende etiske, juridiske, og økonomiske prinsipper i arbeidet, samtidig som man engasjerer seg i kontinuerlig forbedring.
  • Integrere forståelsen av tids-, penge- og kvalitetsforhold i arbeidsprosesser med kunnskap om byggeplassens struktur og tids- og ressursplanlegging.
  • Anvende kalkulasjonsbegreper, teorier og prosesser effektivt i relevante sammenhenger.
  • Utvikle og presentere regneark med fokus på funksjonalitet og presenterer dem på en måte som maksimerer deres effekt.
  • Kan anvende modelleringsprogrammer av teknisk installasjon i bygninger og konstruksjoner av tekniske installasjoner i bygninger.
  • Kan anvende sin fagkunnskap for å løse oppgaver innen digital samhandling ved bruk av modelleringsprogrammer.
Generell kompetanse
  • kan arbeide i tverrfaglig team som har ansvar for flere fag, sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk.
  • kan ta ansvar for dokumentasjon av utførelse, kontroll og styring av planprosess
  • kan bidra til å utvikle helhetlig planleggingskultur og teamcoaching med bærekraftig og analytisk tankegang.
  • kan planlegge, gjennomføre og ferdigstille yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter, alene eller i team som deltager i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
  • Kan utveksle synspunkter innenfor fagfeltet, og delta i faglige diskusjoner.
  • Kan anvende dataverktøy til å gjennomføre analyser, gjennomføre simuleringer og utvikle underlag for forretningsmessige beslutninger
  • Kan kalkulere et anleggsprosjekt i aktuell tiltaksklasse ut ifra teknisk beskrivelse
  • Kan vurdere og utarbeide et komplett pristilbud / anbud for et reelt anbudsoppdrag
  • Kan anvende gjeldende standarder for beskrivelsestekster
  • Kan vurdere problemstillinger knyttet til personvern i forbindelse med IKT
  • Kan risikovurdere konsekvenser av beslutninger basert på databaserte analyser og simuleringer.
  • Kan anvende modellering, koordinering og kontroll av digitale modeller i en prosjekterings‐/ byggeprosess etter kundens kvalitetskrav
  • Kan utvikle arbeidsmetoder for digital samhandling og modellering
Arbeidsinnsats

Gjennomføre inntil 7 obligatoriske arbeidskrav. 

Arbeidskrav kan være følgende:

  • Avsluttende prøver
  • Skriftlige oppgaver
  • Presentasjoner
  • Bedriftsbesøk med refleksjon
  • Praktiske laboratorieøvelser
Vurdering

Det gjennomføres obligatoriske arbeidskrav i emnet. Disse vurderes til godkjent/ikke godkjent. Antall arbeidskrav fremkommer i emnets fremdriftsplan.

Det foretas en helhetlig vurdering i emnet. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.

Det gjennomføres ikke eksamen i emnet.

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Forelesninger
  • Individuelle oppgaver
  • Gruppearbeid
  • Presentasjoner
  • Refleksjoner
  • Diskusjoner
  • Case oppgaver
  • Praktisk øving
  • Prosjektarbeid
  • Skriftlige innleveringer
  • Veiledning
  • Ekskursjoner
Litteraturliste

Relevante internettsider blir oppgitt underveis.

Litteraturliste deles ved studiestart.